Štyri dni trvalo, kým sa na Slovensku, v Česku a Maďarsku prevalila médiami informácia o tom, že prestala južnou vetvou ropovodu Družba prúdiť z Ukrajiny ruská ropa. Neinformovali o tom politici ani prepravca, tí reagovali až na základe otázok médií, smerujúcich k vysvetleniu danej situácie.

Ropa na Slovensko prestala tiecť 4. augusta približne o piatej hodine ráno. „Nebolo to prvýkrát, ale už štvrtýkrát od vojny k takýmto krátkym výpadkom dochádzalo," vysvetlil na tlačovej  konferencii 10. augusta minister hospodárstva Richard Sulík.

Aj prepravca Transpetrol až 9. augusta uviedol, že dôvodom je pozastavenie prepravy ruskej ropy ukrajinskou spoločnosťou UkrTransNafta. Je málo pravdepodobné, že by zodpovední politici nemali o tejto situácii včasné informácie, zvlášť v takejto napätej energetickej situácii.

Napokon sa na problém so zastavením dodávok ruskej ropy našlo riešenie. Tranzitné poplatky napokon 10. augusta zaplatila skupina MOL a spoločnosť Slovnaft. Ropa by už v tomto čase mala byť  na slovenskom území. 

Nechcené technické zlyhanie banky

Dôvodom zastavenia dodávok nafty malo byť, že Ukrajine ruský prepravca ropy Transnefť nedokázal odoslať platbu za využívanie ukrajinskej potrubnej siete. Stopnúť ju mala banka v dôsledku najnovších protiruských sankcií. Ukrajina ruskú verziu nespochybnila, ani nekomentovala.

Ako uviedol pre TA3 analytik portálu Energie pre vás Jozef Badida, prekvapilo ho, že ukrajinská strana zastavila kvôli platbám z ruskej banky práve pri rope, avšak pri zemnom plyne sa také niečo zatiaľ nestalo. „Je tam veľa nezodpovedaných otáznikov,“ dodal.

„Nebola to chyba ruskej strany, ani ukrajinskej strany,“ zhodnotil minister hospodárstva Richard Sulík danú situáciu na tlačovej konferencii 10. augusta.

„Chyba nastala v bankovej inštitúcii, niekde v západnej Európe. Tam analytici tri dni vyhodnocovali, či sa na platbu z Ruska vzťahujú alebo nevzťahujú európske sankcie. Následne 9. augusta avizovali, že platbu nepustia a vrátili ju späť. Ukrajinská strana následne zastavila dodávky ropy. Došlo teda k nechcenému technickému zlyhaniu, alebo k nesprávnemu vyhodnoteniu platby,“ zdôvodnil aktuálnu situáciu.

Úhrada už prebehla, čaká sa obnovu

Situáciu napokon prevzali do rúk priamo dotknuté subjekty – spoločnosti MOL a Slovnaft. Ukrajinská prepravná spoločnosť 10. augusta pozitívne zareagovala na ich návrh uhradiť tranzitné poplatky za prepravu ropy južnou vetvou ropovodu Družba.

„Slovnaft už platbu uskutočnil na účet spoločnosti a očakáva, že na základe toho sa v najbližších dňoch dodávky ropy obnovia. S daným riešením súhlasila aj ruská strana,“ potvrdil pre TREND hovorca rafinérie Slovnaft Anton Molnár.

Mesačné poplatky za prepravu ropy predstavujú zhruba 9 až 10 miliónov eur, spresnil následne R. Sulík. Tie idú podľa neho rovno z príjmov Slovnaftu, žiadnu spoluúčasť štát v tomto prípade riešiť nemieni. Zatiaľ podľa ministra hospodárstva nie je jasné, ako prebieha sankčný mechanizmus EÚ pri rope. Rafinéria si uvedené poplatky nechá vykompenzovať ruskej strane. 

„Toto všetko riešime za pochodu. Pravdu povediac, nečakal som, že nastanú v tomto smere nejaké problémy. Teda, že kým môžeme dovážať na Slovensko ruskú ropu, bude dovolené platiť za jej tranzit, ale nie je to jednoduché. Všetky procesy ešte skúmame, vyriešiť sa to má do konca augusta 2022,“ dodal minister hospodárstva. Podľa Financial Times nie je ani Európskej komisii (EK) jasné, ako fungujú v praxi európske sankcie a aké majú reálne dopady na prax.

Minister si vraj vie predstaviť, že Slovnaft bude naďalej v ďalších mesiacoch posielať poplatky za tranzit ropy cez Ukrajinu. „Ale môže to napokon fungovať aj inak, je to všetko v procese,“ uviedol s tým, že zatiaľ je to len alternatívne riešenie.  „Malo by to byť v súlade aj s pravidlami Európskej komisie. Radi by sme ostali sprostredkovateľom medzi obomi krajinami,“ spresnil A. Molnár pre RTVS. 

Hoci v júni avizoval rezort hospodárstva, že zmenu technológií v Slovnafte štát podporí sumou 300 miliónov eur, napokon je všetko inak. „Nie je na to žiadny dôvod. Slovnaft má dostatočné zisky na to, aby si zmenu technológií zvládol financovať sám. Toto som si s nimi už aj vydiskutoval,“ dodal aktuálne R. Sulík.

Budú dodávky aj ďalej ohrozené?

Výrobný proces v bratislavskej rafinérii v súčasnosti funguje bez prerušenia a zásobovanie trhu je naďalej plynulé. „Bratislavská rafinéria v úzkej spolupráci s národným prepravcom spoločnosťou Transpetrol, ako aj v súčinnosti rezortom hospodárstva, počas tohto obdobia využíva na spracovanie všetky dostupné rezervy  v systéme,“ dodal pre TREND A. Molnár.

Ďalší veľký problém sa ukáže už o pár mesiacov a ním je embargo na ruskú ropu. Dočasné výnimky platia pre Slovensko, Česko a Maďarsko, ale ich reálny prínos v praxi vyvoláva tiež mnoho otázok. Ropné embargo má nadobudnúť platnosť už o štyri mesiace, teda od 5. decembra 2022.

O dva mesiace neskôr, od 5. februára 2023, EÚ prestane dovážať aj ropné produkty. Slovenská rafinéria nebude môcť s výnimkou Česka, kde bude možné za určitých podmienok vyvážať ropné produkty, tieto výrobky exportovať. Tie budú môcť byť umiestnené len na tuzemský trh, čo pravdepodobne prinesie mnoho komplikácií.

V Maďarsku sa situácia upokojila

Ropa prúdi už aj do Maďarska. Jej zastavenie na tomto trhu tiež spôsobilo isté napätie, uviedol spravodajca RTVS Gregor Martin Papucsek. „Všetci seriózni aktéri trhu, najmä predstavitelia spoločnosti MOL, vyjadrovali neoblomné presvedčenie, že ide o technickú chybu a netreba za tým hľadať nekalé záujmy Ukrajiny. Verejnosť aspoň získala prehľad o tom, kedy trh funguje či nefunguje,“ objasnil. 

Úžitok by mohol byť ten, že ľudia si uvedomili krehkosť celého energetického systému a začnú viac šetriť pohonnými látkami. Tie sú pre maďarských občanov ešte do 1. októbra zastropované na sume 480 forintov (1,20 euro) za liter paliva. 

Česko je mimo, dodávky neobnovia

Problémy v praxi zažívajú aj v susednom Česku.  „Dodávka do ČR nebude obnovená," uviedla pre portál E15.cz riaditeľka kancelárie šéfa Transpetrolu Linda Vaškovičová.  Podobné informácie uvádza aj ďalší zdroj.

Dodávky ropy ropovodom Družba do Česka sú zatiaľ stále prerušené, informovala portál E15.cz rovnako Barbora Putzová, hovorkyňa spoločnosti Mero, ktorá je vlastníkom a prevádzkovateľom českej časti ropovodu Družba a ropovodu IKL.

Podľa českého ministra priemyslu a obchodu Jozefa Síkela, výpadok dodávok roky cez ropovod Družba nijako neobmedzuje výkon českých rafinérií. S Poľskom hľadá vláda riešenie ako obnoviť tok ropy do Česka, ktoré bude vhodné po právnej i technickej stránke. Poľský Orlen vlastní spoločnosť Unipetrol, ktorá v ČR prevádzkuje rafinérie v Litvínove a Kralupoch nad Vltavou.

„V prípade nutnosti má štát tiež k dispozícii strategické rezervy na takmer 90 dní. Okrem toho bude v najbližších mesiacoch možné využiť časť voľnej kapacity ropovodu TAL, prostredníctvom ktorého by bolo možné ropu do rafinérie v Litvínove v priebehu niekoľkých týždňov dopraviť,“ spresnil J. Síkela. Transalpínskym ropovodom (TAL) je do Česka privádzaná ropa z talianskeho Terstu.

„Česko v tejto chvíli nie je dostatočne pripravené na plné odpojenie od ruskej ropy. O tom svedčí aj to, že si vyrokovalo výnimku z embarga EÚ na ruskú ropu, ktoré bolo dohodnuté tento rok na jar. Pre Česko bude platiť až od roku 2024, zatiaľ čo pre väčšinu krajín EÚ už od konca tohto roku,“ objasnil pre portál kurzy.cz hlavný ekonóm Trinity bank Lukáš Kovanda.

„V prípade dlhšie trvajúceho výpadku dodávok južnej vetvy Družby by tak došlo nielen k citeľnému nárastu cien pohonných hmôt, ale v krajnom prípade k čerpaniu z rezerv a nakoniec k prídelovému hospodáreniu s ropnými produktmi,“ dodal ekonóm.

Ďalšie dôležité správy

Ruská ropa.
Neprehliadnite

Netečie a možno nebude. Ropa dostala od Ukrajiny stopku, platby neprešli, palivám hrozí limit

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa