Slovenská a ukrajinská vláda odobrila realizáciu vlakových spojení pre cestujúcu verejnosť na linke Kyjev – Haniska pri Košiciach po širokorozchodnej koľaji. Bolo to však skôr politické ako odborné rozhodnutie. Existujú totiž výhodnejšie alternatívy vrátane dobudovania koľají európskeho rozchodu. O výhodách a nevýhodách týchto projektov, ako aj o ohrození ekonomických záujmov štátnej železničnej nákladnej dopravy na východnom Slovensku hovorí pre TREND manažér, bývalý štátny tajomník ministerstva dopravy a expert na železničnú dopravu Jaroslav Kmeť.

Do akej miery je rozhodnutie slovenskej vlády podporiť priame prepojenie s Kyjevom širokorozchodnou železnicou politické rozhodnutie, keďže v hre boli aj iné, ekonomicky výhodnejšie alternatívy?

Je to veľmi ústretové gesto voči požiadavke najvyšších politických elít Ukrajiny. Takéto rozhodnutie však nebráni rozvíjaniu iných alternatív, a to paralelne.

Priblížili by ste existujúce železničné prepojenia medzi našimi krajinami?

Slovensko má s Ukrajinou dva železničné priechody. Ten známejší je v Čiernej nad Tisou a koľaj európskeho rozchodu dodnes slúži na osobnú verejnú dopravu. A potom sú tu tri teoretické možnosti, a to po prvé koľaj širokého rozchodu v Čiernej nad Tisou, po druhé koľaj širokého rozchodu v Maťovských Vojkovciach a po tretie na slovenskej hranici končiaca koľaj európskeho rozchodu v Maťovských Vojkovciach. Len chcem poznamenať, že trať širokého rozchodu je určená zatiaľ pre nákladnú dopravu.

Ktorý variant preferujete a ktorý bol ministerstvu dopravy počas vašej éry najviac bližší?

Nie je to o osobných preferenciách, ale o logickom rozhodnutí na základe údajov a faktov. Na ministerstve sme sa prikláňali k alternatíve využiť čo najefektívnejšie koľaj európskeho rozchodu v Čiernej nad Tisou. Na zvýšenie priepustnosti koľaje bolo potrebné urobiť pár úprav, napríklad presunúť hraničné a colné kontroly do stanice, aby sa neblokovala koľaj, keďže je to jednokoľajka. Zároveň sme sa chceli dohodnúť na spoločných hraničných kontrolách s ukrajinskou stranou, tak ako je to v Poľsku.

Ministerstvo dopravy dostalo už predtým za úlohu z rokovania premiérov Slovenska a Ukrajiny preveriť možnosť osobnej vlakovej dopravy po trati Maťovské Vojkovce – Haniska. Čo viedlo k tomu, že sa napokon priklonilo na stranu širokorozchodnej trate?

Tu treba ešte raz zopakovať, že toto je politická požiadavka ukrajinskej strany. Komunikácia medzi Slovenskom a Ukrajinou o železničnej osobnej doprave prebiehala vždy na úrovni ministerstiev. Teraz, keď sa slovenský premiér s ukrajinským dohodli, ministerstvo dopravy je pripravené konať. Navyše aj Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) je pripravená v spolupráci s kolegami z Ukrajiny zabezpečiť osobnú vlakovú dopravu na nových linkách, na ktorých sa politické elity dohodli.

S akými ťažkosťami sa môže rezort dopravy stretnúť pri realizácii tohto železničného projektu?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa