Európske krajiny začínajú pociťovať dôsledky krízy bublajúcej v Červenom mori. Síce ide o situáciu neporovnateľnú so vznikom covidu, no obchádzky Afriky sa už odrážajú na dostatku a cenách niektorých komodít či surovín.
Nemecký chemický priemysel, tretí najväčší sektor v krajine, hlási oneskorenie a menšie dodávky. Tretina jeho importu z krajín mimo EÚ pochádza z Ázie. Výpadky či zdržania v komplexnom dodávateľskom reťazci znamenajú potenciál problémov v celej dodávateľskej sieti.
Problémy už zažívajú európske automobilky ako nemecká Tesla či švédske Volvo. Automobilový priemysel stále spočíva prevažne na systéme just-in-time, kde výpadok jedného komponentu môže zastaviť celú produkciu. Aj keď sú zásoby komponentov vyššie ako pred covidom, stále sú v mnohých prípadoch nedostatočné.
Kým dvojtýždňová obchádzka mnohých tovarov okolo Afriky príliš neovplyvní dodávateľskú sieť a po čase sa môže stabilizovať, niektoré tovary majú limitovanú spotrebu, a to najmä potraviny. Podľa Svetovej obchodnej organizácie za posledný mesiac sa zvýšil podiel lodí prevážajúcich potravinárske komodity okolo Mysu dobrej nádeje z osem percent na 42 percent.
Rastie riziko, že mnohé tovary neprídu do Európy vo využiteľnom stave. Navyše okrem rastúcej doby prepravy, rastie aj jej cena. Napríklad najväčší indický producent hrozna sa pre Reuters sťažuje, že náklady sa pri dvojnásobnom čase zvýšili až štvornásobne. Podobné starosti zažívajú aj európski exportéri potravín do Ázie. Alternatívou je letecká doprava, tá je však príliš drahá.
Kým Európa momentálne čelí iba parciálnym výzvam súvisiacim s nepriechodnosťou Červeného mora, situácia je horšia v Číne. Európa je totiž jej hlavným obchodným partnerom a súčasné problémy ďalej eskalujú nahromadené domáce výzvy.
Jin Kang, čínsky expert na záležitosti Blízkeho východu, uviedol, že hoci Húsíovia nezaútočili na čínske obchodné lode, obchádzka zvýšila náklady na dopravu a spôsobila čínskym spoločnostiam „obrovské straty“. „Hoci zásielky z krajín ako Čína môžu byť bezpečné, náklady na prepravu sa zvýšili... pre Čínu je to veľmi zlé,“ dodal.
Zákon mora je v úpadku. Zatiaľ eskaluje len do burgerovej vojny
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?