Pre O2 je dnes veľmi dôležitá 5G sieť, do ktorej masívne investuje, no zároveň je O2 posledným operátorom, ktorý nemá fixné optické pripojenie. V súčasnosti prebieha pilotný projekt, na základe ktorého firma vyhodnotí, či bude službu poskytovať celonárodne.

S generálnym riaditeľom Igorom Tóthom sa TREND rozprával aj o ambíciách stať sa lídrom na trhu, vnímaní televízie z pozície operátora či o tom, ako sa spoločnosť dokáže vyrovnať s energetickou krízou.

Ako hodnotíte tento rok z pohľadu biznisu?

Celkovo bol rok pre nás pomerne sľubný, hoci sme sa potýkali s viacerými oblasťami. V tomto roku sme oslávili 15. výročie pôsobenia na slovenskom trhu a za toto obdobie sa nám podarilo kontinuálne rásť. Vďaka tomu sme sa tento rok stali dvojkou na trhu z hľadiska počtu aktívnych mobilných zákazníkov. Na druhej strane, keď sa pozrieme na tlaky z hľadiska vojny na Ukrajine, respektíve krízy a cien energií, bol to zároveň náročný rok.

Aké finančné výsledky očakávate za rok 2022?

Z pohľadu O2 boli výnosy uplynulých tri až päť rokov pomerne stabilné, hoci v prvom pandemickom roku mierne klesli. Čo sa týka tohto roku, očakávame rast výnosov o pár percent. Na druhej strane, keď sa pozrieme na nákladovú stránku, tam bol tento rok asi najväčší tlak.

Operátori sú veľkí spotrebitelia energií. Ako vnímate rast cien?

Myslím si, že povedomie o tom, ako ceny energií vplývajú na operátorov, je iné, než je skutočnosť. Operátori majú tisícky vysielačov po celom Slovensku. Tie fungujú nonstop bez prestávky.

Zároveň dnes ešte stále prevádzkujeme okrem 5G siete aj 2G, 3G a 4G siete, takže energetická náročnosť je pomerne vysoká. Ak to porovnáme s inými firmami, ktoré majú postavenú výrobu na cenách energií, tak na nich je dnes upriamený pohľad v tom zmysle, že im treba pomôcť.

Myslím si, že operátori sú vnímaní ako tí, ktorých sa cena energií netýka, nakoľko neprodukujú konkrétny tovar, ale službu na základe energie. Všetkých telekomunikačných spoločností sa cena energií pomerne výrazne dotýka a v našom konkrétnom prípade to bude znamenať medziročný nárast cien energií na úrovni okolo desiatich miliónov eur.

José Perdomo Lorenzo - generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Slovak Telekom
Neprehliadnite

Zákazníci mobilných operátorov zatiaľ účty platia. Rast cien však šéf Telekomu nevylúčil

Vzhľadom na vysoké ceny operátori tento rok zdražovali. Viete sa s rastom cien vysporiadať aj iným spôsobom?

Štandardne sú tri položky, na ktoré sa pozeráme. Prvou sú celkovo investície. Ak chceme zachovať profitabilitu biznisu, tak pozeráme na to, do akej miery sme schopní investovať a do akej miery dokážeme mať primeranú návratnosť.

Druhou veľkou položkou sú prevádzkové náklady. V rámci nich sú dnes jedným z najväčších nákladov energie. Ďalšie položky sú mzdové náklady. Tlak na mzdové náklady na trhu je pomerne veľký. Potom sú to náklady na marketing či na predajnú sieť. Ak nechceme spraviť žiadny kompromis zo strany kvality služieb pre koncových zákazníkov, príliš veľký priestor nemáme.

Treťou položkou sú ceny pre koncových zákazníkov. Po dlhých rokoch, keď ceny v telekomunikačnom sektore klesali, sme zaznamenali prvýkrát v histórii zvýšenie cien cez celý sektor. V našom prípade je to oblasť, ktorej sa chceme vyhnúť do posledného momentu, no ak nebudeme schopní z hľadiska nákladov a výnosov mať primeranú profitabilitu pre budúce investície, tak budeme musieť adresovať aj túto položku.

Budete zvyšovať ceny aj v budúcom roku?

Chceme sa tomu do poslednej možnej miery vyhnúť a hľadať príležitosti v iných položkách. V tejto chvíli nemáme konkrétny plán a budeme pozerať na to, akým spôsobom udržať ziskovosť. Dnes revidujeme všetky dané kategórie, ktoré som spomenul.

Vidíte v súvislosti s rastúcimi cenami zmenu zákazníckeho správania?

Komunikácia je jednou zo základných potrieb ľudí. V tom máme ako sektor výhodu, pretože ľudia majú priamo uspokojenie svojej základnej ľudskej potreby cez mobilnú telekomunikačnú službu. Dnes zásadnú zmenu správania nepozorujeme.

Čo sa týka konkrétnejších subsegmentov zákazníkov, tak v prípade predplatených kariet alebo zákazníkov, ktorí platia len za to, čo využijú, vidíme, že ľudia sa snažia optimalizovať svoju spotrebu a teda svoje zákaznícke správanie.

Aké je to v prípade B2B segmentu?

B2B segment je z hľadiska investícií určite opatrnejší. Firmám sa však snažíme nájsť optimálne riešenia.

Ako veľmi je pre vás dôležitý segment predplatených kariet?

Pre operátora je veľmi dôležitý, aj keď z hľadiska výnosov sa javí ako minoritná časť. Na druhej strane, väčšinou človek začína práve na predplatených kartách a postupne v rámci životného cyklu zákazníka prechádza na paušálne služby.

Potom je časť zákazníkov, ktorí sú v dôchodkovom veku a práve títo zákazníci tiež majú tendenciu optimalizovať svoje služby a často sú v mnohých prípadoch viac prijímateľmi hovorov ako ich iniciátormi. Potom máme časť zákazníkov, ktorí sú ekonomicky menej aktívni a tí práve z tých dôvodov využívajú predplatenú kartu.

Celkovo nám rastie podiel zákazníkov v paušálnych službách. Mať pravidelný mesačný poplatok za celý balík služieb je dnes trendom. Zákaznícka báza na trhu predplatených kariet je stabilná.

Nedávno ste spustili pilotný projekt v rámci ktorého testujete ako posledný operátor fixné optické pripojenie.

Pred niekoľkými rokmi sme spustili takzvané Fixed Wireless Access riešenie. Dnes máme na tom relatívne slušnú zákaznícku bázu a ide o riešenie, ktoré dokáže dosiahnuť v regiónoch, kde nie je vysokorýchlostné pripojenie, rýchlosti vyššie ako 100 Mbit za sekundu.

Fixné služby z hľadiska optického pripojenia do domácnosti sme len nedávno spustili v rámci pilotu v Bratislave a v Banskej Bystrici. Podľa výsledku, či už z hľadiska spätnej väzby zákazníkov, alebo na základe toho, ako sme schopní od úvodu až do konca správne nastaviť procesy a zákaznícku skúsenosť, pôjdeme alebo nepôjdeme do celonárodného poskytovania optického pripojenia pre zákazníka.

Kedy končí pilotný projekt a ako zatiaľ vyzerajú prvé dáta?

Pilot končí v najbližších mesiacoch. V tejto chvíli sme v prvej fáze a naberáme prvých zákazníkov. Optimalizujeme zákaznícke procesy, takže ešte neviem dať konkrétnu odpoveď alebo indikáciu aké sú výsledky. Ambícia poskytovať službu na celonárodnej úrovni tu však určite je, no ako som spomenul bude záležať od výsledkov.

Ak sa nakoniec rozhodnete, že do poskytovania pôjdete. Budete vedieť byť dostatočne konkurencieschopní?

Trúfam si povedať, že ako operátor sme veľmi dobrí v tom, ako vieme nastaviť produkt a službu pre zákazníka. Čo sa týka fixného pripojenia cez optiku, myslím si, že práve vďaka tomu dokážeme byť konkurencieschopní.

Optická služba je jedna z nôh celého produktového portfólia a nešlo by to separátne. Na optické pripojenie nepozeráme izolovane, ale pozeráme na to, akým spôsobom dokážeme obslúžiť potreby celej domácnosti a fixné pripojenie je vstupnou bránou. Okolo toho dokážete zákazníkovi poskytnúť či už mobilné paušály alebo iný obsah.

V rozhovore pre Zive.sk ste uviedli, že fixné služby spustíte len v prípade, ak vám to bude dávať ekonomický zmysel. Našli ste vhodný model?

Obchodný model máme dnes postavený na číslach, ktoré ak dosiahneme pri udržateľných nákladoch, tak to bude pre nás dávať ekonomický zmysel. Priznám sa, že sa nepozeráme na to, čo sú trendy, ktoré by mali nasledovať operátori, pretože to robia všetci na trhu.

Pozeráme na to z hľadiska toho, akým spôsobom dnes obsluhujeme zákazníkov a či im niečo v našom portfóliu môže potenciálne chýbať. Ak je reč o konvergencii a teda poskytovaní všetkých služieb v jednom balíku, už dnes máme veľmi jasné výsledky, akým spôsobom dokážeme zákazníkovi poskytnúť služby v kombinácii televízie, internetu a mobilnej služby.

Streamovacie služby budú určite žiť s tradičnou televíznou službou, no líderstvo preberú práve ony
Igor Tóth

Televízia je pre všetkých operátorov veľmi dôležitá. Aká je vaša stratégia v tejto oblasti?

Pre telekomunikačný sektor a operátorov je to veľmi dôležitá téma. Keď sa pozrieme na to, akým spôsobom boli operátori, či už na Slovensku alebo aj z hľadiska európskeho trhu, za posledných niekoľko rokov schopní penetrovať služby televízii, a na aké čísla sa dostali z hľadiska zákazníckej bázy, a potom sa pozrieme na streamovacie služby, ktoré sa v priebehu posledných dvoch až troch rokov dokázali dostať na veľmi porovnateľný počet zákazníkov, tak vidíme, že výrazným trendom do budúcna budú streamovacie služby.

Určite budú žiť s tradičnou televíznou službou, no trúfam si povedať, že líderstvo preberú streamovacie služby. Už dnes na našom portfóliu vidíme, že v tomto sme z hľadiska poskytovania streamovacích služieb lídrom. Touto stratégiou určite chceme ísť a ďalej.

Aká je vaša stratégia v oblasti 5G sietí?

Máme veľký apetít investovať do 5G siete. Dnes pokrývame 36 percent populácie a sme lídrom v aktuálnom pokrytí populácie 5G sieťou. Je to najväčšia investícia O2 od jeho vzniku na Slovensku. Reč je o desiatkach miliónoch eur. Investície do 5G siete neznamenajú len samotnú 5G sieť, ale obmenu celej rádiovej siete. Budeme mať jedného dodávateľa, spoločnosť Ericsson a budeme pokrývať všetky frekvenčné spektrá, čo nám dáva do budúcna veľký potenciál.

Nejde mi teraz o počet prípojok fixného pripojenia, ale o to, či sme relevantní a schopní rásť
Igor Tóth

Ak sa rozhodnete poskytovať optiku, aké budú vaše ciele v tejto oblasti?

Myslím si, že z hľadiska počtu zákazníkov sme príliš ďaleko na to, aby sme mohli hovoriť o pozícii lídra. Je mozaika produktov a služieb, ktoré vieme zákazníkovi ako operátor poskytnúť. To sa odráža na finančných výsledkoch.

Pozitívne budem hodnotiť prípadné spustenie optického pripojenia, keď ako firma budeme naďalej schopní rásť na úrovni celého balíka produktov a služieb, ktoré zákazníkom poskytujeme. Či už to bude na fixnej alebo mobilnej strane, všetko spolu súvisí. Nejde mi v tejto chvíli o konkrétne číslo prípojok fixného pripojenia, ale ide mi o to, či sme ako operátor relevantný a schopný naďalej rásť.

Na pozícii trhovej dvojky ste tento rok vystriedali Slovak Telekom. Máte ambície stať sa lídrom trhu?

Je tam stále rozdiel v desaťtisícoch aktívnych SIM kariet. Rozdiel však nie je určite zásadný. Nedávali sme si cieľ stať sa dvojkou a stali sme sa ňou.

Ak budeme schopní robiť všetky veci tak, ako ich robíme posledných pätnásť rokov, trúfam si povedať, že nemáme limit. To, či sa dnes sústredíme na nejaký závod alebo či chceme alebo nechceme byť trhovou jednotkou, takúto otázku si nekladieme.

Aké budú vaše ciele v budúcom roku a do čoho budete investovať najviac energie?

Čo sa týka investícií, určite to bude 5G sieť a chceme ďalej rásť aj v jej pokrývaní pre obyvateľstvo. To je asi najväčšia investičná položka. Ďalej chceme investovať do zákazníckej skúsenosti. Veľa vecí robíme aj z hľadiska digitálnej skúsenosti. Či už ide o náš e-shop alebo aplikáciu. Ďalšou oblasťou je obsah z hľadiska streamingových služieb alebo aj ďalších vecí, ktoré zákazníkovi vieme priniesť v rámci paušálu.

Na druhej strane budeme musieť dostatočne zodpovedne manažovať nákladové položky, pretože cena energií sa pochopiteľne odráža aj pre infláciu v ďalších výdavkoch ako napríklad mzdových či marketingových. To bude menej populárna oblasť, kde budeme musieť investovať úsilie tak, aby sme dokázali firmu udržať v rámci primeranej miery ziskovosti.

Je v hre aj v menšej miere prepúšťanie prípadne rušenie kamenných prevádzok?

V tejto chvíli to nie je na stole. Určite sa tomu budeme chcieť vyhnúť, ak by to malo mať negatívny vplyv na spomínanú zákaznícku skúsenosť. Kompromisy v tejto oblasti určite robiť nechceme.

Igor Tóth

V spoločnosti O2 pracuje od roku 2008. Začínal ako špecialista pre prieskum trhu a postupne prešiel viacerými pozíciami. V roku 2011 pôsobil v oblasti riadenia zákazníckej skúsenosti v centrále Telefónica Europe v Londýne. Na post CEO spoločnosti O2 Slovakia prišiel 1. januára 2021 z pozície riaditeľa marketingu.

Servery Googlu: Indexujú denne 20 miliárd webov, informácie z nich sú na výsosť zaujímavé aj pre americké bezpečnostné služby.
Neprehliadnite

Šetriť bez prepúšťania je možné aj vďaka technológiám. Škandinávci to vedia, Slováci majú obavy