Slovensko v minulom roku zvýšilo výrobu áut na viac ako milión vozidiel a tento rok očakáva nový rekord. Opäť to z nášho malého štátu robí lídra v jednej špecifickej a takmer úplne bezvýznamnej kategórii, a to lídra krajín s najväčším počtom vyrobených áut na obyvateľa.
Aktuálne ich je takmer už dvesto. A hoci to v zásade o mnohom nevypovedá, je toto číslo už niekoľko dekád pre verejnosť akýmsi lakmusovým papierikom toho, ako sa slovenskému hospodárstvu a priemyslu darí.
Podstatnejšie však je, že na automotive je Slovensko po vlaňajšku nadviazané ešte viac ako predtým, pričom po spustení prevádzky piatej automobilka Volvo na východe krajiny bude ešte viac. Volvo do týchto štatistík pridá od dvestotisíc do pol milióna kusov vozidiel ročne, aj keď realita môže byť celkom odlišná.
Od predchádzajúcich rokov je však kľúčový iný fakt než počet zmontovaných áut. Po vlaňajšku je totiž istejšie, že slovenský automotive sa postupne modernizuje a inovuje, hoci krok, ktorým to robí, je v porovnaní so západnou Európou a svetom stále krátky.
Nepodstatný titul
Investície, ktoré by zo Slovenska mali urobiť modernejšiu výrobňu, prichádzajú, ale sú len postupné. Mnohé z tých, ktoré dokázali priniesť aj inovácie spojené s elektromobilitou alebo výrobou elektrických vozidiel, nie sú staré ani rok.
A navyše sa budú realizovať najskôr do rokov 2026 až 2027. Svoje ročné omeškanie napokon potvrdilo vlani aj spomínané Volvo. Rovnako žilinská Kia Slovakia mala začať s výrobou prvých čisto batériových vozidiel už o rok skôr než dnes avizuje.
Zmeny sa dejú, ale nie sú podstatou toho, že sa Slovensku darilo vyrábať o niečo viac áut. Svetový automotive totiž už prinajmenšom celý minulý rok zhodne tvrdil, že kvantita nebude ďalej až taká kľúčová.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?