V týchto dňoch sa v domácej ekonomike odohráva jeden zo zlomových momentov, ktorý zásadne ovplyvní vývoj tohtoročného deficitu a minimálne načrtne, ako veľmi bude treba zvyšovať dane po skončení pandémie. Otvorenie obchodov konečne ukáže, ako v tomto roku pre štátnu kasu dopadne kľúčový výber dane z pridanej hodnoty (DPH).

„Napriek uvoľneniu obmedzení nevidíme budúci vývoj ružovo. V predajniach môže byť maximálne jedenej zákazník na 15 štvorcových metrov a majitelia obchodov stále nemôžu naplno využiť svoje predajné kapacity,“ povedal pre TREND Pavol Konštiak, prvý viceprezident Zväz obchodu a cestovného ruchu Slovenskej republiky.

Navyše veľké obavy vyvoláva aj správanie zákazníkov v neďalekom Rakúsku. „Tam sa po otvorení predajní tržby v obchodoch dostali približne na polovičnú úroveň v porovnaní s obdobím pred vypuknutím pandémie. Aj tam ľudia síce túžia nakupovať, ale veľká časť zákazníkov má vážne obavy z nakazenia covid-19 a aj po uvoľnení opatrení radšej nakupujú online. Obávam sa, že veľmi podobné to bude aj u nás na Slovensku a niektorí ľudia budú mať obavy prísť do kamenných predajní,“ dodal P. Konštiak.

Vývoj maloobchodných tržieb
Infogram

Katastrofálna druhá vlna

Z pohľadu štátneho rozpočtu je jedno, či ľudia uprednostnia nákup tovarov v kamenných alebo online obchodoch. Dôležité je míňanie peňazí a minulý rok Slováci nečakane vo veľkom nakupovali aj počas prvej vlny pandémie. Ekonomika vďaka tomu utrpela relatívne malé škody a daňovo-odvodové príjmy sa medziročne prepadli len o dve percentá. Inými slovami bol výpadok len vo výške 590 miliónov eur, hoci pôvodne sa počítalo až s dvojmiliardovou sekerou.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa