V rámci prechodu ku klimaticky neutrálnej Európe má Slovensko do roku 2028 rozšíriť nabíjacie huby pre kamióny a autobusy. Podľa európskeho nariadenia o infraštruktúre pre alternatívne palivá (AFIR) majú byť nabíjacie stanice rozmiestnené každých 120 kilometrov na polovici hlavných ciest. Ich výkon by mal byť od 1 400 do 2 800 kilowattov (kW) v závislosti od dôležitosti cesty.
Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) tlačí na čo najskoršiu výstavbu nabíjačiek pre elektrokamióny. Budovanie kritickej infraštruktúry by mala vláda brať vážne, nielen kvôli nariadeniam EÚ, ale aj kvôli dopravcom, ktorí onedlho zaradia kamióny s elektrickým pohonom do svojich flotíl.
„Niektoré krajiny už majú plán, ako podmienky vyplývajúce z nariadenia zabezpečiť nielen pre osobné, ale aj pre ťažké úžitkové vozidlá. Môžeme sa inšpirovať v Nemecku alebo v susednom Poľsku, ktoré sa o osud svojich kamionistov chystá príkladne postarať,“ tvrdí riaditeľ SEVA Patrik Križanský.
Proces elektrifikácie nákladnej dopravy so sebou prináša aj riziká. Prvým je vysoká investičná náročnosť spojená s výstavbou. Mnohé firmy sa môžu ocitnúť v situácii, kde náklady na adaptáciu a modernizáciu vozového parku presahujú ich finančné možnosti.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?