Efektívnejší výber mýta zo strany štátu už klope na dvere. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) po dlhších peripetiách podpísala zmluvu na nový mýtny informačno-technologický systém. Ten prinesie za približne dva roky viac finančných prostriedkov aj na zlepšenie súčasnej cestnej infraštruktúry. Dopravcov a vodičov zas poteší zníženie byrokracie a prestojov v procese prepravy.
Víťaz tendra definitívne potvrdený
Pre diaľničiarov sa blíži možnosť dokázať, že štát vie byť lepším hospodárom ako súkromné spoločnosti. Myslí si to expert na dopravu a bývalý štátny tajomník rezortu dopravy Jaroslav Kmeť v súvislosti s tým, že NDS uzavrela roky meškajúce verejné obstarávania na vytvorenie mýtneho IT systému a na mýtne služby.
„Za posledných päť mesiacov sa pre budúce zníženie nákladov na mýto spravilo viac ako za predchádzajúce roky,“ zdôrazňuje riaditeľ úseku spoplatnenia a informačných technológií (IT) v NDS Peter Braška s tým, že pokračujú v krokoch na maximalizáciu výnosov z využívania diaľnic a rýchlostných ciest.
Nový mýtny IT systém bude mať na starosti víťaz verejného obstarávania, a to spoločnosť CzechToll. Tá ponúkla najnižšiu ponuku, 13,8 milióna eur bez DPH. Mimochodom, verejné obstarávanie vyhlásila NDS ešte v roku 2020, ešte nedávno však uzatvorené nebolo.
Keď tender koncom roka 2023 vyhodnotili, zmluvu nebolo možné pre námietky jedného z uchádzačov podpísať. Prípadom sa zaoberal Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý koncom marca 2024 konanie o námietke zastavil. Následne v zrýchlenom režime prebehli konzultácie a schvaľovací proces zmluvy, aby ju mohli čo najskôr podpísať.
Nižšie náklady na výber mýta
Nový mýtny IT systém na rozdiel od súčasného bude spravovať priamo NDS. Vďaka tomu diaľničiari získajú kontrolu nad riadením výberu mýta. Súčasné vedenie diaľničnej spoločnosti je presvedčené, že aktuálne nastavenie nákladovosti je pri výbere mýta nevyhovujúce.
„Preto jednou z kľúčových priorít NDS je dotiahnuť všetky kroky, aby náklady na výber mýta klesli na najnižšiu možnú úroveň. Vďaka tomu sa za posledných päť mesiacov pre zníženie nákladov na mýto spravilo viac ako za predchádzajúce roky,“ opäť zdôrazňujú diaľničiari.
Okrem zavedenia Európskej služby elektronického výberu mýta (EETS) a podpisu zmluvy na nový mýtny IT systém uzatvorila NDS aj verejné obstarávanie na mýtne služby za 28,7 milióna eur bez DPH. V ňom opakovane uspel najnižšou ponukou CzechToll.
V podmienkach verejného obstarávania z roku 2020 je lehota na dodanie nového mýtneho IT systému určená na pätnásť mesiacov od podpísania zmluvy. Úspešný uchádzač sa však zaviazal dokončiť systém o dva mesiace skôr. Napriek tomu NDS musela ešte predĺžiť zmluvu na výber mýta so súčasným národným poskytovateľom.
„K lehote na vytvorenie IT systému je nevyhnutné prirátať čas na jeho testovanie, zavedenie systému do prevádzky, ale aj na plošnú výmenu palubných jednotiek. Tie totiž nebudú kompatibilné s novým IT systémom,“ vysvetľuje odborník s tým, že nový systém poteší vodičov osobných aj nákladných vozidiel v roku 2026.
Jednodňové diaľničné e-známky
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?