Nedostatok prepravných kapacít na hlavných námorných obchodných trasách je z dôvodu ekonomickej stagnácie minulosťou. Navyše postupne prichádzajú na trh nové veľkokapacitné lode, ktoré boli objednané pred pandémiou Covidu-19. Na druhej strane biznis ohrozuje prudký pokles dopytu. Objem prepravovaného tovaru od januára postupne klesá. Týka sa to hlavne bežného spotrebného tovaru a stavebných materiálov. Menšie sú poklesy v automobilovom sektore.

Nižšie ceny prepravy

Prepad prepravovaného tovaru súvisí s infláciou a tým, že spotrebiteľ už investuje viac do cestovania ako do tovaru. Aj preto je pre prístav Šanghaj typický takzvaný „blank sailing“, teda plavba naprázdno. To znamená, že námorný dopravca počas pravidelnej plavby zruší alebo preskočí plánovaný prístav.

Pre menší dopyt padli ceny prepravy. Ako vysvetľuje manažérka námornej logistiky v spoločnosti Kuehne+Nagel Slovensko Jana Mošovská, pokles je približne zo 16-tisíc USD/TEU na 700 USD/TEU (TEU – twenty foot equivalent unit je jednotková veličina veľkosti kontajnera).

„Lodiarske spoločnosti robia všetko preto, aby vyťažili lode a zároveň dodržali tranzitný čas, na ktorý je čoraz väčší tlak,“ zdôrazňuje odborníčka. Podľa nej sa viacerí importéri viac snažia vypredať skladové zásoby, ako objednávať nový tovar. Preto ďalší mierny pokles cien nie je vylúčený.

„Lodiarske spoločnosti investovali v minulých úspešných rokoch do nákupu nových lodí, ktoré prinášajú väčšie kapacity. Otázkou zostáva, kedy dopyt opäť prevýši kapacitu. Rok 2024 bude veľkou výzvou pre celý logistický segment.“

Grécky tanker Maran Centaurus
Zdroj: TASR/AP

Slovensko je otvorenou ekonomikou

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa