Najväčší európski výrobcovia automobilov čelia enormným problémom na čínskom trhu. Spomalenie dopytu a konkurencia miestnych značiek výrazne zhoršujú ich vyhliadky.
Aston Martin, známy výrobou luxusných športových vozidiel, ktoré preslávil fiktívny agent James Bond, sa stal poslednou európskou automobilkou, ktorá varovala pred nižšími ziskami v dôsledku poklesu predaja v Číne. Rovnako ako ďalší poprední výrobcovia - ako Volkswagen, Mercedes-Benz či BMW - aj Aston Martin čoraz viac závisí od čínskeho trhu, ktorý bol dlho motorom rastu európskeho automobilového priemyslu.
Pokles v čínskom sektore nehnuteľností, vyvolaný vládnymi opatreniami na obmedzenie zadlžovania developerov, ako sú Country Garden a Evergrande, spôsobil oslabenie spotrebiteľských výdavkov. Viac ako 70 percent majetku čínskych domácností je viazaných v nehnuteľnostiach, čo spôsobilo, že prepad ich cien mal obrovský dopad na ich finančnú situáciu. Tento vývoj zasiahol aj trh s luxusnými automobilmi, ktorý sa stal menej atraktívnym pre čínskych spotrebiteľov.
Popri ekonomickej neistote čelí automobilový trh v Číne aj novým sociálnym pravidlám, ktoré zaviedla Komunistická strana Číny, zameraným na zníženie vystatovania sa bohatstvom na sociálnych médiách. Tieto opatrenia ešte viac znižujú dopyt po luxusných výrobkoch vrátane automobilov. Medzitým čínski výrobcovia ako NIO, Geely a BYD prinášajú na trh elektrické vozidlá, ktoré signifikantne konkurujú európskym automobilkám v oblasti technológií a ceny.
Analytik spoločnosti AlphaValue Adrien Brasey upozorňuje, že čínski spotrebitelia čoraz viac uprednostňujú domáce značky, ktoré ponúkajú špičkový softvér a funkcie, čo výrazne znižuje záujem o tradičné európske automobilky. Podľa analytika KPMG Javiera Rodrígueza Gonzáleza európske automobilky trpia nedostatkom inovácií, čo najmä mladých spotrebiteľov vedie k presunu k čínskym značkám. „Čínsky spotrebiteľ je čoraz viac patriotický,“ povedal pre MarketWatch A. Brasey. Vysvetlil, že zákazníci v Číne sa nezaujímajú len o softvér ale aj o zábavné funkcie, ktoré ponúkajú miestni výrobcovia k výbave auta. Prednosti nemeckej techniky značky Volkswagen tak ľahko prehliadajú.
Rapídne znižovanie cien
Čínski výrobcovia profitujú aj z lacnejšej pracovnej sily a vládnych dotácií, čo im umožňuje predávať vozidlá za nižšie ceny. Naopak, európske značky ako BMW, Mercedes či Stellantis v posledných rokoch zvýšili ceny svojich automobilov až o 41 percent. Tieto faktory ešte viac zvýraznili cenový rozdiel medzi európskymi a čínskymi automobilmi.
Navyše, európski výrobcovia zaostávajú za čínskymi firmami aj v oblasti elektrických vozidiel. Rozsiahle investície čínskej vlády do technológie batérií urobili z Číny lídra v tomto odvetví, čo umožnilo príchod nových hráčov na trh, ako je Xiaomi, ktorí konkurujú tradičným výrobcom.
Nemecké stálice strácajú
Volkswagen, ktorý generuje približne 30 percent svojich príjmov v Číne, je obzvlášť zasiahnutý touto situáciou. Zároveň čelí problémom spôsobeným rastom cien energií v Európe. Po ruskej invázii na Ukrajinu a následnom prerušení dodávok ruského plynu do Európy prudko vzrástli náklady na energiu, čo mimoriadne postihlo výrobu v Nemecku. Volkswagen dokonca uvažuje o zatvorení niektorých svojich nemeckých tovární, čo by bolo historickým krokom v jeho 87-ročnej histórii.
Stellantis, na rozdiel od Volkswagenu, je menej závislý od čínskeho trhu a väčšinu svojich príjmov generuje v USA. Napriek tomu aj Stellantis očakáva nižšie zisky v dôsledku čínskeho spomalenia, čo spôsobilo pokles jeho akcií o 15 percent.
Európske automobilky, vrátane Aston Martin a BMW, navyše čelia problémom v dodávateľskom reťazci, čo vedie k oneskoreniam vo výrobe. V prípade Aston Martin boli tieto problémy zosilnené prírodnými katastrofami a finančnými problémami jeho dodávateľov.
Európsky automobilový priemysel sa tak nachádza v ťažkej situácii, pričom na čínskom trhu stráca svoje pozície v prospech domácich výrobcov. Vzhľadom na súčasné trendy a štrukturálne zmeny na čínskom trhu je nepravdepodobné, že sa európske automobilky dokážu vrátiť na predchádzajúcu úroveň úspechu.