Pri pohľade na cenovky na čerpacích staniciach sa mnohí nestačia čudovať. Zatiaľ čo dlhé roky bola nafta o 10 až 15 centov lacnejšia ako benzín, teraz je to naopak. Rozdiel medzi cenami však dávno nie je pár centov. Dnes je bežné, že benzín sa tankuje za 1,7 eura za liter, prípadne menej. Získať naftu pod 1,9 eura je čoraz väčší problém.

GW_VW_Tiguan_Allspace
Neprehliadnite

Žiaden kontinent nie je taký závislý na nafte ako Európa. Nie je to náhoda

Odborníci už v lete predpovedali, že vzhľadom na nedostatok nafty bude jej cenová prémia do konca roka dvojnásobná. Zdá sa, že trh tam postupne skutočne smeruje. Každý motorista sa určite pýta, kedy sa to skončí.

Dotácia nedostatkového tovaru

Európsky trh je naftový, avšak nedokáže jej vyrobiť dostatočný objem pre svoju spotrebu. Starý kontinent potrebuje denne doviezť až 1,5 milióna barelov nafty, čo je 20 percent celkovej spotreby. Polovica z tohto objemu pochádzala z Ruska a je ju potrebné nahradiť, čo nie je jednoduché. Benzínu je viac, ten Európa ešte aj vyváža do USA a západnej Afriky.

Nafta je nedostatkový tovar, dopyt po nej je silný, pretože okrem nákladných vozidiel brázdi Európu ďalších 140 miliónov motoristov s autami s naftovým pohonom. Je to pozostatok viac ako dvadsaťročnej snahy o zníženie emisií a značnej podpory nafty zo strany vlád.

Ešte aj dnes je spotrebná daň na Slovensku, podobne ako v iných krajinách EÚ, o približne 15 centov nižšia. Momentálne sa z historickej zotrvačnosti dotuje dopyt po tovare, ktorého je nedostatok. Zrušenie dotácie na naftu by však znamenalo ďalší skokový nárast ceny nafty a to minimálne o desať percent, a teda aj ďalší inflačný úder pre ekonomiku.

Už koncom augusta sa veľkoobchodné ceny nafty v Európe dostali do cenovej prémie viac ako 55 dolárov za barel nad ceny benzínu. V prepočte na liter to vychádza na 35 centov na liter. O toľko by mala stáť nafta viac oproti benzínu. Jej konečná cena je „len“ o 20 centov vyššia, práve vďaka spomínanej dotácii vo forme nižšej spotrebnej dane.

Ceny plynu sú väčším problémom

Za cenovou prémiou nafty stojí nie len jej nedostatok, ale aj ceny plynu. Tento problém nastal hlavne v posledných týždňoch. Nafta sa totiž získava tzv. krakovaním v ktorom sa ťažké zložky ropy pomocou vodíka premieňajú na naftu. Vodík sa získava za pomoci plynu, ktorý v poslednom čase významne zdražel.

TDI, auto na naftu
Zdroj: Auto Bild
Spotrebná daň ako jediná chráni motoristov jazdiacich na naftu

Spotrebná daň na liter benzínu na Slovensku predstavuje 0,51 eura na liter, v prípade plynového oleja, teda motorovej nafty je to len 0,37 eura na liter. Nebyť tohto rozdielu, nafta stojí aj o 35 centov viac ako benzín.

Výhodou benzínu je, že pri jeho výrobe nie potrebný vodík. V poslednom čase sa cenová prémia nafty oproti benzínu pohybuje rovnakým smerom ako ceny plynu. Obchodníci pritom hovoria, že nedostatok nafty nie je natoľko významný, aby ospravedlňoval súčasné výkyvy.

Zatiaľ čo v lete bol nafty nedostatok, teraz je väčším problémom cena plynu. To platí tiež len dočasne, pretože od februára 2023 sa už ruská nafta do Európy dovážať nebude.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa