Konsolidácia vytiahne z vrecka peniaze firmám aj bežným ľuďom. Ako k ozdraveniu prispeje štátny a verejný aparát? Predložený návrh rozpočtu na budúci rok ukazuje, že vplyv bude minimálny. Rozpočet nepočíta s citeľným zoštíhlením a zeefektívnením verejnej správy. Nespomína ani to, že by jednotlivé ministerstvá a úrady spustili v tejto súvislosti aspoň audity.

Pre porovnanie cez zvýšenú 23-percentnú DPH sa podnikatelia vyskladajú na viac ako miliardu eur, korporátna daň ich vyjde na 690 miliónov eur. Štát na svojej strane zastaví valorizáciu platov vo verejnej správe, ďalej zníži osobné výdavky vo výške 124 mil. eur. ,,Z toho sú mzdy v sume 91,3 mil. eur realizované v rámci konsolidačných opatrení v rozsahu 10 percent šetrenia na mzdovej obálke štátu," uvádza ministerstvo financií v návrhu rozpočtu.

Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení má k návrhu štátneho rozpočtu viaceré výhrady. Republiková únia zamestnávateľov (RÚZ) ho nepodporuje. ,,Tento rozpočet sme nepodporili, nakoľko opatrenia sú zamerané na zvyšovanie príjmovej časti, to znamená branie cez zvyšovanie daní, odvodov či rôznych prirážok. Naopak, v časti výdavkov, kde by mohlo byť realizované šetrenie na správe veci verejných, vidíme nízke sumy," reagoval prvý viceprezident RÚZ Mário Lelovský.

Minister financií Ladislav Kamenický hovorí, že nemôžu vyhovieť každému a že kritike rozpočtu rozumie. ,,Táto vláda si konsolidáciu nevybrala. Museli sme ju urobiť pre zlý stav financií, ktorý sme zdelili," doplnil minister.

Pokles môže byť iba na papieri

Počet zamestnancov vo verejnej správe poklesne o 4 465, z toho 3 887 ľudí je platených štátom. V sektore zostane zamestnaných 447 351. ,,S veľkou mierou pravdepodobnosti môžeme predpokladať, že škrtnuté miesta v štátnej správe neboli obsadené. Ide len o tzv. zníženie limitov počtu zamestnancov. I napriek tomu, že vláda deklarovala znižovanie mzdových výdavkov, tie paradoxne vzrastú o miliardu eur," zhodnotil šetrenie štátu riaditeľ INESS Radovan Ďurana.

Pre 447 351 zamestnancov verejnej správy sa na rok 2025 rozpočtujú osobné výdavky v sume 13,9 mld. eur, z toho mzdy 10 mld. eur. Osobné výdavky zamestnancov zodpovedajú 20,9 percenta zo súhrnných výdavkov verejnej správy. V tomto roku sú osobné výdavky na úrovni 13 mld eur, z toho mzdy predstavujú cca 9,5 mld eur.

Niektoré štátne rozpočtové organizácie budú ľudí naberať. Môže za to napríklad presun kompetencií v rezorte školstva. Presunie sa 777 osôb zo škôl v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí a vyšších územných celkov aj s osobnými výdavkami vo výške 14,1 mil. eur, z toho mzdy 10,3 mil. eur. Pridalo sa aj nové ministerstvo cestovného ruchu a športu s 200 zamestnancami, ktorí sú nad rámec delimitácií z ostatných rezortov - 8,21 mil. eur, z toho mzdy 6,06 mil. eur. Na zabezpečenie projektov financovaných zo zdrojov EÚ bude v štátnych rozpočtových organizáciách viac o 361 osôb, celkom ich bude 710.

Na stabilizáciu personálneho obsadenia súdov pôjde 32,6 mil. eur, z toho mzdy v sume 24 mil. eur. Rozpočet počíta aj s rastom minimálnej mzdy na 816 eur, na osobné výdavky zamestnancov vyčlenil 3,6 mil. eur, z toho mzdy 2,65 mil. eur. Hoci rozpočet v budúcom roku neuvažuje s valorizáciou platov, každý pracovník dostane jednorázovú odmenu vo výške 800 eur. Prilepšia si aj niektoré úrady a iništitúcie, ako napríklad kancelária prezidenta, kancelária Národnej rady či Slovenská informačná služba.

Rozpočty niektorých úradov

Kancelária NRSR

2024 - 48,393 mil. eur

2025 - 51,188 mil. eur

Rozdiel + 5,6%

Kancelária prezidenta SR

2024 - 7,439 mil. eur

2025 - 11,714 mil. eur

Rozdiel + 57,8%

Slovenská informačná služba

2024 - 84,087 mil. eur

2025 - 94,747 mil. eur

Rozdiel + 12,7%

Generálna prokuratúra

2024 - 143,3 mil. eur

2025 - 154,4 mil. eur

Rozdiel + 7,8%

Úrad pre plánovanie a výstavbu

2024 - 61,477 mil. eur

2025 - 65,072 mil. eur

Rozdiel + 5,9%

Ktorý úrad nepotrebujeme?

O potrebe zoštíhlenia verejnej správy sa rozpráva už dlhšie. Premiér Robert Fico ešte na jar vydal príkaz svojim ministrom, aby zredukovali stavy o 30 percent. Ministri síce urobili racionalizačné opatrenia, nie však o tretinu. Občas sa objavia názory na rušenie niektorých úradov. Smer a SNS v predvolebnej kampani v roku 2023 hovorili o rušení Úradu pre verejné obstarávanie. Niektorí odborníci z agrorezortu si zase myslia, že zmysel stratil Slovenský pozemkový fond, ktorý stačí zredukovať na jednu chodbu na ministerstve pôdohospodárstva.

Na to, či štát a samosprávy potrebujú takýto aparát, a ktoré inšitútice sú nadbytočné, nemáme čísla. ,,Je potrebné nielen znížiť limity, to znamená škrtnúť pracovné miesta, ktoré reálne neboli obsadené, ale vykonať audity na všetkých ministerstvách a ich príspevkových a rozpočtových organizáciách. Tieto audity by mohli priniesť reálny obraz o stave zamestnanosti v štátnej správe," vysvetlil R. Ďurana.

Ideálny stav podľa neho nastane, keď bude digitalizácia štátnej správy a efektivita štátnej správy fungovať na takej úrovni, že nebude potrebná každoročná debata o znižovaní počtu úradníkov. ,,Ministerstvá a úrady štátnej správy si musia zdieľať agendu, ktorú už raz občania poskytli a je potrebné zamedziť duplicitným výkonom," uzavrel analytik.