Slovenské stavebníctvo pokračuje v boji o prežitie. Najnovšie dátové ukazovatele pri tom neveštia nič dobrého. Výstavba nových bytov sa v tomto roku ešte viac spomalí, stavebná produkcia sa z mesiaca na mesiac ďalej prepadáva a tohtoročné januárové tržby stavebných firiem pokračujú v klesajúcom trende. Napriek kritickej situácii sú však stavbári optimisti. Veria, že už v roku 2026 sa priblížia k bodu zlomu.
Stavbári majú menšie tržby
Hoci januárové tržby rástli podľa najnovších údajov Štatistického úradu SR až v troch z piatich odvetví ekonomiky, najvýraznejšie v informáciách a komunikácii, opačný vývoj vidieť v priemysle a stavebníctve. Kým najväčšie odvetvie ekonomiky zaznamenal medziročné zníženie tržieb v stálych cenách o 4,8 percenta, tak stavebné podniky nadviazali na štvormesačný trend poklesov. Hodnota ich tržieb sa medziročne znížila o 3,7 percenta.
Mínusové čísla stavbári nevymazali napriek tomu, že začiatkom roka v porovnaní s decembrom 2023 ich tržby stúpli o 3,6 percenta. Ako dodáva hovorkyňa ŠÚ SR Jana Morháčová, negatívny trend vidieť aj v stavebnej produkcii. Tá medziročne v januári spomalila o desať percent.
Dôvodov je niekoľko. K nim iste patrí spomalená výstavba cestnej infraštruktúry pre dlhé povoľovacie procesy a kríza vo výstavbe nových bytových domov. V druhom prípade kľúčovú rolu hrajú drahé hypotéky, ktoré si oproti minulosti mohol dovoliť oveľa menší počet záujemcov o kúpu vlastnej strechy nad hlavou.
Prepad na hypotekárnom trhu vrátane nižšieho objemu pôžičiek pre klientov bánk uvrhol vlani realitný trh a celkovo výstavbu bytov do krízy. „V minulom roku bol objem poskytnutých úverov na bývanie o 59 percent menší než v predchádzajúcom roku, čo znamená, že ľudia investujú do bývania omnoho menej,“ tvrdí výkonná riaditeľka Asociácie výrobcov minerálnych izolácií (AVMI) SR a ČR Marcela Kubů.
V januári dvojciferný prepad
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?