Za ojazdené hrdzavé tankery schopné prevádzky je možné teraz dostať slušné peniaze. Ak sú to stroje triedy „ice-class“, ktoré dokážu operovať v zamrznutých vodách ruských baltických prístavov, pripláca sa prémia navyše.

Rotterdam-Le Havre On Supertanker
Neprehliadnite

Európa zakáže import ruskej nafty, ale tá si sem cestu nájde

Prečo by to niekto robil? Preto, aby dostal na trh ruskú ropu aj po zavedení sankcií. V tomto nudnom sektore prepravy, ktorý mal byť už v úpadku a postupne minulosťou, zúri zaujímavý súboj.

Veľké západné prepravné spoločnosti dodržiavajú sankcie, ale vytvára sa skupina ďalších prepravcov, ktoré znalci neformálne nazývajú „tieňová flotila“. Sankcie neberú do úvahy a obchodujú aj s Iránom, Venezuelou a čoraz viac aj s Ruskom.

Šéfovia veľkých prepravných firiem a vlastníci tankerov, ako sú napríklad Frontline sa tento rok čudovali, prečo im volá toľko iných prepravcov o ktorých v živote nepočuli, pretože vznikli pred mesiacom v Číne či Dubaji. Zaujímali sa o staršie tankery a boli ochotní platiť veľa, hneď a v hotovosti. Ceny niektorých tankerov vzrástli na dvojnásobok.

WA 42 Kanárske ostrovy - Na snímke traja  migranti, ktorých fotia na smerovom kormidle ropného tankera kotviaceho v prístavnom meste Las Palmas na Kanárskych ostrovoch v utorok 29. novembra 2022. Španielske úrady našli troch migrantov na ropnom a chemickom tankeri Alithini II, ktorý v pondelok zakotvil v meste Las Palmas na Kanárskych ostrovoch. Podľa webovej stránky marinetraffic.com, ktorá monitoruje polohy plavidiel, sa tanker 11 dní plavil z nigérijského mesta Lagos. Nie je to prvý prípad, č
Zdroj: TASR
Za koľko teraz kúpite ojazdený tanker?

V roku 2021 stál 15-ročný tanker s kapacitou dvoch miliónov barelov ropy od 30 do 36 miliónov dolárov. Momentálne sa už pod 50 miliónov nepredávajú.

Noví prepravcovia, ktorí sa vrhajú na trh, sa snažia využiť medzeru na trhu. Na rozdiel od iránskej ropy, ktorá je zaťažená sankciami po celom svete, ruskú ropu je stále možné predať, len je to komplikovanejšie. Musia riskovať prepravu bez poistenia, alebo ju kúpiť pod cenovým stropom. India, Čína a Turecko sú ochotní kúpiť ruskú ropu, ktorá sa predtým predávala do Európy.

Zároveň ani EÚ nie je hlúpa, ak pristihne tanker, ktorý nepochádza z EÚ a porušil sankcie, má zákaz vstupu do prístavov na Starom kontinente na 90 dní.

Koľko plavidiel sa nájde?

Veľkosť a agilita tieňovej flotily rozhodne o tom, či Vladimir Putin uspeje vo svojej snahe zachovať si príjmy z exportu ropy. Ropa je pre Moskvu úplne kľúčová, keďže exporty plynu do Európy, ktoré boli najväčším zdrojom príjmu skolabovali.

Čoraz viac je viditeľný paralelný prepravný trh, ktorý funguje ako alternatíva voči väčšine prepravcov, ktorí dodržiavajú sankcie.
Lars Barstad, šéf spoločnosti Frontline

Tieňová flotila však nerozhodne len o tom. Ak uspeje, môže paradoxne zachrániť energetický trh pred kolapsom, pretože energetickí analytici sa zhodnú na máločom, ale na tom, že kompletné ruské exporty nemožno teraz nahradiť, to je isté.

Ak sa jej to nepodarí a tankerov nebude dosť, ruské exporty skolabujú rovnako ako v prípade plynu. To zaručuje vyššie ceny ropy a palív počas ďalších mesiacov.

Tieňová flotila nezačína od nuly, budovať sa začala pred dekádou, keď USA sprísnili sankcie na Irán. K jej rozširovaniu došlo, keď sa sankcie na Irán znovu obnovili, a to v roku 2018.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa