Napriek rétorike na oboch stranách a napriek skúsenostiam z veľkej depresie sa obchodná vojna medzi najväčšími krajinami sveta stupňuje. Približne pred mesiacom Európska komisia začala vyšetrovať čínsku štátnu pomoc domácim automobilkám. Netrvalo dlho a Peking prišiel s odvetou – v piatok oznámil, že export grafitu si bude od prvého decembra vyžadovať povolenia.
S podobným obmedzením exportu prišla Čína už v auguste, keď oznámila povinnosť povolení na export dvoch kritických prvkov pri výrobe polovodičov – germánia a gália. Naznačila tým, že je ochotná medzinárodný obchod so surovinami eskalovať, ak tak spraví aj Západ. Minulý týždeň Biely dom oznámil ďalšie obmedzenia vo vývoze procesorov potrebných na rozvoj umelej inteligencie, na čo čínska vláda okamžite reagovala. Oficiálne, podobne ako v auguste, ako dôvod uvádza ochranu národnej bezpečnosti.
Západné krajiny sa dostali týmto krokom pod tlak. Grafit, mäkká forma uhlíka, má pre ne omnoho väčšiu hodnotu ako niektoré iné minerály. Bez neho nie je prechod na elektromobilitu možný. Grafit je podľa váhy najvýznamnejším minerálom v elektrobatériách používaný v anódach, keď batéria obsahuje 50 až 100 kíl tohto prvku, dvakrát viac ako lítia. „Celý priemysel autobatérií je závislý na anódach a takmer všetky pochádzajú z Číny,“ povedal Ross Gregory z konzultačnej spoločnosti New Electric Partners.
Čína je suverénne najväčším svetovým producentom a exportérom grafitu. Čo je dôležitejšie, podľa niektorých zdrojov stojí za rafináciou takmer všetkého svetového grafitu. Kým doteraz sa grafit využíval najmä v oceliarskom priemysle, jeho budúcnosť je najmä v automobilovom odvetví, kde sa do roku 2030 očakáva strojnásobenie dopytu. Od roku 2018 sa dopyt po grafite zvýšil o 250 percent.
Učenie z vlastných chýb bolí. Avšak to je typická cesta, ktorou kráča svet
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?