Cena prepravy tovarov lodnými kontajnermi síce za posledné obdobie klesla, no stále je trojnásobne vyššia ako pred covidom. Na koncových cenách produktov pre spotrebiteľov sa však podpisuje aj stále viac ďalších faktorov, od kurzu amerického dolára, cez chaos na trhu s energiami až po zvýšené náklady na obalové materiály. O aktuálnych výzvach, ktorým čelia distribučné reťazce, viac vo videorozhovore pre TREND povedal David Fuchs, CEO distribučnej spoločnosti Agora DMT.
Uviedli ste, že vzhľadom na silnejúci kurz dolára, ceny energií a meniaci sa dopyt sa môže stať, že sa niektoré produkty z Ázie do Európy prestanú dovážať. Deje sa to? Orientuje sa výroba niektorých produktov viac do Európy, aby sme sa vyhli celému dlhému procesu dovozu?
Toto bola obrovská téma v uplynulých dvoch rokoch, kedy sa to začalo tým, že kolabovala logistika z Ázie do Európy, začalo sa veľmi premýšľať nad tým, či nepresunúť výrobu práve do Európy. V tejto chvíli je ale táto téma de facto vyriešená, pretože vo chvíli, keď v Európe máme také obrovské náklady na energie, keď majú výrobne veľký problém vyrábať a držať nejaké rozumné ceny, za ktoré by boli koncoví spotrebitelia ochotní kupovať to tovar, tak tento problém je natoľko fatálny, že to už nie je téma – akýkoľvek presun výroby, aspoň v tých oblastiach, ktoré v ktorých my obchodujeme a v ktorých sa pohybujeme.
Zároveň, v niektorých prípadoch, keď ste prepravovali vlastne prázdny vzduch pri obaloch napríklad odpadkových košov, ktoré boli zmontované a vyrobené v Ázii, sú ťažko skladovateľné a vlastne vozíte a platíte drahý vzduch – znamená to, že tá cena kontajneru a dopravy sa vám rozpočítava medzi menej produktov, a to má, samozrejme, dopad na cenu.
My sme tento príklad riešili, ale nenašli sme v Európe žiadneho výrobcu, ktorý by bol schopný za plus-mínus rovnaké ceny pre koncových spotrebiteľov to vyrobiť. Toto sme riešili vlani a tento rok to ani nemá zmysel riešiť s ohľadom na ceny energií. Neznamená to ale, že by sme tento druh tovaru nedovážali, dovážame ich, ale veľmi premýšľame nad tým, aká bude tá cena a aký typ daného produktu dovezieme tak, aby si to ľudia kupovali, aby to nebolo o tom, že niečo privezieme, nastavíme na to luxusnú cenu a potom nebude nikto, kto by si to kúpil.
Je momentálne záujem o nejaké špecifické produkty?
Zaujímavá vec nastala na jar tohto roku, kedy odštartoval obrovský záujem o vysielačky.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?