Linkedin každoročne analyzuje náborové aktivity, ktoré cez neho firmy robia a vyhodnocuje, o aké zručnosti majú zamestnávatelia najväčší záujem. Až 19 z 25 najčastejších požiadaviek pre tento rok sa podľa tohto sociálneho média týka technológií. Najžiadanejšími sú znalosti v oblasti cloudu a analýz dát, ale v prvej desiatke sú tiež systémová integrácia, vývoj mobilných aplikácií, bezpečnosť IT či manažment úložných systémov.

Technologické znalosti dominujú v každej z krajín, pre ktoré Linkedin zverejnil samostatné výsledky. Ak si vravíte, že nejde o nič prekvapivé a že na Linkedin sú aj tak väčšinou ajťáci, pozrite si demografické zloženie 450 miliónov členov tejto siete. Najviac ich je z finančníctva, zdravotníctva a školstva či vzdelávania. High-tech je až na štvrtom mieste, nasledované výrobným odvetvím.

V kontexte demografie Linkedinu je zrejmé, že ľudia s IT zručnosťami nie sú žiadaní iba v oblasti IT, ale vo všetkých odvetviach a takmer na každom firemnom oddelení. Analýzy napríklad ukazujú, že ľudia, ktorí vedia pracovať so softvérom považovaným za štandard v oblasti HR alebo v zdravotníctve, zarábajú takmer o desatinu viac ako kolegovia, ktorí s týmito programami pracovať nevedia.

V súvislosti s nástupom štvrtej priemyselnej revolúcie a digitalizácie firiem (a prísľubom autonómnych vozidiel) sa vynára otázka, či schopnosť pracovať s počítačmi a vôbec s digitálnymi technológiami nebude čoskoro pri práci aj v bežnom živote dôležitejšia ako sú vodičské preukazy.

Podľa analýzy Európskej komisie bude 90 percent nových pracovných miest vyžadovať aspoň základné a polovica nových povolaní dôkladné IT zručnosti. Nemyslí sa tým komunikácia na Facebooku či sledovanie videí na YouTube. Znamená to napríklad vedieť vyhľadávať informácie na internete, pracovať poriadne s tabuľkovým kalkulátorom a s inými kancelárskymi aplikáciami, aj sa orientovať v bezpečnosti a ochrane súkromia.

Slováci v týchto oblastiach nedosahujú veľký pokrok, ako dokazuje testovanie IT vedomostí IT Fitness test, ktorého sa naposledy zúčastnilo vyše 22-tisíc ľudí. A nemalo by byť pre nás útechou, že základné digitálne zručnosti chýbajú takmer polovici obyvateľov EÚ, pričom približne pätina ich nemá vôbec.

Brusel si uvedomuje, že schopnosti pracovať s digitálnymi technológiami sú pre digitálnu transformáciu, produktivitu a vôbec uplatniteľnosť ľudí na trhu práce nevyhnutné. Preto nedávno prišli komisári s novou stratégiou, ktorú nazvali New Skills Agenda for Europe. Agenda pokladá digitálne zručnosti spolu s matematickou gramotnosťou popri schopnosti čítať a písať za základné vedomosti pre život.

Stagnácia vzdelávacieho systému a rekvalifikácii však  vôbec nenasvedčuje, že by sa u nás niečo v tejto súvislosti dialo. V IT Asociácii Slovenska sme predložili na ministerstvo školstva a ministerstvo práce dva projekty (IT akadémia – vzdelávanie pre 21. storočie a projekt Sektorovo orientovaná vzdelávacia akadémia). Žiaľ, oba zostávajú na rezortoch zaseknuté už vyše roka.

Je dobré, že nevyhnutnosť zmien si uvedomujú aspoň zamestnávatelia, pre ktorých bude čoraz dôležitejšie identifikovať, nakoľko vedia ich súčasní aj potenciálni zamestnanci s digitálnymi technológiami pracovať. V Európe je najrozšírenejším systémom pre overovanie digitálnych vedomostí ECDL (Európsky vodičský preukaz pre počítače), ktorý funguje na neziskovom princípe. ECDL má rovnaké pravidlá v celej Európe a je určený bežným používateľom, nie IT špecialistom.

V lete sme sa v tejto súvislosti v IT Asociácii Slovenska dohodli na spolupráci s Republikovou úniou zamestnávateľov (RÚZ) a Slovenskom informatickou spoločnosťou, ktorá je u nás garantom ECDL. Spoločným memorandom sme vyzvali našich členov – a nabádame k tomu všetky firmy – aby pri prijímaní zamestnancov aj ich ďalšom vzdelávaní v základných počítačových zručnostiach v širšej miere využívali a akceptovali ECDL certifikáty, prípadne ďalšie vhodné systémy certifikácií. Zároveň sme sa dohodli na ďalšom vylepšovaní a prispôsobovaní ECDL na slovenské podmienky.

Veríme, že väčšie rozšírenie povedomia o certifikácii a jeho všeobecné akceptovanie zvýšia aj motivácie študentov, uchádzačova o zamestnanie aj samých zamestnancov, aby sa v digitálnych zručnostiach zlepšovali a zvýšili tak svoju produktivitu aj možnosti uplatnenia v práci.