Mal to byť rok, kedy sa americká produkcia ropy mala vrátiť späť a mieriť k predpandemickému vrcholu. Ten mal byť prekonaný v roku 2023. Podmienky by predsa mali byť ideálne.

Trh s ropou je tesný, ceny boli len prednedávnom na osemročných maximách a sú oveľa vyššie, ako sa čakalo na začiatku roka. Zisky ťažobných firiem sú rekordné a vláda ich priamo vyzýva, aby investovali do rozšírenia ťažby.

Saudi Oil Refinery
Neprehliadnite

Saudská Arábia: Ropy nemusí byť dosť, sme na hrane produkcie. Dajte si pozor

Pred pandémiou dostali americkí naftári svoju krajinu priamo na čelo svetových producentov ropy. Z najväčšieho importéra ropy na svete sa stala energeticky sebestačná krajina. Keď to dokázali raz, dokážu to predsa znovu. Nuž, očakávania boli zjavne prehnané.

Produkcia ropy samozrejme rastie, ale slabšie ako sa predpokladalo. Pôvodne bolo v pláne, že tento rok sa dostane k úrovni 12,6 milióna barelov denne, nakoniec to bude pravdepodobne 12,1 milióna barelov. Pôvodne plánovaný rast o 1,5 milióna barelov medziročne sa musel okresať o tretinu.

Budúci rok sa čaká rast na úroveň 12,3 milióna barelov a dorovnanie historického vrcholu. To však ešte nemusí byť isté, každý mesiac sa odhady znižujú a americké firmy postupne zisťujú, že objem produkcie ani nemusia mať vo vlastných rukách.

Hand,Man,Refill,And,Filling,Oil,Gas,Fuel,At,Station.
Zdroj: Shutterstock
Lacné palivá po roku 2014? Poďakujte Američanom

Počas posledných dvoch rokov je veľkou témou prudký rast cien palív. Mnohí však zabudli na dlhé obdobie, počas ktorého boli palivá lacnejšie, ako predtým. Prudký nárast produkcie ropy v USA za pomoci novej technológie ťažby z bridlíc sa postarali o kolaps cien ropy a prudký pokles cien palív. Počas prvého polroka 2014 bolo bežné, že benzín stál 1,5 eura a nafta 1,35 eura za liter. Na konci roka stál benzín 1,33 eura za liter a nafta 1,22 eura. V roku 2015 boli ceny ešte nižšie, dno nastalo na jar 2016 keď sa benzín dal kúpiť za menej ako 1,20 eura za liter a nafta za menej ako euro. Ceny palív potom pomaly stúpali, ani v roku 2019 sa však nevrátili na úrovne z roka 2014. Potom prišla pandémia, ktorá šoférom nadelila ďalšie dva roky lacných palív. Až koncom roka 2021 sa ceny palív vrátili na úrovne z roka 2014. Dnes sú už ceny vyššie a súvisí to aj so siedmimi rokmi nízkych cien, ktoré obmedzili investície do údržby a rozvoja kapacít produkcie a spracovania ropy.

Peniaze pritom majú. Tento rok by mali zarobiť približne 200 miliárd dolárov, dvojnásobok oproti minulému roku. Majú čo doháňať, pretože to, čo zarobili za posledné tri roky, im ledva pokryje straty, ktoré nahromadili od začiatku minulej dekády.

Celé roky totiž investovali obrovské peniaze do rozvoja ťažby bez ohľadu na náklady a firmy sa pretekali, ktorá nájde a vyťaží viac ropy. Ceny mali totiž iba rásť a zisky v budúcnosti mali byť zaručené.

Americkí naftári boli tak úspešní, že spôsobili kolaps cien ropy v roku 2014. Celosvetový trh zrazu zaplavila ropa, ani OPEC s tým nedokázal nič urobiť. To zároveň znamenalo finančnú katastrofu pre energetický sektor v USA aj vo svete.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa