EÚ tvrdí, že má dôkazy o priamych platbách a iných dotáciách pre výrobcov elektrických vozidiel v Číne a potvrdzuje tak domnienky, na základe ktorých Únia od januára začala prešetrovať svetovú veľmoc.
Vyhrotenie obchodného konfliktu medzi EÚ a Čínou prebiehalo síce už dlhšie, najnovšie však môžu na stôl padnúť aj konkrétne opatrenia. Napríklad by Únia mohla zaviesť clá na dovoz čínskych elektromobilov s cieľom chrániť európskych výrobcov.
Hoci vyšetrovanie prebieha, rozuzlenie tejto kauzy zrejme bude končiť výsledkom, z ktorých môžu mať radosť politici, ale určite nie spotrebitelia. Akékoľvek obmedzenia a obštrukcie na vratkom trhu s elektromobilmi ho môžu v Európe ešte väčšmi rozvrátiť a viesť aj k výraznejšiemu poklesu predajov elektrických áut kvôli drahším vozidlám.
Spoliehajú na dôkazy
Európska komisia najnovšie tvrdí, že má dôkazy, že čínska vláda dotuje elektrické vozidlá vyvážané do Európy prostredníctvom „priameho prevodu finančných prostriedkov“ a iných mechanizmov. Vyplýva to z najnovších zistení, pričom komisia je naďalej uprostred vyšetrovania či elektromobily vyrábané v Číne nedostávajú dotácie, čím by sa porušovala trhová fair play.
Možné nápravné opatrenia by podľa nej dokonca mohli zahŕňať clá na ochranu výrobcov v EÚ. Hoci sa vyšetrovanie má skončiť do novembra tohto roku, únia by mohla zaviesť dočasné clá už na začiatku leta.
Komisia navyše uvádza, že začína najprv s colnou registráciou dovozu čínskych elektrických vozidiel. To znamená, že od tohto okamihu by sa na ne mohli vzťahovať clá, ak sa v rámci obchodného vyšetrovania neskôr zistí, že dostávajú určitú podporu.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?