Keď v roku 2019 spoločnosť KPMG zverejnila Barometer európskych rodinných podnikov, upriamila pozornosť na to, že sa musia zamerať na inovácie, investície do vzdelávania pracovnej sily a expanziu. Nasledujúce roky však priniesli ďalšie výzvy, ktoré preverili odolnosť mnohých rodinných podnikov – covid či energetická kríza.

Komplikované časy

Vysoké ceny energií a príliš veľká byrokracia trápia v súčasnosti aj mnohé nemecké rodinné firmy s dlhoročnou tradíciou. Pre TREND to potvrdzuje prezident Spolkového zväzu nemeckého priemyslu Siegfried Russwurm. „Značné percento takýchto spoločností mi dnes hovorí, že vzhľadom na náklady na energie a byrokratickú záťaž zvažujú možnosti premiestniť aktivity a investovať v iných krajinách. Zradné je, že je to ako choroba, ktorú nerozpoznáte hneď. Je to plazivý efekt, keď sa inovácia postupne presúva inde a pôvodný produkt mizne.“

Komplikované časy potvrdil napríklad nemecký výrobca domácich spotrebičov Miele. Rodinná firma, ktorú vedie už štvrtá generácia, sa tešila, že po covidovom období sa dodávateľské reťazce dostali do normálu. To potvrdil rok 2022, keď firma zaznamenala najvyšší nárast tržieb, viac ako 5,4 miliardy eur.

Stabilné tržby sa však v roku 2023 už nepotvrdili a firma zaznamenala i spomalenie dopytu. Začiatkom tohto roka už spoločnosť s 23-tisíc zamestnancami oznámila prepúšťanie. Časť výroby presúva do Poľska. Spoločnosť uvádza, že k týmto krokom musí pristúpiť, pretože na trhu nejde o „dočasný hospodársky pokles, ale trvalú zmenu“.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa