Nedávna štúdia švajčiarskej spoločnosti UPIDO odhaduje, že vďaka neustále rastúcej popularite e-shopov sa objem zásielok z nich v rámci Európskej únie (EÚ) a Veľkej Británie do roku 2029 zdvojnásobí na približne tridsať miliárd ročne. Aj v slovenských mestách a obciach preto bude musieť pribudnúť výrazne viac samoobslužných boxov a výdajných miest. Tie sú tiež efektívnym nástrojom na zníženie emisií vyprodukovaných v súvislosti s doručovaním.

Kľúčová úloha pri znižovaní emisií

Hlavné mesto Slovenska má dnes približne 640 samoobslužných boxov a výdajných miest viacerých spoločností. Ako však upozorňuje výkonný riaditeľ spoločnosti Packeta Alexander Jančo. ich predikcie ukazujú, že do roku 2029 sa táto sieť v Bratislave bude musieť strojnásobiť, aby dokázala pokryť všetky požiadavky jej obyvateľov.

Rovnako bude nutné pracovať aj na navýšení kapacity, ktorá by mala vzrásť približne na päťnásobok. Kľúčovým trendom nevyhnutným na zvládnutie boja s rastúcimi emisiami CO2 z doručovania v slovenských mestách budú podľa šéfa Packety aj elektromobily. Preto jeho firma budúci rok spustí taký plán prechodu na elektrické vozidlá, aby neboli ohrozené výsledné ceny jej služieb. Do roku 2027 bude mať väčšinu kuriérskych dodávok plne elektrických.

Aby sa zvládlo navýšenie počtu balíkoboxov a výdajných miest, vyzýva Packeta samosprávy na úzku spoluprácu pri ich výstavbe. „Dáta hovoria jasne. Ak zrátame naše Z-BOXY a výdajné miesta spolu s výdajnými miestami a boxami konkurencie, pre stále rastúci počet objednávok z e-shopov dnes máme na Slovensku k dispozícii približne dvanásť výdajných miest alebo boxov na desaťtisíc obyvateľov,“ upozorňuje A. Jančo.

Napríklad v susednom Poľsku, ktoré je v rámci Únie v tomto smere lídrom, je to až 38 výdajných miest alebo boxov na desaťtisíc obyvateľov. Podobne je to v severských krajinách. Pritom podľa A. Janča práve samoobslužné boxy a výdajné miesta zohrávajú kľúčovú úlohu pri znižovaní uhlíkovej stopy celého e-commerceu.

Slovenská pošta spustila prevádzku prvého balíkovoboxu v meste Púchov, 1. februára 2021. Cez balíkoboxy môžu zákazníci okrem vyzdvihovania a podaja balíkov v predplatených obaloch realizovať už aj platobné transakcie, úhradu poštových poukazov, ePoukazy, SIPO či faktúry s PAY by Square kódom.  Na snímke predseda predstavenstva Slovenskej pošty Martin Ľupták predvádza, ako si zákazník vyzdvihne balík z balíkoboxu. FOTO TASR - Radovan Stoklasa
Zdroj: Radovan Stoklasa

Vyhnúť sa vizuálnemu smogu

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa