USA je druhým najväčším výrobcom automobilov na svete, viac vyrobí len Čína. Ako všetky veľké automobilky sveta, aj tie americké postupne rozširujú svoje portfóliá o elektromobily. Má to však jeden háčik - zatiaľ čo pri rope a palivách sú USA v podstate sebestačné, lítium potrebné na výrobu batérii musia z veľkej časti dovážať.

Spojené kráľovstvo otvorilo nové kolo udeľovania licencií, ktoré umožnia ropným a plynových spoločnostiam prieskum ložísk fosílnych palív v Severnom mori, aj napriek vyhrážkam zo strany klimatických aktivistov
Neprehliadnite

Prečo zarobené miliardy ropných spoločností nepatria automaticky vláde a spotrebiteľom

Krajina má pritom tretie najväčšie zásoby lítia na svete, stačí ich len ťažiť. Voči tomuto kroku bol silný odpor, keďže ťažba má nepriaznivé ekologické účinky a miestne obyvateľstvo voči nim protestuje. Na druhej strane, ak majú automobily vypúšťať menej emisií a krajina nemá byť závislá na dovoze z Číny, je potrebné pre to niečo urobiť.

Keď Exxon vymyslel novú batériu

USA a konkrétne ExxonMobil majú na čo nadväzovať. V 70. rokoch výskumníci spoločnosti Exxon, ktorá sponzorovala energetické riešenia nezávislé od fosílnych palív, vyvinuli vtedy prevratnú lítium-iónovú batériu. Poskytovala vyššiu kapacitu a dala sa znovu nabiť. USA vtedy produkovali značnú časť svetových dodávok lítia.

Firma však zhodnotila, že táto technológia nebude mať globálny úspech a bude sa používať len na trhu spotrebnej elektroniky. Predala licencie k technológii a ťažba lítia išla postupne do útlmu. Nasledujúce roky ukázali, ako sa mýlila, myšlienku dotiahli do dokonalosti Japonci.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa