Dopyt po kombinovanom type prepravy čoraz viac rastie. Odborníci na logistiku očakávajú prudký rozvoj v tomto segmente, ktorý dokáže nielen šetriť čas a peniaze, ale i životné prostredie. Na efektívnejšie využitie intermodálnej dopravy je však nevyhnutné zlepšiť stav železničnej infraštruktúry, rozšíriť sieť terminálov i ponuku nákladových jednotiek, čiže kontajnerov. Taktiež treba prispôsobiť tok tovarov tak, aby boli akceptovateľné dlhšie tranzitné časy.

Nové kontajnerové terminály

Intermodálna doprava v prípade námornej kontajnerovej prepravy spája Slovensko s prístavom, a to buď po železnici, alebo priamymi ťahačmi. Železničná intermodálna preprava je ekonomickejšou a zároveň ekologickejšou formou prepravy ako preprava ťahačmi, nie je však tak flexibilná.

Dnes existuje veľmi dobre poprepájaná sieť s viacerými prístavmi a novovzniknutými kontajnerovými terminálmi. Pred desiatimi rokmi sa intermodálne spojenie využívalo najčastejšie s prístavmi Hamburg, Bremerhaven a Koper. Dnes sú to aj prístavy Gdansk, Trieste, Rijeka a Rotterdam.

„V rámci strednej Európy vzniklo niekoľko nových kontajnerových terminálov, aby sa skrátil úsek prepravy ťahačmi na čo najkratšiu vzdialenosť z terminálu ku konečnému príjemcovi, alebo naopak, od odosielateľa po kontajnerový terminál,“ vysvetľuje manažérka námornej logistiky spoločnosti Kuehne+Nagel Jana Mošovská.

Ekológia má väčší vplyv

V rámci cestnej prepravy je pre firmy v súčasnosti dôležitá diverzifikácia a ekológia. Podľa manažéra cestnej logistiky Kuehne+Nagel Ivana Ďuriša sú dnešné tlaky na ekológiu iné ako pred desiatimi rokmi. „Mnohé firmy využívajú služby intermodálnej dopravy, keďže sa zaviazali k znižovaniu svojej uhlíkovej stopy, čo im vyplýva z dohovoru Európskej komisie Green Deal.“

Kým intermodálnu dopravu firma intenzívne využíva v rámci každej námornej prepravy smerom na Slovensko či von z krajiny, menej to už platí v prípade klasickej vnútrozemskej prepravy. Ako konštatuje I. Ďuriš, kombinovanú prepravu využívajú v menej ako piatich percentách z celkového objemu prepráv.

Pritom  60 percent cestných prepráv v spoločnosti Kuehne+Nagel na Slovensku tvorí automotive segment. Intermodálna preprava však nie je až taká využívaná, lebo v prípade automobilového priemyslu musí byť tok tovarov rýchly. „Zákazníci majú záujem o tento spôsob prepravy, ale v 99 percentách táto možnosť stroskotá na dlhšom tranzitnom čase.“

námorná preprava
Zdroj: Tomáš Szmrecsányi

Kombinácia železnice a ťahačov

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa