Testovanie digitálneho eura potrvá do novembra 2025. Nasledujúce dva roky chce Európska centrálna banka (ECB) skúšať, čo by pre eurozónu znamenalo používanie digitálnej spoločnej meny. Potom by mala rozhodnúť, či sa digitálne euro začne reálne používať.

Prvé kroky v súvislosti s digitálnou európskou menou podnikol Eurosystém v októbri 2021. A tie sa teraz dostávajú do ďalšej, pokročilej fázy.

„Digitálne euro si predstavujeme ako digitálnu formu hotovosti, ktorú možno bezplatne použiť na všetky digitálne platby, a ktorá spĺňa najvyššie štandardy ochrany súkromia. Malo by existovať spolu s fyzickou hotovosťou, ktorá bude vždy k dispozícii,“ sľubuje šéfka ECB Christine Lagardeová. Vedenie ECB chce dať ochranu údajov na najvyššie miesto a tvrdí, že v Eurosystéme nebude možné vidieť osobné údaje používateľov. Člen výkonnej rady ECB Fabio Panetta si dokonca od digitálneho eura sľubuje nielen efektívnejšie európske platby, ale aj zvýšenie strategickej autonómie Európy.

Kým bude o hotovosť záujem, prežije. Tvrdí ECB a pritom posilňuje plány na digitálne euro
Neprehliadnite

Hotovosť prežije digitálne euro len ak ju ľudia budú viac používať

Ak by sa digitálne euro začalo používať v praxi, malo by byť prístupné aj pre ľudí, ktorí nemajú zriadený bankový účet. Podľa predstáv, ktoré zatiaľ sprístupňuje verejnosti ECB, by to malo fungovať tak, že dostanú špeciálnu kartu, ktorú im poskytne verejná inštitúcia, napríklad pošta. A digitálnym eurom budú platiť práve cez takúto kartu.

Digitálne euro podľa ECB:
  • stane sa digitálnou formou hotovosti
  • bude sa dať používať pri všetkých digitálnych platbách v eurozóne
  • pre používateľov bude dostupné online i offline
  • ponúkne vysokú mieru súkromia
  • umožní okamžite zaúčtovať platby v peniazoch centrálnej banky

ECB tvrdí, že vývojom digitálneho eura reaguje na neustále sa zvyšujúci dopyt po online platbách v celej Európe. Kritici oponujú.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa