Podľa informácií Úradu priemyselného vlastníctva SR stratíme ročne kvôli falšovaným produktom približne 456 miliónov eur. V rámci celej Európskej únie sa tieto čísla v 11 najzraniteľnejších odvetviach vyšplhajú až na až 60 miliárd eur. Falšovanie a pirátstvo si dovolím preto nazvať novodobým morom, ktorý zasiahol celý svet.
V súčasnosti je možné sa dopátrať ku štatistikám a prehľadom od výmyslu sveta, ktoré do detailov analyzujú trendy v oblasti „fejk“ výrobkov. Keďže aj Allexis Group sa snaží proti rozmachu napodobenín bojovať, zaujala ma otázka, čo je v súčasnosti falšované najviac.
Falšovateľov zaujíma to, čo dobre vynáša
Podľa údajov spoločnosti Statista tvorí 22% falšovaných produktov obuv, v tesnom závese sa držia odevy, elektronika, zdravotnícke vybavenie, hračky, kozmetika a lieky. Desiatky miliárd eur zarobia ročne najväčšie spoločnosti vyrábajúce obuv a odevy, preto sa netreba čudovať, že práve tie sa stali cieľom napodobenín. Analýzy sa zamerali aj na konkrétne značky. Tam ako víťazi, v tomto prípade skôr porazení, stoja na čele rebríčku značky Michael Kors, Gucci, Louis Vuitton, Nike aj Adidas.
Východ vs. Západ
Situácia na trhu falšovaných produktov pripomína doslova boj východu proti západu. Kým krajiny východného sveta, ako napríklad Čína, Spojené arabské emiráty, Turecko, Singapur, Thajsko a India, falzifikáty vyrábajú a vyvážajú, najviac zasiahnuté sú krajiny OECD. Najviac znepokojujúce výsledky malo podľa prieskumov USA, Francúzsko a Nemecko, no nezaostávajú ani menšie krajiny.
Slovenské čísla
Slováci tiež patria do skupiny ľudí, ktorí neodolajú značkovej obuvi či odevom za výhodnejšiu cenu. Ročná strata u nás z predaja týchto produktov je podľa výsledkov EUIPO 139 miliónov eur, čo je v prepočte tak 14,2% z celkového predaja krajiny. Druhým odvetvím s falzifikátmi, ktoré ruinujú nielen čísla, ale aj zdravie, sú kozmetické prípravky. Strata v tomto odvetví na Slovensku predstavuje 31 miliónov eur, čo tvorí 11,7% z predaja u nás.
Sú lacnejšie nákupy naozaj lacné?
Dovoz a predaj falšovaných produktov má najväčší vplyv najmä na celosvetovú ekonomiku a jej vývoj. Podľa výsledkov OECD dosiahla hodnota falšovaných produktov, ktoré v roku 2016 zmenili majiteľa výšku 509 miliárd dolárov, čo predstavuje rovnakú stratu a tvorí 3,3% svetového obchodu z daného roku. Keď sa pozrieme bližšie na samotnú Európsku úniu, v roku 2016 dosiahol dovoz falšovaných a pirátskych produktov 121 miliárd eur, čo tvorilo 6,8% dovozu produktov na toto územie.
Je nám to ľúto, ale musíme sa rozlúčiť
Ekonomika, bohužiaľ, nie je jedinou oblasťou, ktorá vďaka falšovaniu trpí. Čo taká nezamestnanosť? Keďže spoločnosti vyrobia v dôsledku dovozu falzifikátov menej produktov, o ktoré je záujem, zamestnávatelia sú tlačení počet pracovných miest každoročne znižovať. Analýzy odhadujú, že v dôsledku boom-u nižšej ceny stratí ročne v Európskej únii prácu približne 468 tisíc obyvateľov.
Hodinky tikajú
Nižšia cena vždy zaujme, no medzi jej dôsledkami nenájdeme ani jedno pozitívum. Myslím, že je čas vytriezvieť z tohto opojenia a zabrániť porušovaniu práv z duševného vlastníctva a podkopávaniu ekonomiky. Ralph Lauren spustil vlastný systém overenia pôvodu svojich produktov pomocou QR kódov priamo na štítkoch oblečenia už minulý rok, a nie sú zďaleka jediní. Produkty založené na princípe track & trace prináša na trh aj Allexis Group. Origuard PHARMA a Origuard FMCG sú technológie určené primárne na ochranu spotrebiteľa. Ak však zákazníkovi samotnému nezáleží na tom, či kupuje falšovaný tovar, akákoľvek kontrola je krátka. Nezabúdajte preto, že rozhodnutím kupovať originálne výrobky nechránite iba výrobcu. V dnešnej dobe, kedy je veľká časť „fejkových“ produktov aj zdraviu nebezpečná, chránite v prvom rade seba.