Rusko bojuje o prežitie, keďže príjmy z exportu komodít klesajú a iné príjmy Moskva nemá. To mení situáciu aj na trhu s ropou. Moskva na jednej strane v OPEC prisľúbila držať basu a udržiavať trh stabilný, ale zároveň lezie do kapusty Rijádu, ktorý čínsky a indický trh považuje za dôležitý. Rusko tam však predáva ropu za polovičnú cenu a stalo sa lídrom na trhu.
Západ uvalil cenový strop na ruskú ropu, Putin odstraňuje dno. OPEC je v rozpakoch
Saudská Arábia v reakcii znížila svoje ceny pre ázijský trh, aby zostala konkurencieschopná, ale to pomôže len málo. Môže dúfať len v jedno, a to dostatočne robustný dopyt Číny, ktorá sa pokúša otriasť po lockdowne.
Zatiaľ čo Saudská Arábia môže len dúfať, a to isté ostáva aj Rusku, India a Čína sa snažia využiť situáciu, importovať viac ruskej ropy, tú zrafinovať na palivá a tie poslať do Európy, tam sa zídu. India dokonca aktívne spolupracuje a usiluje sa udržiavať ruskú ropu v pohybe.
Konkrétny príklad, ako to funguje, ukazuje malý prepravný startup so sídlom v Bombaji. Ešte v roku 2021 nemal jedinú loď. Po začiatku invázie na Ukrajinu už mal 25 zánovných tankerov, ktoré vozia ruskú ropu po novovytvorených trasách do Stredozemného mora, Turecka a Indie.
Západné spoločnosti nechcú prepravovať ruskú ropu? To je jedno, odvezie ju niekto iný. Nikto ju nepoistí, pretože väčšinu trhu ovláda Londýn. A je to veľmi rizikové? To je takisto jedno. Ak sa loď potopí, bude to smutné, ale život ide ďalej. Prepravný trh vie byť flexibilný, ak je to potrebné.
Krajina prepravných startupov
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?