Prepojenie plnohodnotných lokálnych pobočiek Dachser Slovakia na európsku zbernú sieť s 345 pobočkami umožňuje klientom optimalizovať prepravné toky, minimalizovať náklady a poskytovať flexibilné skladovacie riešenia priamo na mieru. Firma ponúka obchodným partnerom benefity v podobe zvýšenia konkurencieschopnosti a zefektívnenia riadenia logistiky. O ďalších výhodách a prínosoch spolupráce s firmou hovorí riaditeľ pobočky spoločnosti Dachser z košického logistického centra Stanislav Balog.
Aké výzvy prinieslo rozšírenie kapacity pobočky v Košiciach na súčasných 5 000 štvorcových metrov?
Keďže šlo o rýchle rozšírenie kapacity reagujúci na urgentný dopyt zo strany OSN, najväčšou výzvou bolo zvládnuť technickú a personálnu stránku implementácie, čiže nájsť a zaškoliť vhodných zamestnancov. Taktiež bolo nutné zabezpečiť potrebnú manipulačnú techniku a vybrať i nainštalovať regálový systém. Plus sme museli myslieť na hardvérové a softvérové riešenia.
Ako sa prejavil rast kapacity košickej pobočky na zvýšenom dopyte po kontraktnej logistike?
Dokážeme poskytovať okamžité riešenia v rozsahu od 30 paliet do 4 000 paletových miest a zákazník si môže vybrať buď krátkodobé flexibilne skladovanie, alebo dlhodobé zmluvné skladovanie a s tým spojené služby či projekty väčšieho rozsahu individuálnou dohodou.
Opísali by ste logistické výhody, ktoré poskytuje Dachser svojim klientom v Košiciach?
Riadenie zásob a celovozových prepráv na Ukrajinu beží v zmysle nastavených zmlúv. Sme radi, že sa nám od začiatku projektu podarilo dodať viac ako tisíc kamiónov a 30-tisíc paliet humanitárnej pomoci tam, kde bola potrebná. Vítame dôveru, ktorú sme od OSN dostali. Všetky naše sklady v Košiciach, Martine a Lozorne sú v rovnakých budovách ako naše tranzitné prekladiská, ktoré sú navyše prepojené s pravidelnými dennými medzinárodnými linkami s garantovanou kapacitou a odjazdmi. Lozorno je dokonca HUB a má prepojenie s približne 50 každodennými linkami zo západu Európy na celú strednú a juhovýchodnú Európu.
Prečo sú Košice kľúčovou lokalitou pre rozvoj regionálneho logistického centra a aké výhody prináša jeho strategická poloha na križovatke obchodných ciest blízko Ukrajiny, Poľska a Maďarska?
Pre výrobné spoločnosti v Košickom a Prešovskom kraji ide o značnú úsporu času a nákladov pri dodávkach tovarov. Priame hlavné linky z našej pobočky v Košiciach do Poľska (Rzesow) a Maďarska (Budapešť) sú vyťažené, keďže nám narastá počet zásielok a tonáže. Aj to ukazuje na dôležitosť umiestnenia našej košickej pobočky.
Ponúka prepojenie košickej pobočky na európsku zbernú sieť Dachser výhody v porovnaní s konkurenciou?
Jednoznačne. Táto zberná sieť zahŕňa 345 vlastných pobočiek a viac ako 2 400 každodenných vnútroštátnych liniek pre regionálnych a medzinárodných klientov. Klient si môže prostredníctvom nášho systému nastaviť presný doručovací čas a aj skonsolidovať viacero objednávok od viacerých dodávateľov nielen z Európy, ale aj z Maroka a Tuniska, do jedného doručenia v jeden konkrétny deň jedným vozidlom. Na začiatku každého projektu s klientom vytvoríme SOP, štandardné operačné postupy pre kontraktnú a distribučnú logistiku podľa jednotlivých krokov celého procesu – príjem tovaru, uskladnenie, príjem objednávok, výdaj, KPI (key performance indicators – kľúčové ukazovatele výkonnosti pre efektívne riadenie logistiky), pre jednotlivé úkony z pohľadu času a objemu výkonov. Zároveň nastavujeme, meriame a vyhodnocujeme kľúčové ukazovatele výkonnosti logistických procesov.
V čom spočívajú konkurenčné výhody košickej pobočky Dachser pre automobilku Volvo v rámci potenciálnej spolupráce?
V našich pobočkách vieme ponúknuť aj expanzné plochy a implementovať pre zákazníkov samostatný projekt v prípade, že majú špecifické požiadavky na služby a veľkosť prenájmu. Ďalšou možnosťou je výstavba a prevádzkovanie samostatných hál, napríklad pre subdodávateľov do automotive priemyslu alebo distribučné centrá pre regióny.
Prečo práve Dachser môže byť vhodným partnerom pre Volvo v rámci subdodávateľského parku v Košiciach?
Sme svetová špička v preprave paletových zásielok cez našu jedinečnú zbernú sieť a vlastné prekládkové terminály v Európskej únii (EÚ). Sme digitalizovaní a máme jedinečný tracking and tracing systém s archiváciou prepravných dokladov. Spolupráca medzi spoločnosťou Dachser a Volvom by mohla optimalizovať dodávateľský reťazec. Lokálna plnohodnotná pobočka Dachser v Košiciach je rozhodujúca pre kontakt so zákazníkom, poskytovanie služieb a rozvoj biznisu v regióne.
- Stanislav Balog
V doprave a logistike pôsobí od roku 2005, pričom zastával rôzne pozície v Írsku a na Slovensku v oblasti pozemnej a námornej dopravy. Od roku 2013 pracuje ako regionálny manažér pobočky v spoločnosti Dachser Slovakia v Košiciach. Má na starosti strategické a operatívne riadenie aktivít na východnom Slovensku vrátane obchodných akvizícií a skladovej logistiky v divízii Európska logistika. Zodpovedá za tvorbu a implementáciu firemných cieľov, prevádzku pobočky, procesy medzinárodnej zbernej prepravy či zákaznícky servis a administratívu.
Z akých dôvodov je pre veľké spoločnosti výhodné obstarávanie materiálov prostredníctvom externých logistických poskytovateľov?
Pri procurement logistike zákazník vidí celý tok jeho tovarov na jednej IT platforme. Procurement logistika odbremení klienta aj od administratívnej záťaže, keďže časť procesov prechádza priamo na dodávateľa. Vďaka stabilnej spolupráci s jedným prepravcom majú firmy prehľad, v akom úseku dodávateľského reťazca sa ich medziprodukt či finálny produkt nachádza a ako dlho potrvá jeho dodanie. Ako som už spomínal, klient má možnosť nastaviť si prostredníctvom nášho systému presný doručovací čas a napríklad aj skonsolidovať viacero objednávok od viacerých dodávateľov do jedného doručenia v jeden konkrétny deň jedným vozidlom.
Kedy bude známe, či dôjde k uzavretiu spolupráce medzi spoločnosťou Dachser a Volvom?
Vzhľadom na prebiehajúce rokovania ich výsledok bude známy koncom štvrtého kvartálu tohto roka alebo v prvom kvartáli budúceho roka. Viac nemôžem v súčasnosti konkretizovať, keďže ide o obchodné tajomstvo a rokovania ďalej pokračujú. Zároveň treba dodať, že VOLVO je už naším dlhoročným zákazníkom vo Švédsku, kde realizujeme exportné prepravy v miliónových obratoch a aj táto skutočnosť zarezonovala pri našich stretnutiach v Košiciach.
Konkretizovali by ste výhody flexibilného skladovania pre klientov, ktorí potrebujú krátkodobé alebo sezónne riešenia?
Medzi najväčšie výhody dlhodobého partnerstva v kontraktnej logistike patria hlavne na mieru šité riešenia pre konkrétneho zákazníka a profesionálne riadenie projektov. Takéto partnerstvo prináša stabilitu, úsporu času a nákladov, hlbokú integráciu do procesov oboch spoločností, schopnosť predvídať na základe analýz budúci vývoj objemov a zdieľané a neprenosné know-how. Kontraktná logistika sa stáva nevyhnutnou pre firmy, ktoré čelia sezónnym výkyvom. Logistické rozhodnutia sa dnes navyše stali neoddeliteľnou súčasťou obchodných stratégií s priamym vplyvom na predaj a budúci obrat a generujú dôležitú konkurenčnú výhodu, ak sú urobené správne. Kontraktná logistika v spoločnosti Dachser môže priniesť túto výhodu rôznym klientom bez ohľadu na veľkosť obratu a počet zásielok, keďže prevádzkujeme už funkčné, implementované a integrované sklady.
Priblížili by ste spôsoby pomoci pri minimalizovaní nákladov partnerov?
Analýzou dát klienta a tovarových tokov v preprave, vypĺňaním logistických dotazníkov a zisťovaním budúcich potrieb. Klient nás oboznámi so svojimi plánmi a cieľmi. Následne pripravíme riešenie, ktoré sa v skratke dá pomenovať ako optimalizácia logistickej súvahy podniku alebo optimization of customer logistic balance sheet. Táto súvaha poukáže na priestor optimalizácie nákladov v celkových finančných hospodárskych výsledkov spoločnosti.
Aké sú výhody flexibilného skladovania pre firmy s nepravidelným dopytom?
Zákazníci platia len za uskladnený tovar v dohodnutom čase. Zásoby sú poistené. Taktiež zabezpečíme príjem a výdaj tovaru, vykládku z kamiónov aj lodných kontajnerov. Vieme v zastúpení zabezpečiť colné prejednanie, ale tiež prebalenie tovarov a prípravu a konsolidáciu objednávok.
Spresnili by ste logistické výzvy, ktoré prináša spolupráca s veľkými hráčmi?
Projekty sú zvyčajne realizované na obdobie tri až päť rokov a neraz aj viac. Implementačný proces trvá dlhšie a začína sa nezriedka šesť mesiacov pred spustením ostrej prevádzky. Prejednávajú sa zmluvné podmienky a štandardné operačné postupy pre divízie dopravy a skladovania.
Opísali by ste vplyv Brexitu na logistické operácie? Aké riešenia zaviedol Dachser na udržanie plynulosti dodávok medzi EÚ a Veľkou Britániou?
Každý projekt vyžaduje aj splnenie špecifických zákazníckych potrieb nad rámec bežných logistických procesov. V Košiciach sme pred brexitom implementovali projekt pre zákazníka z Veľkej Británie, ktorý sa zaoberal dodávkami dielov do autoservisov a ktorý k nám presunul skladové zásoby a distribučné centrum pre EÚ, pričom sa vyhol všetkým problémom, ktoré na trhu následne nastali.
Ako presun skladu z Anglicka do Košíc pomohol vašim klientom minimalizovať negatívne dôsledky Brexitu a zefektívniť logistiku v ére po brexite?
V čase, keď dodavky z Veľkej Británie do EÚ meškali viac ako dva týždne, pričom prepravy výrazne zdraželi, sme dodávali zo skladu v Košiciach do Únie v priebehu troch až štyroch dní za štandardné zmluvné ceny. Zákazník vďaka tomu posilnil vzťahy zo súčasnými odberateľmi a získal nových, čím sme my získali tovar na ďalšie uskladnenie a viac zásielok do našej zbernej siete s následným zúčtovaním nákladov.
Dokáže silné prepojenie košickej pobočky Dachser s európskou a globálnou sieťou zberných liniek prispievať k efektívnejšiemu manažmentu logistických operácií na Slovensku?
Samozrejme. Okrem toho dokáže pomôcť partnerom získať konkurenčnú výhodu. Tou najhlavnejšou je deľba výnosov z rozsahu medzi viacerých klientov, ktorí majú v pobočkách firmy Dachser uskladnený tovar a využívajú jej služby. Platí to obzvlášť ak majú nastavený s dodávateľmi takzvaný model supply on demand, ktorý je vhodný a využívaný v priemysle pri malej a stredne veľkej sériovej produkcii. Pri tomto modeli sa množstvo uskladneného materiálu drží na minime, čo znižuje náklady. Ak by klient skladoval a prepravoval tovar sám, mal by výrazne vyššie manipulačné náklady na jedno vychystanie a dopravu spôsobené menej častou frekvenciou opakujúcich sa objednávok a prepráv, ktoré sa v čase menia. Zrejme by mal navyše aj dlhšie a ešte aj meniace sa časy od prijatia objednávky po doručenie tovaru zákazníkovi.
Článok We Know How vznikol v spolupráci s komerčným partnerom