Americké investičné banky pozorne sledujú vývoj energetickej krízy v Európe. Ich záver z posledných dní je jasný. Na európsky plyn by si nestavili, pretože jeho cena pôjde rapídne dole. Buď počas zimy, alebo tesne po nej, teda v marci 2023.
Gazprom oslavuje zisky, zatiaľ čo kráča do finančnej pasce
Zatiaľ čo momentálne cena osciluje tesne nad 200 eur za megawatthodinu (MWh), v horizonte niekoľkých mesiacov bude opäť dvojciferná. Takú cenu európski spotrebitelia videli naposledy na jar 2022.
Gazprom sa mýli, plyn má vrchol za sebou
Tvrdenie amerických bánk je v úplnom protiklade s tým, čo si myslí ruský dodávateľ plynu Gazprom. Ten očakával, že cena sa ešte vráti nad 300 eur počas jesene. O tom čo sa bude diať počas zimy bývalý dominantný hráč na európskom trhu radšej pomlčal.
Ortieľ si totiž Gazprom podpísal sám. Postupným odstavovaním produkcie a hrou s turbínami dotlačil Európu do nevídanej aktivity pri hľadaní alternatív.
Odstavenie Nord Stream 1 na neurčito ponecháva severozápadnú Európu bez ruského plynu. A hoci sa všetci obávajú o cenu, treba sa pozrieť na zásobníky. Plnia sa aj bez ruského plynu.
Európa si dala cieľ, naplniť zásobníky na 80 percent do začiatku novembra. Zásobníky sú však už teraz plné na viac ako 80 percent, pričom do konca októbra to môže byť aj 90 percent.
Je možné povedať, že Európa svoj problém vyriešila, hoci to nebolo ľahké. Deštrukcia dopytu, nákup LNG a šetrenie prispelo k tomu, že zásobníky sú plnšie, než je v tomto období obvyklé.
Ak zima nebude nezvyčajne tuhá, na konci zimy zostanú zásobníky plné na viac ako 20 percent, čo je dáva dostatočný priestor na ich ďalšie doplnenie počas budúceho leta. Kľúčové je, že budúci rok už Gazprom nebude mať situáciu v Európe v rukách. Naopak kyvadlová doprava LNG tankerov do európskych terminálov ba mala dávať viac možností, odkiaľ odoberať plyn.
Európa si svoju úlohu splnila
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?