Už v marci plánovalo Slovensko odkázať do Bruselu, že plány Európskej únie (EÚ), ktoré má priniesť norma Euro 7 od júla 2025, v konečnom dôsledku v praxi poškodia automobilový priemysel. Automobilky totiž na zapracovanie emisných pravidiel potrebujú oveľa viac času. Rezort dopravy preto upozorňoval, že norma by sa mala posunúť minimálne o tri roky.
Kritika do Bruselu
Osem krajín teraz priamo žiada Európsku komisiu (EK), aby striktnú emisnú normu Euro 7 prehodnotila. V skupine kritikov je Slovensko, Česko, Taliansko, Francúzsko, Poľsko, Rumunsko, Maďarsko a Bulharsko. Obavy z normy už skôr vyjadrilo Nemecko, no kritický dokument zatiaľ nepodpísalo. Skupina nespokojných krajín žiada aj ostatné členské štáty, aby podporili úpravy v prísnej emisnej norme.
Za najväčší problém považujú poškodenie automobilového priemyslu, ktorý sa potrebuje pripravovať na zmeny prichádzajúce so zákazom nových spaľovacích motorov od roku 2035. Ďalšia emisná norma v priebehu nasledujúcich dvanástich rokov by len odčerpávala investície v automobilovom priemysle, ktoré sú nutné na dosiahnutie cieľov z prechodu zo spaľovacích motorov na väčší rozvoj elektromobility, upozorňujú kritici. Problematicky sa javí aj ďalšie meranie emisií z bŕzd a pneumatík, ktoré by automobilkám celú situáciu len skomplikovalo.
Predseda úradníckej vlády Ľudovít Ódor k tejto téme zdôrazňuje, že Slovenská republika považuje ochranu ovzdušia a životného prostredia za jednu z najväčších aktuálnych výziev, no uvedenie normy Euro 7 do praxe v takom krátkom čase nevidí ako možné.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?