Bolo prijaté rozhodnutie, že dodávky z Ruska sa budú postupne nahrádzať. Pre trh s LNG je to obrovská výzva. Európa (bez Turecka) v roku 2021 importovala približne 155 miliárd kubických metrov ruského plynu. Z toho bolo 142 dodaných plynovodom a 14 vo forme LNG loďou. Ak by chcela Európa nahradiť všetky dodávky z Ruska, ktoré idú cez plynovod, potrebovala by viac ako 200 miliónov ton LNG.
Krátkodobý plán hovorí o tom, že budú nahradené približne dve tretiny ruských importov ešte počas tohto roka, teda 100 miliárd kubických, čo je stále viac ako 150 miliónov ton LNG. To je 40 percent objemu dnešného trhu s LNG, pričom na dosiahnutie tohto objemu by sa musel import LNG do Európy strojnásobiť.
Ako ďaleko je do Houstonu
Toto bude veľmi ťažko dosiahnuteľné v krátkodobom horizonte. Jeden tanker odvezie 72 000 ton LNG a musel by sa otočiť viac ako 2 000 krát, aby tento objem doviezol. Z Houstonu do Hamburgu je to viac ako 8 300 km, čo je pre jeden tanker viac ako 10 dní cesty.
- Ako dlho trvá cesta z USA do Európy?
- Cesta z Houstonu do Hamburgu trvá aj s nakládkou a vykládkou približne dva týždne. Ak sa pripočíta aj cesta späť, tanker, aj keby premával bez prestávky, nie je schopný prísť do Európy častejšie ako raz za mesiac.
K tomu treba pripočítať naloženie a vyloženie nákladu, za dobrých podmienok by teda jedna cesta mala trvať 14 dní. Tam a späť je to teda mesiac. Jeden tanker sa teda dokáže za rok otočiť približne 12 krát. Ak by tých tankerov bolo 166, za rok by to zvládli.
Vietor do plachiet pre LNG prepravcov
Celková flotila existujúcich tankerov je aktuálne 665. Každý štvrtý LNG tanker by teda musel voziť plyn do Európy, čo pravdepodobne nie je reálne.
Pravdepodobnejší scenár je, že časť ruského plynu nahradí LNG, časť iné zdroje energie (veterná, slnečná, vodná, jadrová energia) a nejakú časť ruských dodávok si Európa ponechá. Veď ktovie, kto do Kremľa príde po Putinovi.
Na druhej strane, rozhodný krok týmto smerom k LNG rozhýbal všetkých, ktorí s ním majú do činenia. Prvým indikátorom bol nárast ceny prepravy LNG, keďže dopyt po tankeroch stúpal, pričom zákazníci museli o ne súperiť, keďže ich ponuka rastie pomaly.
- Koľko stojí deň prenájmu LNG tankera?
- LNG tanker by mal každý deň zarobiť aspoň 100 000 dolárov, aby sa jeho prevádzka zaplatila. Je to porovnateľná cena, ktorá sa platí aj za ropný tanker. Počas nedostatku lodí tieto sumy stúpajú aj na niekoľkonásobok. Ak je lodí priveľa, cena nájmu padá do nízkych desať-tisícov dolárov.
Zatiaľ čo poplatok za jeden deň prepravy LNG tankerom stál v roku 2020 približne 120-tisíc dolárov, v čase eskalácie energetickej krízy dosahoval rekordy – viac ako 400-tisíc dolárov na deň. Ceny začiatkom toho roka prudko spadli späť pod 100-tisíc dolárov. Prudký rast cien plynu po invázii na Ukrajinu však opäť popohnal ceny nahor.
Vo všeobecnosti to vychádza, že je potrebné, aby LNG tanker zarábal 80 – 100 tisíc dolárov na deň, aby sa zaplatili náklady na obstaranie, prevádzku a údržbu.
Rekordný rok pre výrobcov LNG tankerov
Silnejúci dopyt po LNG tankeroch rozbehol objednávky v dokoch. V októbri 2021 katarská štátna petrochemická spoločnosť objednala v čínskom Hudong-Zhonghua Shipbuilding 4 LNG tankery, pričom celková objednávka by mala postupne dosiahnuť až 60 kusov.
Katar, ktorý dnes súperí s Austráliou o pozíciu jednotky na LNG trhu, plánuje zvýšiť produkčnú kapacitu zo 76 miliónov ton na 110 do roku 2025 a ďalej na 126 miliónov ton do roku 2030.
Francúzsky špecialista na prepravu plynov Gaztransport & Technigaz obdržal počas minulého roka objednávky na 68 LNG tankerov, ktoré dodá v rokoch 2023 – 2025.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?