Spotreba domácností je najdôležitejšia zložka americkej ekonomiky, tvorí dve tretiny jej výkonu. Ako je možné, že ekonómovia, ktorí disponujú množstvom dát, opakovane podcenili silu domáceho spotrebiteľa? Recesia sa neustále odkladá, pretože peňaženka spotrebiteľov ostáva otvorená a využíva všetky možnosti, ktoré sa ponúkajú.
Fed dostal čo chcel, naštartoval recesiu. Nie však v ekonomike, ale u seba
Počas prvého aj druhého kvartálu roka 2023 bola ekonomika prekvapivo silná a to vďaka domácej spotrebe. Tento trend sa preniesol aj do tretieho kvartálu, ekonomika sa dokonca ešte zrýchlila a rástla anualizovaným tempom 4,9 percenta. Opäť prekonala už aj tak vysoké očakávania na úrovni 4,7 percenta. Domáca spotreba rástla o 4 percentá a postarala sa o väčšinu celkového rastu ekonomiky.
Čoraz nižšie úspory a rastúce úrokové náklady dobehnú každého spotrebiteľa. Dobehnú aj toho amerického. Až 60 percent spotrebiteľov muselo tento rok čerpať svoje núdzové úspory a celkovo spotrebitelia odkladajú len 3,4 percenta zo svojich príjmov, čo je približne polovica z toho, čo v roku 2019.
Veľká peňaženka domácností, ktorá poháňa tú najväčšiu ekonomiku sa však nevzdáva tak ľahko a ponúka lekcie z efektivity a kreativity. Wall Street Journal sa vybral do terénu zisťovať, ako to ľudia robia. Na každú kategóriu spotrebiteľov, ktorí si polepšili vytiahol, jeden konkrétny príklad.
Odmena za lojalitu
Hovorí sa, že pracovný trh dvíha sebavedomie pracujúcich a tí majú vyššie mzdy. Väčšinou tí, čo dávajú výpoveď idú za lepšou ponukou. To je iste pravda, ale nájdu sa aj takí, čo robia presný opak a oplatí sa im to. Mnohí Američania si nechali zaplatiť za to, že neopustia firmu v čase, keď ich kolegovia dávali dobrovoľne výpoveď.
Dostali tak vyššiu mzdu a benefity k tomu. Napríklad sa presťahovali na vidiek, ako Cody z Aljašky, ktorý sa tak mohol venovať aj svojim záľubám ako sú expedície za poľovačkami či rybolovom. Podmienkou bolo, aby býval najviac hodinu od najbližšieho letiska, ak by ho firma potrebovala, musí byť k dispozícii.
O jeho zážitky sa zaujímajú aj klienti a tak spája príjemné s užitočným. Vďaka vyššiemu príjmu a presťahovaniu z mesta na vidiek si mohol dovoliť dva domy a nové auto. Patrí medzi ľudí, ktorí potiahli výdavky na rekreáciu. Tento sektor sa teší najväčšiemu nárastu výdavkov a to až o deväť percent medziročne.
Kto chytil realitný trh za pačesy
Realitný trh v posledných mesiacoch chladne, keď vysoké úrokové sadzby odrádzajú záujemcov o nové bývanie. V USA je teraz priemerná sadzba hypotéky s 30-ročnou fixáciou takmer osem percent. Nakupovať nové bývanie momenbtálne nie je lákavá možnosť. Avšak tí, ktorí využili posledné roky na kúpu nehnuteľnosti alebo refinancovanie starej hypotéky majú peniaze navyše.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?