Keď sa medzi podnikateľmi robia prieskumy o tom čo ich v biznise najviac trápi, na popredných miestach „hitparád“ sa opakovane a dlhodobo objavujú veci ako administratívna náročnosť, byrokracia, korupcia, slabá vymožiteľnosť práva a vysoké daňovo-odvodové zaťaženie. Zlé podnikateľské prostredie samozrejme podnikateľom zvyšuje krvný tlak, ale alarmujúce je, že tiež odpútava pozornosť od tém, ktoré pre nich môžu byť existenčné.

Naši podnikatelia sú neinformovaní optimisti

Takými sú aj nástup jednotného digitálneho trhu a digitalizácie, ktorá je vo výrobných podnikoch známa ako Industry 4.0 alebo Inteligentný priemysel – zďaleka sa však netýka iba priemyselného odvetvia.

Takmer dve pätiny (38%) manažérov slovenských firiem doposiaľ vôbec nepočulo o jednotnom európskom digitálnom trhu, ktorý sa má podľa zámeru Európskej komisie stať realitou do roku 2020. Ďalších 58 % respondentov síce o stratégii nazvanej Digital Single Market niečo započulo alebo čítalo, detaily však nepoznajú. Ukázal to celoslovenský prieskum, ktorý urobila agentúra GfK v spolupráci s týždenníkom Trend a IT Asociáciou Slovenska exkluzívne pre konferenciu Infotrendy 2016.

Slovenské firmy nielenže o stratégii jednotného digitálneho trhu EÚ veľa nevedia, ale sú aj prehnane optimistické. Iba 5 % z nich vidí v jednotnom digitálnom trhu „skôr hrozbu“, alebo „určite hrozbu“, zatiaľ čo zhruba polovica „určite príležitosť“ alebo „skôr príležitosť“. Rovnako optimistickí sú manažéri aj pri posudzovaní príležitostí a hrozieb zavádzania digitalizácie. Súhrnne označilo podľa predbežných výsledkov digitálnu transformáciu 65 % podnikov za „príležitosť“ alebo „skôr príležitosť“.

Spočítané a podčiarknuté, naši podnikatelia sú neinformovaní optimisti. Hoci o nových trendoch veľa nevedia, sú nadšení. Dá sa to brať aj pozitívne, ale ako sa vraví, šťastie praje pripraveným. V IT Asociácii Slovenska preto tento mesiac v spolupráci so zastúpením Európskej komisie aj rezortmi financií a hospodárstva organizujeme celoslovenskú roadshow.

Podnikateľom a manažérom na nej chceme ukázať, ako sa na nastupujúce trendy pripraviť a čo by mali urobiť, aby nielenže zvýšili svoje šance na prežitie, ale aj na úspech v novodobej digitálnej ekonomike.

Prvé tri eventy, ktoré prebehli tento týždeň v Bratislave, v Nitre a v Banskej Bystrici sa stretli so záujmom aj pozitívnou odozvou. Desiatky majiteľov a riaditeľov firiem sa na roadshow oboznámili s príbehmi firiem, ktoré sa úspešne vydali na cestu digitalizácie. Dozvedeli sa taktiež o úplne novom webovom portáli, cez ktorý je možné získavať kontakty a odporúčania pre finančnú podporu podnikov v oblastiach inovácií, rastu výroby, digitalizácie a automatizácie výroby.

Jednou z dôležitých oblastí, ktorej v rámci roadshow robíme osvetu, je využívanie rozličných zdrojov vrátane štrukturálnych fondov pre financovanie inovácií. Napríklad v operačnom programe výskum a inovácie je aktuálne otvorená výzva na nákup inovačných technológií v podnikoch. Ďalší potenciál sa ukrýva v programoch územnej spolupráce a v komunitárnych programoch, ku ktorým patrí napríklad takzvaný SME Instrument, z ktorého môžu firmy a živnostníci získať eurofondy na podporu inovácií produktov, služieb a technológií alebo na expanziu na nové trhy.

Digitalizácia biznisu nezačne zo dňa na deň, tak ako zo dňa na deň parný stroj a elektrifikácia nevyústili do budovania fabrík a presunu pracovnej sily z poľnohospodárstva do výroby. Ani jednotný digitálny trh nezačne fungovať ohlásením predsedu Európskej komisie. Tieto trendy sa do našich životov vkradnú postupne, bez ohľadu na to či si to želáme alebo nie. Či z nich urobíme biznis príležitosť, alebo budú naše podnikanie ohrozovať, záleží hlavne od nás.

Príďte sa pozrieť na zostávajúce podujatia roadshow, ktoré sa uskutočnia 11.4. v Košiciach (hotel Hilton), 12.4. v Podrade (Aquacity Poprad) a 13.4. v Žiline (hotel Holiday Inn).

Účasť majiteľov, riaditeľov a manažérov firiem na konferenciách je bezplatná po registrácii na www.dsmroadshow.sk.