„Tým, že sa zníženie cien za použitie koľají koncepčne nerieši, tak každý rok, pred každým schvaľovaním štátneho rozpočtu sa nám to opakovane vracia." Podrobnosti o aktuálnej situácii v nákladnej vlakovej doprave pre TREND uviedol výkonný riaditeľ Asociácie železničných dopravcov Slovenska Patrik Benka.
Už pred pár mesiacmi ste upozornili na to, že na Slovensku sa síce obnovujú trate za miliardy eur, no často ide o trate len pre osobné vlaky, a nie nákladné. Aká je aktuálna situácia, zmenilo sa niečo v tomto smere?
Na železnici je pár mesiacov naozaj krátka doba, aby sa dalo relevantne odpovedať na túto otázku. Pozitívom je, že naša asociácia je subjektom, ktorý je oprávnený vyjadrovať sa a pripomienkovať dokumenty súvisiace s modernizáciou a obnovou tratí vo všetkých fázach vývoja, až po fyzický začiatok stavebných prác. Takže určite si postrážime, aby sa pri prestavbách železničných staníc nerušili koľaje pre nákladnú dopravu na úkor mimoúrovňových nástupíšť pre osobnú dopravu.
Asociácia železničných dopravcov Slovenska (AROS) už skôr tiež upozornila na dlhý čas prepravy tovarov po slovenských tratiach pre nákladné vlaky, vysoké ceny za použitie trate a nekvalitnú infraštruktúru. Sú vo výhľade nejaké zlepšenia?
Naozaj sa po desaťročiach „spánku“ konečne začína železničná infraštruktúra zmysluplne a hlavne plánovane podľa stanoveného harmonogramu modernizovať, ale výsledky zlepšenia budú viditeľné a citeľné rádovo v rokoch, niekedy až po desaťročiach. To čo by pomohlo okamžite, je zlacnenie poplatku za použitie koľají. Na ilustráciu – z približne 18-tisíc kilometrov dlhej cestnej siete je na Slovensku pre cestnú nákladnú dopravu spoplatnených necelých 20 percent siete. Železnice o dĺžke 3 580 km majú spoplatnený každý meter koľají, čiže plných 100 percent.
Aké riešenie by pomohlo?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?