Pandémia na roky narušila globálne dodávateľské siete. Tie sa v posledných mesiacoch stabilizovali s tým, ako klesajú prepravné náklady a zlepšujú sa časy dodávok. Napríklad, Baltický index kontajnerovej prepravy kompilovaný spoločnosťou Freightos vzrástol z úrovne zhruba 1 500 dolárov pred covidom na maximá 11-tisíc dolárov v septembri 2021 a odvtedy poklesol na úroveň 2 300 dolárov. To najhoršie v globálnych dodávateľských sieťach je za nami.
Poukazuje na to aj Index globálnych tlakov v dodávateľských reťazcoch, ktorý tvorí newyorská pobočka amerického Fedu. Ten zo svojich extrémov rovnako výrazne poklesol, no stále poukazuje na určité napätie v dodávateľskej sieti. Práve tieto tlaky prispeli k rastu inflácie a ich stabilizácia znamená pokles tovarovej inflácie, ktorý sa už prejavuje takmer všade vo svete.
Do hry však vstúpila aj druhá premenná, a to je vojna na Ukrajine a postupné delenie sveta medzi východ a západ, čo bude mať na dlhodobú infláciu zásadný vplyv. Podľa Boston Consulting Group bude medzinárodný obchod v nasledujúcej dekáde rásť menej ako ekonomický rast, čo je vec nevídaná. Do roku 2031 by mal medzinárodný obchod rásť tempom 2,3 percenta ročne, no HDP v priemere 2,5 percenta ročne.
„Po takmer 30 rokoch relatívne bezpečného obchodného prostredia sme uprostred novej dynamiky medzi východom a západom, s komunitou vedenou USA a EÚ a čínsko-ruským náprotivkom, spolu s potenciálnym vznikom tretieho zoskupenia nezúčastnených krajín,“ povedal Nikolaus Lang, výkonný riaditeľ BCG a spoluautor správy.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?