Trh s kuriérskymi službami na Slovensku má nového ambiciózneho hráča. Firma QDL, vedená konateľom Romanom Donovalom (RD) a CEO Martinom Vránkom (MV), sa chce odlíšiť univerzálnym prístupom k doručovaniu. Zvládne všetko od najmenších balíkov až po zásielky do 70 kilogramov. S dôrazom na efektivitu a rýchlosť dodania firma verí, že naplní očakávania moderného zákazníka. V rozhovore manažéri QDL prezrádzajú, aké výhody ponúkajú klientom, ako chcú optimalizovať náklady a prečo je pre nich dôležité, aby ich zamestnanci a hlavne kuriéri boli profesionálmi s dlhoročnou praxou.
Ako dlho pôsobíte na trhu a čo vás motivovalo k vstupu na slovenský trh?
RD: Plán na realizáciu myšlienky začal naberať reálne kontúry koncom roka 2022, v čase vrcholiacej pandémie koronavírusu. Vtedy sa výrazne zvýšila potreba doručovacích služieb, keďže boli zavedené rôzne obmedzenia pohybu. Táto situácia nás podnietila k urýchleniu nášho rozhodnutia. Vtedy sme si vedeli predstaviť, ako by sme mohli začať, a zároveň sme dobre poznali konkurenciu na trhu. Zdalo sa nám to ako dobrý podnikateľský projekt, ktorý by spojil naše doterajšie skúsenosti s odbornými znalosťami ľudí, ktorí začali pracovať v tejto novej spoločnosti.
Máte odborné skúsenosti s logistikou a dopravou aj z minulosti?
RD: Áno, pracujem v doprave od roku 1991, kedy sme založili dopravnú spoločnosť zameranú na medzinárodnú dopravu. Hoci sa medzinárodná doprava môže zdať ako príbuzné odvetvie, prechod na balíkovú prepravu si vyžadoval nové skúsenosti. Ide hlavne o riadenie tímov, výber kvalifikovaných ľudí a motiváciu zamestnancov. Nie je to síce priamo medzinárodná doprava, ale skúsenosti z predchádzajúceho podnikania nám určite pomohli.
V čom sa chcete líšiť od konkurencie a aké výhody ponúkate klientom?
RD: Naším hlavným krédom je univerzálnosť. Sme kuriérska spoločnosť, ktorá dokáže doručiť širokú škálu zásielok od tých najmenších až po väčšie, s rozmermi 2,2 metra a hmotnosťou do 50 kilogramov. Prihliadame pritom nielen na hmotnosť, ale aj tvar a veľkosť zásielky. Našim klientom tak vieme ponúknuť komplexné riešenie prepravy prispôsobené ich individuálnym potrebám.
MV: Často sa stáva, že klient požaduje vyzdvihnutie zásielky večer, a my ju doručujeme nasledujúci deň. Väčšina zásielok je doručená do 12 hodín, niektoré do 24 hodín, a v niektorých prípadoch do 48 hodín. Našou kľúčovou výhodou je, že dokážeme spracovať zásielky rôznych veľkostí vrátane nadrozmerných – limitná dĺžka sú tri metre a hmotnosť do 70 kilogramov, alternatívne ponúkame klientovi produkt „paleta“. Týmto chceme pokryť segment, ktorý si vyžaduje rýchle doručenie aj pri väčších zásielkach. Takto má klient všetky služby u jedného dopravcu.
Doručujete zásielky len domov, alebo aj na odberné miesta a do balíkoboxov?
RD: Ponúkame flexibilné možnosti doručenia zásielok po celom Slovensku. Klienti si môžu vybrať doručenie priamo domov a v blízkej budúcnosti do výdajného miesta alebo balíkoboxu. Časť výdajných miest bude naša, iné budú prevádzkovať naši externí partneri. Snažíme sa flexibilne prispôsobiť potrebám klientov.
Plánujete zriadiť vlastné balíkoboxy?
MV: Pracujeme predovšetkým na vlastných výdajných miestach, tento projekt je v súčasnosti v procese. Balíkoboxy vnímame ako doplnok k našim hlavným službám, ktorými sú home delivery a výdajné miesta, z tohto dôvodu plánujeme využívať balíkoboxy v spolupráci s partnermi.
Sústreďujete sa na expanziu na Slovensku. Plánujete v budúcnosti doručovať aj do zahraničia?
RD: Už dnes doručujeme do niektorých susedných krajín. Máme veľmi dobre vybudované doručovacie kanály do Českej republiky a spolupracujeme aj s partnermi v Maďarsku. V budúcnosti plánujeme rozšíriť naše pôsobenie do ďalších európskych krajín, ale chceme ísť cestou partnerstiev, nie zakladaním vlastných pobočiek v zahraničí. Tento prístup je ekonomicky efektívnejší.
MV: Pôsobíme v rámci celého Slovenska, v súčasnosti máme deväť dep, to posledné sme otvorili v Strážskom 4. novembra 2024. V oblasti medzinárodného doručovania spolupracujeme, ako už spomínal pán Donoval, s partnermi v Českej republike a Maďarsku. Taktiež plánujeme rozšírenie do ďalších 24 krajín v rámci Európy.
Kde prebieha spracovanie zásielok a kde máte depá?
MV: V súčasnosti máme deväť dep, ktoré pokrývajú celé Slovensko – od Bratislavy cez Nitru, Martin, Zvolen až po východné Slovensko. Každé depo je vybavené modernou technológiou a čiastočnou automatizáciou, čo nám umožňuje efektívne spracovať veľké množstvo zásielok. Na našom centrálnom prekladisku vo Zvolene sme investovali do nových technológií, aby sme mohli rýchlo a efektívne spracovávať zásielky a zabezpečiť bezproblémové fungovanie celého procesu.
Ako ovplyvní plánované zvýšenie DPH na 23 percent vaše ceny?
MV: Popravde povedané, časť zvýšených nákladov budeme nútení preniesť na zákazníka. Naša cenová politika je flexibilná a každému zákazníkovi pripravujeme individuálny cenník nielen podľa typu zásielky, ale napríklad aj podľa objemu prepravovaných balíkov.
Ako optimalizujete náklady?
MV: Automatizácia a digitalizácia vo všetkých našich depách zrýchľuje procesy a znižuje tým naše náklady. Vďaka moderným technológiám môžu kuriéri rýchlo vyraziť na cesty, čo skracuje čas doručovania. Naši klienti majú vďaka digitalizácii vždy prehľad o tom, kde sa ich zásielka nachádza.
Aké opatrenia prijímate na zníženie environmentálneho vplyvu a boj proti klimatickým zmenám?
RD: Veľmi si uvedomujeme potrebu trvalej udržateľnosti ako jedného z pilierov nášho podnikania. Konkrétne sa snažíme o čo najefektívnejšie plánovanie trás pre našich kuriérov, čím znižujeme emisie a zároveň si znižujeme náklady na doručenie zásielok. Uprednostňujeme priestory našich dep s alternatívnymi zdrojmi, napríklad s fotovoltikou, ktoré šetria životné prostredie a zároveň pre nás prinášajú energetickú výhodnosť. V najbližšom období máme ako jeden z našich enviromentálnych cieľov nastavenie motivačného systému zvýhodnenia pre kuriérov s vozidlami na elektrický alebo plynový pohon.
Podporujete odborný rozvoj vašich zamestnancov? Prečo je pre vás ich neustály rast taký dôležitý?
MV: Už pri nástupe nových zamestnancov je pre nás dôležitá ich odbornosť a naďalej sa ju snažíme zvyšovať odbornými školeniami v oblasti, ktorej sa venujú. Pripravujeme aj školenia manažérskych zručností a spolupracujeme s dopravnými školami. Tento rok sme napríklad spustili pilotný projekt študentskej praxe v depe v Košiciach, kde študenti mohli získať reálne skúsenosti s prácou dispečera. V budúcnosti chceme byť prítomní aj v rámci e-commerce konferencií.
Na trhu sa hovorí, že ste nástupcami skrachovanej firmy 123 Kuriér. Je to pravda?
RD: Naša spoločnosť vznikla na základe plánov z roku 2022 a nemá nič spoločné s firmou 123 Kuriér. Pravdou je, že sme prijali viacero skúsených zamestnancov, ktorí nadobudli prax v rôznych spoločnostiach zaoberajúcich sa doručovaním zásielok, ako napríklad Geis, DPD či DHL, a následne pracovali aj pre spoločnosť 123 Kuriér. Títo pracovníci tak majú dlhoročné skúsenosti a odbornosť, ktoré nám pomáhajú zlepšovať služby pre našich klientov. Nemá teda zmysel nás s danou firmou spájať. Naopak, posilňujeme našu pozíciu na trhu prijímaním odborníkov, ktorí svoju prácu vykonávajú profesionálne.
Aké technické riešenia ponúkate firemným klientom na zlepšenie logistiky?
MV: Ponúkame široké možnosti integrácie od jednoduchého webového rozhrania cez CSV importy až po API prepojenia. Tieto riešenia umožňujú firmám jednoduchšie napojenie na náš systém a lepšie monitorovanie zásielok. Ďalej sme implementovaní u väčšiny sprostredkovateľov v oblasti logistiky, takže naši klienti môžu využívať už existujúce platformy prepojené s našou službou.
Priblížili by ste systém vyplácania dobierok a aké možnosti ponúkate klientom?
MV: Zaviedli sme ako prví službu COD24, v rámci ktorej zákazníkovi vyplácame dobierkovú sumu nasledujúci deň po doručení zásielky. Ak klient túto službu nevyužíva, dobierky zasielame v štandardnom režime D+3. Začiatkom roka 2025 plánujeme vstúpiť na balíkový trh s unikátnou službou COD24 s bankovou garanciou. Naším záväzkom je poskytovať klientom rýchly prístup k finančným prostriedkom.
Aké sú vaše dlhodobé plány na rozšírenie alebo zlepšenie služieb?
MV: V budúcom roku plánujeme ďalej digitalizovať naše služby a zlepšiť možnosti doručovania do výdajných miest a balikoboxov. Okrem toho chceme našich kuriérov vybaviť najmodernejšou technikou, ktorá zjednoduší doručovanie a zlepší komfort pre zákazníkov. Našou víziou je stať sa univerzálnym dopravcom, ktorý dokáže naplniť široké spektrum logistických potrieb našich klientov.
Článok We Know How vznikol v spolupráci s komerčným partnerom