Zúfalá situácia najväčšieho európskeho startupu nevznikla náhodou. Výrobca batérií Northvolt čelí následkom megalomanských plánov v čase, keď na trh s elektromobilmi prichádza zima. Nie je však jediný. Ešte v ťažšej situácii sa nachádza Maďarsko, ktoré sa rozhodlo, že sa stane svetovým lídrom v elektromobilite.
Kým slovenská vláda už 15 rokov prakticky nemá hospodársku politiku, maďarská vláda ju mala a agresívne ju aplikovala. Slovensko pred dvomi dekádami začalo priťahovať automobilky z celého sveta a odvtedy sa hrdí titulom najväčšieho producenta áut na obyvateľa na svete. Pozícia priemyslu krajiny by sa však v prípade rýchleho prechodu na elektromobilitu stala príliš vratkou.
Maďarsko sa rozhodlo, že sa do automobilového priemyslu zapojí, no na rozdiel od slovenského pôjde inou cestou. Zahraničné investície do výroby elektrických batérií vláda podporila tak výrazne, že nikde na svete nerástla produkcia batérií na obyvateľa rýchlejšie.
Zámer bol jednoduchý, no politicky citlivý – skombinovať maďarskú rolu továrne pre nemecké automobilky s centrom pre výrobu elektrobatérií ázijských producentov. Cieľom bolo európskym automobilkám dodávať lacné a kvalitné ázijské batérie.
V 10-miliónovej krajine operuje niekoľko automobiliek: Audi, Mercedes-Benz a Opel. Okrem nich stavajú továrne BYD a BMW. Do ich vozidiel by sa mali montovať batérie, ktoré vyrába šesť tovární ázijských výrobcov: CATL, SK Innovation, Samsung SDI, BYD, EVE Energy a SEMCORP.
Od roku 2017 ázijské firmy investovali do maďarských tovární až 20 miliárd dolárov, z toho najviac BYD, v objeme takmer osem miliárd dolárov. Týmito investíciami Maďarsko atakuje pozíciu najväčšej európskej krajiny vyrábajúcej batérie.
Keď sa všetky továrne dokončia, krajina bude štvrtým najväčším výrobcom batérií na svete. Viac bude produkovať iba Čína, USA a Nemecko. Na malú krajinu to bol vždy odvážny krok. Len málokto však očakával, že už čoskoro po ohlásení veľkých plánov príde na trh elektromobilov zima.
Obyvatelia žijúci v okolí tovární, ktorí sa dlhodobo sťažovali na hluk, sa sťažovať prestali. Hluk sa stratil. Napríklad továreň juhokórejskej SK, ktorá má vyrábať batérie pre 430-tisíc vozidiel, vyrába už iba na štyroch z dvanástich liniek, píše Bloomberg. Čoskoro môže byť v prevádzke iba jedna.
Prudké zníženie výroby sa prejavilo aj na makroekonomických ukazovateľoch. Kým v júni 2023 krajina vyrobila batérie v objeme 320 miliárd forintov, o rok neskôr to bolo len 198 miliárd. Nečudo, že posledné čísla priemyselnej výroby vykazujú takmer 10-percentný ročný prepad.
Maďarský priemysel sťahuje dolu celú ekonomiku. Čísla z minulého týždňa ukázali prekvapujúci prepad HDP o 0,7 percenta. Ide o druhý pokles kvartálneho HDP v rade, čím sa ekonomika dostala do recesie. Na ročnej báze sa prepadla o 0,8 percenta.
„Nikto nečakal, že ekonomika bude fungovať tak zle," uviedol ekonóm ING Bank Hungary Peter Virovacz. Minister hospodárstva Marton Nagy varoval, že HDP pravdepodobne nedosiahne prognózy, pričom ekonomické problémy pripisuje stagnácii Nemecka, najväčšieho exportného trhu.
Zahraničný dopyt, ktorý mal ťahať maďarské továrne, sa stratil. Na obzore nič nenasvedčuje, že príde k rýchlemu obratu. A tak forint oslabuje na najnižšie úrovne od roku 2022 nad 400 za euro. Krajina bude opäť o čosi lacnejšia. Je to spôsob, ako si napriek zlému ekonomickému prostrediu udrží konkurencieschopnosť.
Slovensko svojou zlatou klietkou v eurozóne, takú možnosť nemá. Má však továrne zamerané viac na tradičné spaľovacie motory. Nakoniec sa tak môže stať, že absencia hospodárskej politiky zhodou okolností spôsobí, že Slovensku sa bude dariť lepšie ako Maďarsku. Určite aspoň dočasne.