Americký šprintér a štvornásobný olympijský víťaz Michaeal Johnson bol aj dvojnásobným svetovým rekordérom na 200 a 400 metrov a neraz sa ocitol na titulných stránkach novín a časopisov. Dve dekády po konci aktívnej kariéry prichádza s projektom, ktorý by mal pritiahnuť ešte viac divákov a zvýšiť počet peňazí, ktoré sa v atletike točia. Rád by videl atletiku na úrovní bejzbalu či basketbalu, ktoré patria v USA medzi najpopulárnejšie športy. Chápe však, že musí prispôsobiť „produkt“.

Za necelé dva mesiace získal od investorov 30 miliónov dolárov a nadviazal spoluprácu s Winners Alliance, čo je komerčná odnož Asociácie profesionálnych tenistov. Ako ďalej informoval portál Sport Business Journal, ligu, ktorej názov ešte nie je známy, bude tvoriť séria mítingov počas hlavnej letnej sezóny. Na jej podpore má pracovať viacero marketingových agentúr, ktoré stoja za propagáciou komerčne najúspešnejších súťaží, ako sú americké ligy v bejzbale, basketbale, americkom futbale či motoristickej F1.

WA 2 Las Vegas - Brankár Vegasu Adin Hill dvíha nad hlavu Stanleyho pohár, ktorý získal Vegas po prvý raz v histórii po triumfe nad Floridou vo finále play off zámorskej hokejovej NHL v Las Vegas v utorok 13. júna 2023. V piatom dueli finále play off NHL zvíťazili hokejisti Vegas Golden Knights nad Floridou Panthers jasne 9:3 a v celej sérii triumfovali 4:1 na zápasy. Hetrikom potiahol domácich k víťazstvu kapitán Mark Stone, ktorý potom po záverečnej siréne ako prvý zdvihol nad hlavu slávnu tro
Neprehliadnite

Víkendový kvíz: Viete, aké peniaze sa točia v športe?

Johnson vidí podľa Runners World potenciál práve v tom, aby sa atletika ako produkt stala atraktívnejšou pre televízie. Poukazuje pri tom na fakt, že posledný americký šampionát nevysielala známa sieť NBC, ktorá má napríklad do roku 2032 televízne práva na olympiádu.

Legendárny šprintér plánuje štart súťaže v budúcom roku a chce využiť zvýšený záujem o atletiku počas olympiády. „Viac ako tri miliardy ľudí sledujú tento šport raz ročne počas veľkého šampionátu a vyjadrili záujem pokračovať v sledovaní športu, ak by bol priestor,“ povedal pre Sportico.  

Prezident Winners Alliance Eric Winston, poznamenal, že doteraz sa v prípade atletiky podľa neho nikto nepokúsil „ukázať podstatu športu a postaviť športovcov do popredia.“ Dodal, že práve pretekári sú najdôležitejší. „NBA sa snažila postaviť svojich športovcov do popredia a dokonca aj NFL, ktorá bola vždy tímovou ligou, to urobila tiež," uviedol príklady.

Ako vo februárovej analýze pripomenul TREND, počet fanúšikov a množstvo peňazí často nie sú priamoúmerné. Vlani mal podľa portálu SportyTell klasický futbal štyri miliardy fanúšikov po celom svete, nasledoval kriket s 2,5 miliardami a hokej s dvoma miliardami. Napríklad basketbal bol až siedmy (825 miliónov) a bejzbal ôsmy (500 miliónov). Americký futbal sa so 400 miliónmi fanúšikov nedostal ani len do prvej desiatky najrozšírenejších športov, generuje však obrovské peniaze. NFL, teda národná liga v americkom futbale, si z celosvetového koláča peňazí za predaj televíznych práv odkrajuje až pätinu.

Komerčný úspech športu stojí na štyroch M. V prvom rade je to masa fanúšikov. Je však dôležité, aby sa ich záujem dokázal premeniť na peniaze, teda monetizovať. Podstatná je i vhodná dĺžka, teda minutáž a dramatické momenty počas podujatia.

Zaujímavosťou atletiky je, že až do roku 1983 nemala vlastné majstrovstvá sveta, vystačila si s olympijskými hrami. Aktuálne bývajú majstrovstvá sveta i Európy každé dva roky. Mimo takýchto sezónnych vrcholov súťažia najlepší svetoví atléti na Diamantovej lige, ktorá sa zbieraním bodov podobá napríklad na Svetový pohár v alpskom lyžovaní. Až do roku 2009 sa však podujatie ešte pod názvom Zlatá liga odohrávalo iba v Európe. Postupne sa súťaž rozšírila do Kataru, Číny, Maroka a USA. Väčšina podujatí je však stále na starom kontinente. Samotný M. Johnson nevníma svoj projekt ako konkurenciu Diamantovej ligy, skôr si myslí, že jej tiež môže pomôcť.