Nedostatočná kapacita ropovodu Adria, ktorý vedie na Slovensko z Chorvátska, by v budúcnosti mohla skomplikovať zásobovanie slovenského trhu palivami z produkcie bratislavskej rafinérie Slovnaft. Rafinéria kvôli embargu na dovoz ruskej ropy a ropných produktov musí ešte viac spracovávať inú ako ruskú ropu, ktorú dováža ropovodom Družba.

Spoliehať sa chce vo väčšej miere na južnú potrubnú poistku v Chorvátsku, no tá vzbudzuje mnohé otázniky, na ktoré zrejme nikto nepozná odpoveď. Trh ešte nikdy v minulosti nebol taký nestabilný ako v súčasnosti. 

Skupina MOL má totiž podľa slov riaditeľa komunikácie spoločnosti Slovnaft Antona Molnára uzatvorenú len krátkodobú zmluvu s chorvátskym prevádzkovateľom ropovodov spoločnosťou JANAF.  „To môže všetko významne skomplikovať,“ objasňuje pre TREND.

Chorvátska strana si je podľa neho vedomá na závislosti Európy na tomto ropovode a drží Európu v šachu. Navyše, poplatky za prepravu ropy prostredníctvom ropovodu Adria patria k najvyšším na svete. Severomorská ropná zmes Brent sa 4. februára tohto roka predávala približne po 82 dolárov (USD) za barel a ruská ropa Urals po približne 53,60 USD za barel.

Ropovod Adria má veľké limity

Navyše, kapacitne Adria v súčasnosti nevie úplne nahradiť ropovod Družba, čo sa týka náhrady plnej spotreby krajín v tomto regióne, pokiaľ sa neinvestuje do zvýšenia prepravnej kapacity, uvádza agentúra ČTK. Nedostatočná kapacita tohto ropovodu môže podľa Slovnaftu ohroziť zásobovanie trhu a takzvaným úzkym hrdlom už nemusí byť by len prístav, ale aj samotné potrubie. A to prináša viacero výziev, ktoré treba zvládnuť.

Veľkou výzvou teda zostáva, ako zabezpečiť na trhu dostatok palív v rámci strednej Európy. Vidieť, že nafta je stále pod istým cenovým tlakom, keďže je stále drahšia ako benzín. To signalizuje, že zásoby ropy vo svete nie sú dostatočne naplnené a práve silný dopyt rôznych európskych štátov ťahá ceny nahor.

„Podporuje to tiež fakt, že doteraz sa nafta často využívala aj ako alternatíva na vykurovanie či výrobu elektriny, keďže plyn dosahoval v predchádzajúcich mesiacoch rekordné výšky. Čoskoro začne takzvaná dieslová sezóna, spustia sa poľnohospodárske práce, rozbehnú sa stavebné projekty, ľudia budú viac cestovať po skončení zimy,“ hovorí pre TREND A. Molnár.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa