Postpandemická situácia sa nedá prežiť bez veľkých cieľov

„Prvá vlna bola šokujúca, nikto sme nič podobné ešte nezažili. Ani my, ani naši zákazníci. Druhá vlna bola drastická. O to viac, že trvala od októbra do apríla, teda počas top sezóny reštaurácii a hotelov – organizácie vianočných večierkov, silvestrovských pobytov, lyžovačiek. Vyšli sme v ústrety dlhodobým zákazníkom a zostali sme stáť pri nich,“ hovorí Károly Szalai, generálny riaditeľ METRO Cash & Carry SR. „Klientom sme ponúkli flexibilitu lehôt platieb a ďalšie mnohé formy pomoci. Spravili sme si prieskum, čo je pre nich najpotrebnejšie a podľa toho sme postupovali,“ dodáva Volkan Buyruk, obchodný riaditeľ METRO Cash & Carry SR.

Volkan Buyruk
Zdroj: archív METRO
Volkan Buyruk

Na konci každého tunela je svetlo a to sa snaží do aktuálnej situácie priniesť práve METRO. Rozhodli sa podporiť organizáciu prestížnej svetovej kuchárskej súťaže Bocuse d'Or na Slovensku. Zúčastniť sa podujatia, o ktorom rozpráva celý svet a len účasť v ňom dokáže kuchárov katapultovať do najlepších reštaurácií sveta, je skutočne motiváciou ostať pracovať na mieste, kde vládne ostrý nôž, vareška a biely rondon. „Dať sa dokopy a dostať sa z ťažkej situácie môže ísť aj rýchlejšie. Našou víziou je pracovať pre HoReCA stále lepšie a viac. Jednou z možností, ako podporiť segment, je ukázať svetu a hlavne domácim, že slovenská gastronómia sa môže posunúť vyššie a dostať sa na gastromapu sveta. Pochádzam z Maďarska a myslím si, že naše kuchyne sú identické. Rozdiely sú skutočne minimálne. Pred pár rokmi Maďarsko začalo investovať do agroturizmu, zúčastnili sa súťaže Bocuse d'Or, podporovali reštaurácie. Dnes chodia do Maďarska turisti do michelinských reštaurácií, bývajú v 5 hviezdičkových hoteloch, míňajú viac peňazí. Má to dopad na celkovú ekonomiku krajiny. Keď to išlo v Maďarsku, nevidím dôvod, prečo by to nemalo ísť na Slovensku“ vysvetľuje Károly Szalai. „Fine dining reštaurácií na Slovensku dokážete spočítať na prstoch jednej ruky. Aj konanie tak prestížnej a uznávanej kuchárskej súťaže môže túto situáciu zmeniť a naštartovať zmeny“.

Ilustračné foto
Zdroj: archív Sirha Bocuse d'Or
Ilustračné foto

Zvýšiť úroveň slovenskej gastronomickej scény je našou misiou

„Sme najväčší partner HoReCa segmentu, my sami sa vidíme v pozícii lídrov. Podporujeme reštaurácie top produktami, kvalitnými lokálnymi dodávateľmi ovocia a zeleniny. Hľadáme cestu, ako zabezpečiť kontinuálnu kvalitu dodávok mäsa a rýb od slovenských producentov. Je našou misiou pozdvihnúť slovenskú gastronómiu predovšetkým v oblasti kvality. Nemáte každý deň chuť a čas najesť sa v luxusnej reštaurácii. Ale chcete sa najesť dobre. To sa dá len v kvalitných reštauráciách s moderným vybavením a príležitosťami pre kuchárov ako je napríklad aj Bocuse d'Or,“ pridáva sa Volkan Buyruk.

Ilustračné foto
Zdroj: archív Sirha Bocuse d'Or
Ilustračné foto

Podporiť reštaurácie materiálne, vyjsť majiteľom v ústrety, mať na pultoch jedinečné a kvalitné produkty. To všetko METRO dnes už robí, ale... ani to nie je všetko. Bez inovácií, aktuálnych informácií, čo sa deje vo svete, sa HoReCA segment nepohne vpred. „METRO je aj v iných krajinách sponzorom súťaže Bocuse d'Or. Na Slovensku sme boli tiež partnerom, odvtedy ubehlo už 11 rokov. Práve v tejto situácii sme sa rozhodli, že podporíme Slovenský zväz kuchárov a cukrárov, aby mali čo najjednoduchšiu cestu k organizácii tak fantastického a zároveň veľmi užitočného podujatia. Môžeme byť lídrom na trhu v kvalite rýb, ale potrebujeme reštaurácie, ktoré ich budú vedieť správne servírovať svojim hosťom. Aj keď ešte nevieme, či Slovensko vyberú a bude sa môcť zúčastniť európskeho kola budúci rok v Budapešti, ideme do toho. Naša účasť na „Európe“ závisí na rozhodnutí kontinentálneho organizačného výboru. Bez podpory ďalších partnerov to ale nepôjde. Na konci dňa prosperita gastro segmentu pomôže ekonomike krajiny. Veríme, že sa súťaž dostane do povedomia odbornej a laickej verejnosti,“ uzatvára rozhovor Károly Szalai.

Ilustračné foto
Zdroj: archív Sirha Bocuse d'Or
Ilustračné foto

Bocuse d'Or – najprestížnejšia kuchárska súťaž na svete, gastronomický Oscar, kuchársky svetový šampionát. Alebo len jednoducho – laboratórium výnimočných chutí, vôní, kuchárskeho umenia, zdieľania informácií a poznania. To všetko sú ingrediencie, s ktorými namiešal jedinečné podujatie Paul Bocuse pred 34 rokmi v Lyone. Na dych berúcej show vo varení sa stretávajú účastníci zo 67 krajín z 5 kontinentov. Bocuse d'Or je miestom, kde sa odhaľujú nové talenty, techniky varenia a zdieľajú sa kulinárske dedičstvá jednotlivých krajín. Každá krajina má možnosť zaskvieť sa na svetovom gastronomickom fóre.

Na začiatku sú národné kolá súťaže, ktoré sa konajú v jednotlivých krajinách. Ďalšou úrovňou je kontinentálne, u nás európske, výberového podujatie. Súťažiacich vyberá kontinentálny organizačný výbor (C.O.C ). Najlepší team z národného kola postupuje do európskeho kola súťaže. Z európskeho finále potom postúpi 12 krajín do svetového kola súťaže, kam sa každý druhý rok prebojuje 24 najlepších tímov z celého sveta. Svetové kolo sa každý druhý rok koná vo francúzskom Lyone. Súťaží sa v tímoch, v zložení kuchár a jeho asistent. Viac na https://www.bocusedorslovakia.sk/

Paul Bocuse bol jedným zo zakladateľov modernej gastronómie. Celý svoj život zasvätil vareniu, vzdelávaniu študentov a organizácii svetovej kuchárskej súťaže, ktorá niesla jeho meno. V roku 2011 získal ocenenie Kuchár storočia, bol držiteľom francúzskeho Rytierskeho rádu a neuveriteľných 55 rokov sa mu darilo udržať ocenenie troch michelinských hviezd pre svoju reštauráciu v blízkosti Lyonu.

Ilustračné foto
Zdroj: archív Sirha Bocuse d'Or
Ilustračné foto