Zatiaľ čo v roku 2020 pandemické obmedzenia viedli k oslabeniu kapacity námorných prístavov, v roku 2021 už námorné logistické reťazce čelili novým výzvam a oživeniu. Mnoho kontajnerových lodí čakalo na vyloženie a rapídne sa zvýšili ceny za prepravu tovarov po mori. Zároveň sa výrazne zvyšovali zisky majiteľov lodí.
Tento rok karty v námornej doprave zamiešal konflikt na Ukrajine. Od vypuknutia vojny cena tankerov vzrástla o 60 percent, a to aj pre zablokovanie plavidiel na niektorých trasách a tiež zvýšenie cien paliva. Vyplýva to z údajov spoločnosti VesselsValue, ktorá monitoruje námorné databázy.
Lodná preprava si za posledné dva roky prešla niekoľkými kritickými fázami, keď bojovala s preťaženými prístavmi, kde uviazli lode s tovarom na celé týždne. Počas pandémie sa tiež spomalila výstavba nových lodí, a svoju úlohu zohrali aj nové enviro pravidlá, ktoré sa mali pri stavbe nákladných lodí dodržiavať.
Ako informoval Bloomberg, prudko sa zvyšujúce ceny za prepravu v uplynulom období, doviedli v súčasnosti mnohé spoločnosti k tomu, že si nákladné lode už nechcú len prenajímať, ale plavidlá si radšej priamo kupujú.
V lodnom segmente sa v uplynulých mesiacoch zvýšil najmä záujem o tankery na prepravu paliva. Prevádzkovatelia prepravných spoločností skupujú všetko, čo sa dá. Aj preto sa teraz staré tankery predávajú za najvyššie ceny za posledné roky.
Kým sa vyrobia nové tankery, vo veľkom sa skupujú tie staršie
Na výrobu nového tankera sa čaká približne tri roky, dopyt po nich však neutícha, a tak lodní makléri zaznamenávajú rastúci záujem aj o už existujúce plavidlá. Celkovo sa od začiatku roka predalo 184 takzvaných čistých tankerov v hodnote 3,79 miliardy dolárov, uviedla spoločnosť VesselsValue, ktorá sa zaoberá prieskumom trhu v tomto segmente. Ide o rekordné čísla za posledných päť rokov.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?