Kto by nechcel lacnejší benzín, plyn či naftu? Zatiaľ to však vyzerá skôr tak, že Slováci budú radi, ak palivá vôbec na čerpacích staniciach nájdu. Posledné dni totiž ukazujú, že desiatky čerpacích staníc sa ocitli vo vážnych problémoch a pozastavili predaj, pretože palivá jednoducho chýbali.

Týka sa to najmä desiatok menších firiem, ale aj prevádzok siete GAS. Zákazníci prvýkrát po desiatkach rokov odchádzali sklamaní a s prázdnou palivovou nádržou, hoci ich politici „chlácholia“, že problémy tohto typu nikdy mať nebudú. Dnes ich zažívajú na vlastnej koži. Otázkou zostáva, čo sa s tým dá robiť.

Obdobie tankovania v Maďarsku sa pre Slovákov skončilo už v priebehu mája. Teraz majú aj Maďari sprísnené limity, palív je nedostatok.
Neprehliadnite

Maďarsko zavádza tvrdé limity na tankovanie. Palivá na prídel sa blížia aj k Slovákom

Medzitým sa vynoril ďalší problém, a to rekordne vysoké ceny palív, ktoré strašia mnohých Európanov. Kým niektoré štáty reagovali znížením spotrebných daní či dane z pridanej hodnoty (DPH), prípadne zaviedli cenové stropy, Slovensko neurobilo nič.

Vládni politici sa stále nerozhýbali a len vyčkávajú. Ceny palív však nerastú náhodou. „Je to spôsobené ich nedostatkom, ruskou agresiou a neistotou do budúcnosti. V ekonomike vyššie ceny znižujú spotrebu, prípadne spomaľujú jej rast,“ konštatuje pre TREND Radovan Ďurana, analytik Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz (INESS).

Niektorí ekonómovia už dávnejšie upozorňovali, že vlády môžu znižovať ceny palív len znižovaním daní na určitý čas, potom sa môže situácia vrátiť do pôvodných koľají, takže na „hasenie“ inflácie to nemusí pomôcť.

„Súvislosť medzi znižovaním spotrebných daní, napríklad na pohonné hmoty alebo DPH, a zmenou cien, však nie je priama. Minimálne časť zníženia daní sa do zníženia cien nepreklopí a zostane ako dodatočná marža výrobcom či predajcom,“ prezrádza pre TREND Peter Helexa, výkonný riaditeľ a predseda Inštitútu stredoeurópskych štúdií IstroAnalytica.

Nižšia daň i kontrola cien v Česku

Prečo ceny palív vždy rýchlo stúpajú, no klesajú pomaly? Napríklad v Česku znížili spotrebnú daň z pohonných hmôt od júna do septembra 2022, teda na štyri mesiace.

Konkrétne benzín i nafta sú lacnejšie o 1,50 českej koruny (Kč) (0,061 eura). Očakávalo sa, že ceny klesnú pre konečných spotrebiteľov, no nestalo sa to tak všade, čo poukázalo na koncepčný problém.

„Je to príliš malé zníženie na to, aby ho vodiči trvalejšie zaznamenali. Môže byť prekryté len niekoľkodenným pohybom cien ropy, od ktorých sa odvíjajú ceny na burze v Rotterdame,“ uvádza na svojom portáli Lukáš Kovanda, hlavný ekonóm z Trinity Bank.

Podobne to vníma aj ďalší analytik. „Ak niekto tankoval ako príležitostný vodič pred pár týždňami a dnes, pravdepodobne vôbec nepocíti vplyv zníženia spotrebnej dane,“ prezradil pre portál hn.cz Dominik Rusinko, analytik ČSOB.

Český rezort financií na čele s ministrom Zbyněkom Stanjurom vypočítal, že zníženie tejto dane bude v štátnom rozpočte predstavovať pokles o 4,2 miliardy Kč. Rezort navyše ešte v máji rozšíril monitoring cien palív na celý distribučný reťazec, a to potrvá až do konca septembra.

Keď budú výsledky kontroly nepriaznivé, Z. Stanjura plánuje zaviesť cenovú reguláciu, ktorá stanoví maximálnu výšku marží u distribútorov pohonných hmôt. 

Nemci požadujú ďalšie opatrenia

Podobnú skúsenosť majú Nemci. Vláda v Nemecku od 1. júna na tri mesiace znížila daň na pohonné hmoty pri benzíne o 29,55 centov a pri nafte o 14,04 centov. Znížením dane z pohonných hmôt sa automaticky znížila aj DPH, no spotrebiteľom to nepomohlo.

Nemecký minister hospodárstva Robert Habeck chce najnovšie výrazne sprísniť protikartelový zákon, aby zabránil petrochemickému priemyslu v zneužívaní dočasného zníženia dane z pohonných hmôt.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa