Po období vysokej inflácie potrebuje slovenská ekonomika nielen nové investície, ale aj podporu štátu pre logistiku. Tá udržuje pri živote celé hospodárstvo. Konkrétne nákladná doprava si vyžaduje pozornosť vzhľadom na tlaky vyvolané klimatickými cieľmi Európskej únie (EÚ). Aj preto mnohí odborníci vítajú výstavbu LNG terminálu v bratislavskom prístave.

Problémy s alternatívnymi palivami

Snaha dosiahnuť cieľ, aby bolo Slovensko do roku 2050 uhlíkovo neutrálnou krajinou, vytvára veľké zaťaženie pre podnikateľskú sféru. Týka sa to aj firiem, ktoré podnikajú v oblasti cestnej či lodnej nákladnej dopravy. Všetky si uvedomujú, že treba bojovať so škodlivými emisiami. Na druhej strane však očakávať od nich okamžitý prechod na bezemisnú dopravu je nereálne.

Vývoj elektrických nákladných vozidiel síce dosiahol pokrok, najmä čo sa týka menších áut, no v prípade kamiónov je čo dobiehať. Najväčší problém spôsobuje cena a krátky dojazd. "Elektrické nákladné autá sú drahšie ako štandardné nákladné autá so spaľovacím motorom." upozorňuje regionálna finančná manažérka spoločnosti Dachser pre juhovýchodnú Európu Iveta Šurganová.

Budovanie infraštruktúry elektrických nabíjacích staníc je tiež len na začiatku. Podľa expertov na energetiku je otázne, či súčasné fungujúce obnoviteľné zdroje energie (OZE) vrátane solárnych, veterných, vodných, ale aj jadrových elektrární dokážu zabezpečiť dostatočné množstvo elektriny.

Nádejou sú vodíkové technológie, ale aj tu je vývoj v plienkach. Preto prichádzajú do úvahy iné alternatívne pohonné látky. Ako prízvukuje Radoslav Jonáš zo Združenia pre výrobu a využitie biopalív, ťažká nákladná doprava musí prejsť na také zdroje energie, ktoré budú dlhodobo ekologicky i ekonomicky udržateľné.

„Budúcnosť nákladnej dopravy patrí všetkým technologicky dostupným a ekonomicky efektívnym alternatívam, kde dnes hrajú úlohu najmä obnoviteľné plynné a tekuté palivá."

Negatívom je, že biopalivá sú zatiaľ drahšie ako tie klasické. Na Slovensku síce existujú čerpacie stanice na bionaftu, no je ich zatiaľ málo. Mnohé firmy za daných okolností radšej využívajú lacnejšiu naftu. V hre je však ešte skvapalnený plyn (LNG). Vytvára nižšiu uhlíkovú stopu a je pomerne lacný. Jeho výhodou je i to, že existuje infraštruktúra čerpacích staníc.

Bezpečné dodávky paliva LNG

Mnohí experti na nákladnú dopravu sa zhodujú, že ideálne je využívať rôzne alternatívne pohonné látky, vrátane skvapalneného plynu (LNG). Ministerstvo dopravy aj preto podporilo Štúdiu uskutočniteľnosti vybudovania LNG terminálu v prístave Bratislava ešte v roku 2019 z Operačného programu integrovaná infraštruktúra. Európska únia (EÚ) členským štátom nariaďuje, aby najneskôr do roku 2025 vybudovali základnú sieť čerpacích staníc LNG v námorných a vnútrozemských prístavoch.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa