Pre mnohých ľudí je frustrujúce, že sa bývanie stalo nedosiahnuteľnou komoditou. Môže za to drahšia hypotéka, nižšia kúpyschopnosť a vysoké ceny bytov. Developeri a často ani bežní predávajúci totiž nemajú veľkú chuť zlacňovať. Takýto prístup však realitný trh len ďalej brzdí a hrozí, že menej kvalitné byty alebo tie v horších lokalitách sa za súčasné vysoké ceny stanú na roky nepredajnými.
Úroky sa už nemajú zvyšovať
V mnohých bankách sa úrokové sadzby pri hypotékach hýbu okolo piatich percent. Pri viacerých typoch fixácií dokonca prekročili magickú päťpercentnú hranicu. K zdražovaniu úverov na bývanie pristúpili banky akoby preventívne, teda ešte pred tým, ako Európska centrálna banka (ECB) oznámila, či bude alebo nebude v tomto roku naďalej zvyšovať kľúčové úrokové sadzby.
Rozhodnutie veľkých bánk na Slovensku iste nepotešilo kupujúcich, ktorých z mesiaca na mesiac ubúda, ani predávajúcich, ktorí musia na kupca dlhšie čakať. Zreálňovanie cien, čiže znižovanie hodnoty bytov naprieč Slovenskom síce pokračuje, pre mnohých ľudí sú však ceny nehnuteľností stále privysoké.
Podľa viacerých odborníkov na financie však septembrové zvýšenie kľúčovej úrokovej sadzby zo strany ECB bolo v tomto roku posledným. Ako poznamenáva riaditeľ divízie Úvery, stavebné sporenie a lízing spoločnosti Finportal Adrián Luterán, niektoré komerčné banky zdražovaním hypoték len reagovali na septembrový krok ECB.
„Od niektorých sa to ešte dá očakávať,“ dodáva. Nevylučuje, že budúci rok by mohli úroky aj postupne znižovať. Ako však zareagujú banky na Slovensku, to bude závisieť od toho, ako sa bude vyvíjať cena peňazí a zdrojov na finančných trhoch. „To sa môže premietnuť do ďalšieho zvyšovania komerčných úrokových sadzieb.“
Banky sa nehrnú do akcií
Vyššie úroky pre banky predstavujú vyššie riziko splácania hypoték zo strany klientov. To môže byť podľa A. Luterána dôvodom, prečo sa banky nehrnú do získavania nových klientov prostredníctvom marketingových akcií a kampaní. Zároveň veľa klientov s vysokou úrokovou sadzbou znamená veľa klientov, ktorí budú pri prvom znižovaní úrokových sadzieb chcieť od banky nižší úrok.
„To pre banky nemusí byť ekonomicky výhodné, respektíve môže to pre banky znamenať zvýšený odchod klientov do konkurenčných bánk. A tomu sa chcú banky z môjho pohľadu vyhnúť. Preto ani neočakávam zvýšený počet marketingových akcií a kampaní v čase zvýšených úrokových sadzieb,“ upozorňuje A. Luterán.
Súhlasí s ním i analytik Realitnej únie SR Vladimír Kubrický, podľa ktorého banky mali dosť času niečo vymyslieť, ale s ničím prevratným neprišli. „Nič zrejme nezmenia ani v dohľadnom čase, keďže úrokové sadzby riadi ECB,“ konštatuje s tým, že hoci úrokové sadzby na hypotéky majú veľký vplyv na trh nehnuteľností, ich úloha sa dnes trochu démonizuje.
„Zmenu z trhu predávajúceho na trh kupujúceho na jeseň 2022 totiž mali na svedomí aj ďalšie cenotvorné faktory, na ktoré sa niekedy zabúda – energetická kríza, predražené reality, klesajúca kúpyschopnosť obyvateľstva vplyvom vysokej inflácie či celková neistota spojená s vojnou na Ukrajine i turbulenciami na domácej politickej scéne,“ dodáva V. Kubrický.
Developeri nechcú zlacňovať byty
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?