Centrálnym bankám sa nedarí nastoliť poriadok a cenovú stabilitu, ekonomika odoláva nečakane dobre. To by bola výborná správa, keby spolu so silnou ekonomikou nebola prítomná aj silná inflácia. Stimuly počas pandémie a objem rozdaných šekov bol taký veľký , že mnohé domácnosti majú stále úspor dosť. Tie najbohatšie majú toľko voľnej hotovosti ako ešte nikdy. Zvyšovanie sadzieb im môže byť ľahostajné. Ukazujú to dáta z USA, v Európe ale vidieť podobné trendy.
Investori už nevedia čo s peniazmi. Fed sa teraz postará, aby zmizli
Rozdávanie peňazí počas pandémie v mene udržania kúpnej sily bez ohľadu na výpadok príjmov sa najviac prejavilo u chudobnejšej polovice obyvateľstva. Hodnota ich čistého majetku medzi záverom roka 2019 a polovicou roka 2022 vzrástla o 120 percent. U ostatných išlo o približne 20-percentný rast.
Kto si o koľko prilepšil a kto má najviac hotovosti
Ak sa na vec pozrieme z iného uhla pohľadu, a síce z hľadiska množstva šekov zameniteľných za hotovosť a samotnej hotovosti, vidieť úplne iný výsledok. Chudobnejšia polovica obyvateľstva si polepšila o 170 percent, horných desať percent domácností o viac ako 300 percent a najbohatšie percento Američanov o takmer 700 percent.
Maloobchodné tržby v globále nestoja za veľa. Firmy ako Whirpool, Samsung, Adidas či H&M reportujú rastúce tržby, ale to je vďaka rastúcim cenám. Objemy predaja idú nadol. V eurozóne dokonca aktivita v sektore služieb spomalila na úroveň recesie.
Iné sektory však hovoria odlišný príbeh. Luxusné tovary reprezentované spoločnosťami ako LVHM a Hermés nemajú dôvod na pesimizmus, rovnako ako letecké spoločnosti United Airlines, American Airlines či Lufthansa – dopyt po letenkách je na neudržanie silný. Ak sa opýtate spoločnosti InterContinental, ako sa darí hotelierstvu, tak povedia, že pandémiu dávno hodili za hlavu a príjmy sú na nových rekordoch.
Niektoré produkty sú dajú ťažko kúpiť. Napríklad súkromné lietadlo. Historicky bolo bežne 10 až 12 percent celosvetovej letky dostupnej na predaj, teraz len tri percentá. Ten kto predáva, tak preto, lebo si kupuje väčšie. Domácnosti, u ktorých nevyhnutné veci na prežitie tvoria len pár percent mesačných výdavkov, tak majú veľkú kapacitu na míňanie na luxus, čím udržujú v chode celé odvetia.
Luxus má vlastné pravidlá
Historicky nejde o nijakú novinku, luxusné statky boli vždy odolnejšie voči poklesu ekonomiky. Divergencia výdavkov na luxus oproti ostatným odvetviam je však silnejšia ako v minulosti a trendy naznačujú, že v najbližšej dobe sa na tom nič meniť nebude.
To platí pre Ameriku rovnako ako pre Európu. Dáta startupu Skytra vo vlastníctve firmy Airbus hovoria o divergencii aj v rámci úspešného leteckého biznisu. Ekonomická trieda je z hľadiska počtu predaných leteniek stále o 21 percent nižšie ako pred pandémiou, sektor business-class však stúpol o 28 percent.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?