Finálový súboj sa odohrá v talianskom Miláne, ktoré sa dočasne „zmení” na Madrid. O titul totiž zabojujú dve futbalové mužstvá zo španielskeho hlavného mesta – Real Madrid a Atlético Madrid. Motivácia je značná. Obe mužstvá majú veľký záujem získať cenný pohár. Obom len o „chlp” uniklo víťazstvo v národnej lige a Champions by to mohla „kompenzovať”.
Španielčina sa tak cez víkend stane po taliančine najpoužívanejším jazykom Milána. Druhé najväčšie talianske mesto počas najbližších dní prichýli minimálne 40 tisíc španielskych fanúšikov. Každý klub má k dispozícii takmer 20 tisíc vstupeniek a na cestu do Milána sa chystajú aj tí, čo ich nemajú. V najhoršom prípade si užijú finálovú atmosféru v miestnych baroch. Na transport fanúšikov sú pripravené špeciálne autobusy a posilňujú sa letecké spojenia Madrid - Miláno. Do talianskeho mesta smeruje aj špeciálna zásielka – repliky dvoch madridských fontán. Fontána Cibeles, pri ktorej oslavuje svoje tituly Real Madrid a fontána Neptúna pre prípad výhry Atlética.
Úspech španielskeho futbalu, prínos pre ekonomiku
Tento rok je španielsky futbal na medzinárodnej úrovni veľmi úspešný. Kto by očakával, že po dvoch rokoch sa zopakuje finále dvoch madridských klubov v Lige majstrov? Európsku ligu opätovne vyhrala FC Sevilla. A veľké očakávania majú Španieli aj v prípade blížiaceho sa EURO vo Francúzsku.
Spokojní tak môžu byť všetci - majitelia futbalových klubov, futbalisti, a tiež fanúšikovia. A to má v konečnom dôsledku pozitívny vplyv na ekonomiku. Veď v prípade milánskeho finále sa podľa televíznej stanice Antena 3 jeho ekonomický dopad (celosvetovo) odhaduje na 400 miliónov eur. Madrid by mal podľa nej získať 40 percent z príjmov podujatia.
Finále Ligy majstrov chce využiť aj španielske hlavné mesto a spropagovať sa ako turistická destinácia. Keďže počas 90 minút zápasu sa bude v éteri nespočetnekrát opakovať slovo Madrid, mesto chce na to nadviazať a v blizkosti futbalového štadióna umiestni Food trucks, určené na degustáciu syra, olív či vína pochádzajúcich z Madridu.
Ekonomický dopad má aj národná liga
Futbal sa dá na Pyrenejskom poloostrove pozerať (celo)denne. Veľa barov má televízne obrazovky hlavne vďaka a pre priaznivcov tohto športu. Podľa ekonomického denníka Expansión španielska profesionálna futbalová liga tvorí takmer 1 % hrubého domáceho produktu Španielska. Nárast podielu z 0,75 % v minulom roku je daný novými televíznymi zmluvami.
Ako španielsky denník ďalej uvádza, miestny futbal generuje priamo 7600 miliónov eur. Tie pochádzajú prevažne z útrat fanúšikov a firiem, vrátane frenčaizingu. Ďalej treba pripočítať stávky na futbalové zápasy a osobné výdavky každého fanúšika na zápas, čo je v prípade Ligy BBVA v priemere 55 eur na osobu. Okrem týchto priamych výdavkov Europa Press v roku 2013 odhadla nepriame výdavky, do ktorých patria kultúrne a športové aktivity, či telekomunikačné výdavky, stavebníctvo a nehnuteľnosti, na 3000 miliónov eur.
Každá minca má svoj rub a líc a nie všetky futbalové kluby žijú v ekonomickej hojnosti. Nehovoriac o finančných „doťahovačkách” s daňovými úradmi. Ale na túto tému hádam inokedy. Užite si dobrý futbalový zážitok. Verím, že ho obe mužstvá ponúknu.