Od alternatívnych produktov, ako je zahrievaný tabak, až po ekologické projekty, ktoré znižujú uhlíkovú stopu, spoločnosť JTI Slovak Republic ukazuje, že jej stratégie idú ruka v ruke s meniacimi sa potrebami zákazníkov a trhovými výzvami. Investície do moderných technológií, recyklovateľných materiálov a rozvoja ľudského kapitálu sú jadrom jej úspechu. Firma navyše reaguje na rastúce regulácie a ekonomické tlaky, pričom naďalej posilňuje svoju trhovú pozíciu a zavádza riešenia, ktoré pomáhajú celému priemyslu. O týchto témach hovorí pre TREND obchodný riaditeľ spoločnosti Michal Murajda, ktorý približuje aj ďalšie kľúčové výzvy, inovačné projekty, legislatívne obmedzenia vrátane vízie do budúcnosti.
Ako ste sa dostali na súčasnú pozíciu a čo vás predurčuje na vedenie tímu?
Predtým som pôsobil na viacerých manažérskych postoch. Vždy ma bavilo posúvať veci dopredu, inovovať a pasovať sa s výzvami. Spoločnosť JTI ma oslovila firemnou kultúrou a silným zameraním na rozvoj zamestnancov a inovácie. Takže som sa v tom našiel.
Dá sa teda povedať, že práca v tabakovej firme bola pre vás zaujímavou výzvou?
Určite áno. JTI má na Slovensku silnú históriu, ale zároveň i obrovský potenciál na ďalší rast. Firemná kultúra, ktorá podporuje zamestnancov a kladie dôraz na udržateľnosť a inovácie, bola pre mňa veľmi dôležitá. Navyše, naša organizácia na Slovensku prešla dynamickým rastom. Keď som prišiel, firma mala len štyroch či piatich zamestnancov. V súčasnosti je nás už približne sto a dlhodobo sme jediná tabaková firma na trhu, ktorá bez prestávky rastie. Toto ma baví – budovať tím, kultúru a posilňovať trhovú pozíciu.
Priblížili by ste, ako sa vám podarilo dosiahnuť súčasné výsledky a čo stojí za vaším úspechom?
Keď som začínal, náš trhový podiel nedosahoval ani päť percent. Dnes sme na úrovni takmer 29 percent, a to na mimoriadne náročnom trhu z hľadiska silnej konkurencie i regulácie. Naša pozícia sa kontinuálne posilňuje nielen v tradičnom segmente, ale aj v oblasti alternatívnych produktov, ako je zahrievaný tabak. Na to neexistuje žiadna zázračná poučka alebo recept. Všetko je to najmä vďaka motivovanému, kompetentnému a dobre zohratému tímu.
Ako sa taký tím tvorí? Ako pristupujete k zamestnancom?
Naša filozofia je založená na vytváraní kvalitného pracovného prostredia, kde zamestnanci cítia, že ich práca má zmysel. Na Slovensku sú veľmi dôležité vzťahy, a to nielen keď ide o obchodné partnerstvá, ale aj v rámci firmy. Kladieme obrovský dôraz na rozvoj našich zamestnancov. Veľa investujeme do ich vzdelávania, tréningov a vytvárania prostredia, kde môžu ľudia naplno využiť svoj talent a potenciál a pritom mať čas na osobný rozvoj, koníčky či oddych.
Široká škála benefitov, flexibilný pracovný čas, či podpora rodičovstva takéto zázemie vytvárajú. Veľká časť zamestnancov s nami pracuje už viac ako desať rokov, čo potvrdzuje, že sa s touto kultúrou stotožňujú. Fluktuácia je u nás veľmi nízka, zároveň však podporujeme diverzitu tímu tým, že prijímame a zapájame nových kolegov. Verím, že práve kombinácia skúseností a sviežich pohľadov nových ľudí robí náš tím silnejším a dynamickejším.
Aké skúsenosti máte s distribútormi a obchodnými partnermi na Slovensku?
Distribútori a obchodní partneri zohrávajú kľúčovú úlohu pri budovaní našej trhovej pozície. A aj tam je to o silných a dlhodobo budovaných vzťahoch, ktoré sú základom dlhodobej spolupráce. Je pre nás nemysliteľné, aby obchodný partner stretával každú chvíľu iného obchodného zástupcu. Tak sa dlhodobá a stabilná dôvera nebuduje.
Akým spôsobom reagujete na meniace sa regulácie, ako je zvyšovanie spotrebných daní či zákaz predaja príchutí?
Tabakový biznis je už dnes extrémne regulovaný a každá ďalšia legislatívna zmena nesie so sebou riziko nielen pre priemysel, ale aj pre štátne príjmy. Napríklad spotrebné dane z našich produktov predstavujú významný príjem pre rozpočet, no ak sa správne nevyvážia s kúpyschopnosťou obyvateľstva, môže to viesť k nárastu nelegálneho trhu, čo považujeme za významné riziko. To sa týka aj zákazu príchutí. Musíme pre spotrebiteľov pripraviť alternatívne produkty, ktoré ponúkajú rovnakú kvalitu a zážitok, aby nehľadali alternatívu v zahraničí alebo u nelegálnych výrobcov. Lebo to poškodí aj nás aj štát. Na zmeny sa snažíme reagovať čo najrýchlejšie.
Ovplyvnila firmu pandémia a iné krízové obdobia?
Každú krízu vnímame ako príležitosť. Covid, inflácia, či pripravované zvýšenie DPH sú výzvy, ktoré nás učia flexibilite. Počas pandémie sme dokázali nielen udržať, ale aj posilniť náš podiel na trhu, a to vďaka motivovaným zamestnancom, ktorých neodradila ani nútená práca na diaľku. Napriek tlakom, ako je inflácia, sme sa zamerali na inovácie a efektívne riadenie nákladov. Krízy berieme ako možnosť zlepšiť naše procesy a prispôsobiť sa novým podmienkam. Čo sa týka zvyšovania DPH a spotrebných daní, tu vidíme riziko v podobe možného rastu nelegálneho trhu. Tu sa snažíme aktívne komunikovať so štátom, aby sme tomu čelili spoločne.
Ako reagujete na meniace sa potreby zákazníkov a aké produkty ponúkate?
Aj moderný spotrebiteľ a zmeny životného štýlu sú pre nás faktory, kde hľadáme príležitosti. Alternatívne nikotínové produkty sú budúcnosť nášho odvetvia. Vidíme napríklad veľký potenciál v segmente zahrievaného tabaku, ktorý dynamicky rastie. Na Slovensku sme síce zatiaľ posledný hráč, ktorý vstúpil do tohto segmentu, no urobili sme to sebavedome a dôrazne.
Zariadenie Ploom X Advanced na zahrievanie tabaku, ktoré sme na trh priniesli na jar, je príkladom inovatívneho produktu, ktorý ponúka konzistentnú kvalitu a prináša potenciálne nižšie zdravotné riziká. Zákazníci oceňujú, že produkt ponúka neobmedzený počet potiahnutí až počas piatich minút a zážitok, ktorý je veľmi podobný klasickej cigarete, no bez dymu. Vďaka technológii Heatflow zariadenie zabezpečuje konzistentné nahrievanie náplní s plynulou reguláciu teploty.
Dá sa povedať, že tieto moderné produkty sú budúcnosťou vášho odvetvia?
Jednoznačne. Tento segment dynamicky rastie, preto doň investujeme výrazné zdroje. Zariadenie Ploom X Advanced je výsledkom rokov a rádovo miliárd dolárov investovaných do vývoja. Alternatívne produkty sú podľa nás správnou odpoveďou na meniace sa potreby dospelých zákazníkov, ktorí očakávajú pôžitok porovnateľný s cigaretou ale bez dymu, nepríjemného zápachu a s potenciálne nižším zdravotným rizikom. Zároveň je však pre nás mantrou možnosť voľby, čiže vychádzame v ústrety aj spotrebiteľom, ktorí sú konzervatívnejší a vyhovujú im tradičné tabakové výrobky.
Aké máte plány na ďalšie roky?
Ešte pred desiatimi rokmi to vyzeralo nereálne, no dnes sa už pomaly doťahujeme na trhového lídra. Najväčšia nikotínová značka na trhu je z nášho portfólia, sme jednotka v tabakoch na ručnú výrobu cigariet, v cigaretách sme zatiaľ dvojka. Je dobrý pocit znervózňovať konkurenciu. No nespíme na vavrínoch a ďalej plánujeme pokračovať v investíciách do inovácií a ekologických riešení, aby sme prispôsobili našu ponuku meniacej sa legislatíve i potrebám zákazníkov.
Do akej miery vám pomáha spätná väzba od zákazníkov?
Nenačúvať jej by bolo arogantné a krátkozraké. Pri uvedení značky Ploom X Advanced na trh sme verili, že naše portfólio tabakových náplní pokrýva všetky kľúčové potreby spotrebiteľov. Práve spätná väzba nám ukázala, že dopyt je napríklad aj po produktoch s nižším obsahom nikotínu, čo nás motivovalo operatívne rozšíriť ponuku a prispôsobiť obchodnú stratégiu.
Zavádzate aj nové ekologické inovácie?
Náš globálny cieľ je dosiahnuť nulovú uhlíkovú stopu do roku 2030 a k uhlíkovej neutralite vedieme aj našich dodávateľov. Používame recyklované a recyklovateľné materiály, hľadáme možné úspory energií či vody vo výrobnom procese. Kladieme dôraz na elektromobilitu. Ekologické riešenia implementujeme nielen globálne, ale aj v rámci Slovenska: nové služobné autá musia byť minimálne hybridné, náš sklad v Seredi využíva elektrické vozíky.
Významným projektom je Spak-EKO, spoločná iniciatíva tabakových spoločností na Slovensku, ktorá sa zameriava na čistenie verejných priestranstiev od cigaretových filtrov. Zároveň sa snaží šíriť osvetu o správnej likvidácii tohto druhu odpadu. Ide o dobrovoľnú aktivitu, ktorú sme začali realizovať, aj keď to ešte zákon nevyžadoval. Postupne by sa tento projekt mal transformovať na plnohodnotnú organizáciu rozšírenej zodpovednosti výrobcov, ako to očakáva európska smernica o jednorazových plastoch.
Aký je váš prístup k ekologickým inováciám v oblasti obalov?
Dlhodobo sa snažíme inovovať naše obaly tak, aby minimalizovali ekologický dosah. Používame recyklovateľné materiály a zameriavame sa na efektívnosť. To nám umožňuje nielen znižovať náklady, ale aj prispievať k ochrane životného prostredia. Táto oblasť je pre nás prioritou, preto naši produktoví inžinieri neustále pracujú na nových riešeniach, ktoré budú šetrnejšie k planéte.
Aké výzvy vás čakajú a aké sú vaše ciele na budúci rok?
Rok 2024 hodnotíme ako veľmi úspešný, i keď náročný – vo februári sa nám zvyšovali dane, potom sme sa sústredili na uvedenie bezdymových výrobkov. Veľa práce nás čaká aj v roku 2025. Už teraz sa chystáme na plánované zvyšovanie DPH, pričom musíme pozorne sledovať trendy na nelegálnom trhu, ktorý reaguje na každé zvyšovanie cien.
V zahrievanom tabaku nás čaká zákaz príchutí, na čo potrebujeme pripraviť aj našich spotrebiteľov a ponúknuť im adekvátnu náhradu. No ako som spomínal, každá taká výzva je pre nás príležitosť. Verím, že sa jej dobre chopíme a naďalej zostaneme jedinou rastúcou firmou na trhu.
Článok We Know How vznikol v spolupráci s komerčným partnerom