Online nákupy sa po spomalení rastu e-commerceu po odznení pandémie opäť dostávajú na výslnie. Až 80 percent Slovákov v minulom roku nakupovalo online, čo je nárast oproti 74 percentám z predchádzajúceho roka. Tento rast takmer dorovnal rekordné čísla z obdobia kovidu v roku 2021, keď internetové obchody využívalo 81 percent obyvateľov Slovenska. Potvrdzuje sa tiež trend v čoraz väčšom využívaní odberných miest a samoobslužných boxov.
Ešte bližšie k zákazníkom
Na Slovensku si až 51 percent pravidelných zákazníkov internetových obchodov dáva doručovať balíky do odberných miest a 31 percent do samoobslužných boxov. A práve na tieto doručovacie služby stavila už pred rokmi firma Packeta Slovakia. Svoje dominantné postavenie na trhu potvrdzujú jej minuloročné tržby. Tie vo výške takmer 67,3 milióna eur predstavujú medziročné zvýšenie o vyše pätnásť percent.
Spoločnosť vlani zvýšila zisk o 66 percent, na viac než 527-tisíc eur.
Za úspechom treba podľa výkonného riaditeľa Alexandra Janča hľadať najmä stúpajúcu obľubu výdajných miest a Z-boxov, ktoré si vyberá až 57 percent zákazníkov. „Packeta v tržbách vôbec prvýkrát prekonala všetky ostatné doručovacie služby a v roku 2023 zmenila poradie najväčších doručovacích služieb na Slovensku.“
Firma po nedávno oznámenej expanzii a pláne navýšiť počet Z-boxov o tisíc nových lokalít na Slovensku oznámila ďalší krok, ktorého cieľom je ešte viac sa priblížiť k ľuďom. Do konca roka nainštaluje na všetky svoje Z-boxy klávesnice, takže zákazníkovi bude na otvorenie schránky stačiť zadať kód z mobilnej aplikácie Packeta alebo SMS.
„Už v roku 2017, keď trh poznal len klasické doručovanie na adresu, sme dokázali identifikovať nový trend a slovenskému zákazníkovi ponúknuť pohodlnejšiu alternatívu v podobe výdajných miest a neskôr aj Z-boxov. Ľudia rýchlo pochopili všetky výhody, najmä možnosť vybrať si zásielku, kedykoľvek im to vyhovuje a tiež lacnejšie,“ zdôrazňuje A. Jančo.
Nové technológie pre lepšie služby
Packeta rastie kontinuálne od svojho vstupu na slovenský trh, pričom postpandemický prepad celého e-commerceu v roku 2022 ju nijako nezasiahol. Doručovacia služba v tom čase ďalej rástla vďaka novým partnerstvám s najznámejšími domácimi e-shopmi a rozšíreniu doručovania zásielok do 33 krajín sveta. Týmto krokom firma pomáha slovenským e-shopom expandovať na zahraničné trhy a oslovovať nových zákazníkov.
„Stúpajúca obľuba a narastajúci počet zásielok sú pre nás obrovským záväzkom, aby sme kvalitu služieb neustále posúvali a zvyšovali mieru spokojnosti našich zákazníkov. Už najbližšia predvianočná sezóna bude veľkou výzvou,“ hovorí A. Jančo. Aj preto pri Bratislave otvorili nové, väčšie depo a rozhodli sa navýšiť počty Z-boxov i výdajných miest po celom Slovensku.
Novinkou od Packety je pridávanie klávesnice na balíkoboxoch, ktoré umožnia vybrať zásielku aj bez nutnosti používania smartfónu a aplikácie, ako to bolo doteraz. Po doručení zásielky do vopred vybraného Z-boxu dostane zákazník prostredníctvom e-mailu, mobilnej aplikácie Packeta alebo SMS správy šesťmiestny kód. Ten stačí zadať na klávesnici Z-boxu a po potvrdení sa príslušná schránka otvorí.
Bezkontaktné otváranie Z-boxov prostredníctvom mobilnej aplikácie a smartfónu s bluetoothom bude fungovať naďalej pre zákazníkov, ktorým táto možnosť viac vyhovuje. Mobilná aplikácia Packeta ponúka aj mapu všetkých výdajných miest Z-boxov, prehľad o aktuálne doručovaných zásielkach a možnosť posielať zásielky na adresy na Slovensku, v Českej republike, Maďarsku a Rumunsku.
Zameraní na ekológiu a expanziu
Spoločnosť Geopost vykázala za minulý rok tržby vo výške viac ako pätnásť miliárd eur, čo je mierny nárast o 0,7 percenta oproti roku 2022. Skupina doručila do celého sveta 2,1 miliardy zásielok. Firma DPD Slovensko, ako člen skupiny Geopost, síce vykázala za minulý rok stratu, tá je však podľa výkonného riaditeľa Petra Pavuka dôsledkom investícií do budúceho rozvoja. Čo sa týka tržieb, výsledok tesne pod 60 miliónov eur nepovažuje za zlý vzhľadom na trhovú situáciu.
„Trh sa postupne oživil a smeruje k svojmu prirodzenému rastu. Nárast v období pandémie bol extrémny a neskorší pokles bol očakávaný. Dlhodobý trend však hovorí v prospech e-commerceu. Zvyšuje sa nielen počet ľudí, ktorí na internete nakupujú, ale aj množstvo nákupov pravidelných zákazníkov,“ dodáva P. Pavuk. Je presvedčený, že vďaka flexibilite a dostupnosti bude využívanie odberných miest a balíkoboxov ďalej rásť. „Na tento trend reagujeme a postupne rozširujeme počet miest, kde si môžu zákazníci svoje objednávky vyzdvihnúť.“
Rozširovanie siete odberných miest je jednou z oblastí, na ktoré sa firma sústreďuje. Zákazníci internetových obchodov, ktoré využívajú služby DPD, majú v súčasnosti k dispozícii viac ako 1 500 odberných miest alebo partnerských samoobslužných boxov po celom Slovensku.
Firma zároveň buduje vlastnú sieť samoobslužných boxov. Do konca roka ich pribudne minimálne 130, pričom ich počet sa bude postupne zvyšovať. „Naším cieľom je vytvoriť sieť boxov, ktoré budú strategicky umiestnené tak, aby čo najlepšie pokryli potreby našich zákazníkov,“ dodáva P. Pavuk.
Budúcnosť kuriérskych služieb sa nezaobíde bez znižovania vplyvu na životné prostredie. „Iba tak môže byť rast e-commerceu a doručovania tovaru udržateľný. Naším cieľom je postupne znižovať emisie z dopravy,“ podčiarkuje výkonný riaditeľ DPD Slovensko s tým, že denne rozváža zásielky vyše 155 vozidiel s alternatívnym pohonom.
Počas minulého roka doručili prostredníctvom nízkoemisných vozidiel na Slovensku 2,4 milióna balíkov. Ich počet bude ďalej rásť. Už v roku 2025 bude DPD doručovať zásielky v Bratislave výlučne elektrickými vozidlami a zaradí sa tak k ďalším európskym mestám, v ktorých Geopost využíva výhradne nízkoemisné vozidlá.
Intenzívna modernizácia balíkoboxov
Potenciál v biznise s balíkoboxami vidí aj Slovenská pošta. V rámci modernizácie dostane jej 72 Balíkoboxov nový informačný systém, ktorý umožní okrem výdaja aj podanie zásielok. „Balíkoboxy s novým informačným systémom budú postupne nabiehať do prevádzky od polovice septembra do polovice októbra,“ vysvetľuje hovorca pošty Martin Guzi.
V súčasnosti Slovenská pošta prevádzkuje 236 Balíkoboxov, z toho 81 už disponuje novým informačným systémom. Do konca tohto roka budú všetky Balíkoboxy zmodernizované na nový systém. Medzi výhody patrí podanie zásielok predplatených cez elektronický podací hárok, možnosť vrátenia zásielok či prehľadnejší výber zásielok. Zadaním PIN kódu sa môže schránka znovu otvoriť.
Slovenská pošta zároveň na starších Balíkoboxoch ruší výdaj tlačenej formy potvrdenia, ktoré príde zákazníkom elektronicky na emailovú adresu, čím zníži spotrebu papiera a podporí ekológiu. „Za prvých šesť mesiacov roka 2024 zaznamenali Balíkoboxy rast počtu zásielok o 150 percent oproti rovnakému obdobiu roka 2023. Klienti ich využívajú najmä pri nákupoch cez internet,“ zdôrazňuje M. Guzi.
Rýchlosť je primárna
Firma Alza.sk potvrdzuje pokračujúci rast nielen e-commerceu, ale aj doručovania na odberné miesta, najmä do výdajných boxov. Spoločnosť v roku 2023 zvýšila zisk o jedenásť percent, na viac ako 3,3 milióna eur, a tržby jej narástli o 206 percent, na 237,2 milióna eur.
Alzaboxy sú dostupné 24 hodín denne a doručujú do nich aj cez víkendy. „Zákazníci sú zvyknutí na kvalitné služby, najmä na rýchlosť doručenia. Zároveň ponúkame široký sortiment produktov za konkurencieschopné ceny a neustále zlepšujeme kvalitu našich služieb,“ uvádza PR manažérka firmy Eliška Čeřovská.
V súčasnosti má internetový obchod na Slovensku takmer 800 AlzaBoxov, pričom viac ako 65 percent objednávok smeruje práve do nich. Keďže pre zákazníkov je výdajný box pohodlným spôsobom doručenia, firma plánuje túto službu ďalej rozvíjať a zlepšovať.
„Sme online hráč s robustnou fyzickou infraštruktúrou, ako sú Alzaboxy, ktoré našim zákazníkom poskytujú flexibilitu a pohodlie. Alzabox je taký susedský obchod pre zákazníka. Vďaka aplikácii ho môže mať aj vo svojom mobile a potom stačí ísť len von pred dom, kde má Alzabox, a tam si tovar vyzdvihnúť,“ hovorí E. Čeřovská.