Agregovaný zisk mu vzrástol o približne 630 percent na 9,3 milióna eur. Darilo sa aj Rybe Košice, ktorá je členom Tauris Group. Ryba sa vlani po troch rokoch v strate prehupla do zisku 200-tisíc eur. Tržby mala na úrovni 29 miliónov eur.
Skupina Tauris patrí spoločnosti Eco Investment podnikateľa Milana Fiľa, ktorý rozhoduje o jej dlhodobej investičnej stratégii. Podnikateľ uprednostňuje alokovanie ziskov do rozvoja a modernizácie výrobných závodov než do dividend, čo je v akcionárskom prostredí skôr výnimočný postoj ako samozrejmosť.
Vlaňajší pandemický rok, plány Taurisu, ako aj spotrebiteľské správanie, zhodnotil generálny riaditeľ Taurisu Richard Duda.
Skupina Tauris vlani dosiahla rekordný zisk 9,3 milióna eur? Čo sa pod to podpísalo?
Minulý rok bol z pohľadu histórie Taurisu najúspešnejší za celých jeho takmer tridsať rokov existencie. Dosiahli sme absolútne historické výsledky, ale na tie výsledky sme si zarobili už v rokoch 2019 a 2018.
Zhruba pred tromi rokmi sme úplne zmenili stratégiu firmy a smerovanie a to najmä orientáciou na kvalitu a prémiový brand. Začali sme budovať našu značku Zipser a jej Gold rad, dnes tieto dva smery predstavujú asi 60 percent tržieb firmy.
Slováci ako majstri konzumácie párkov? Najviac preferujeme bravčové mäso, hovorí šéf Taurisu
Darilo sa aj Rybe Košice, ktorá je členom skupiny Tauris Group. Vďaka čomu zmenila stratu na zisk?
V Rybe kopírujeme presne tú istú stratégiu ako v Taurise. Orientovali sme sa na kvalitnejšie výrobky. Uviedli sme retro edíciu Tresky. Máme za sebou niekoľko ocenení. Získali sme Danubius Gastro a vyhrali rôzne spotrebiteľské súťaže. Za úspechom je aj reštrukturalizácia gastra.
Zákazník sa presunul do retailu a ten retail nám začal rásť. Pozreli sme sa celkovo na výrobkové portfólio. Menej ziskové alebo nerentabilné výroby sme dali preč. Keď je niečo nerentabilné, tak ani zákazník to nevyhľadáva. Fokusovali sme sa na to, kde sme silní.
Ako sa zmenilo počas pandémie správanie spotrebiteľov a ako ste naň boli pripravení?
My sme navyknutí na zmeny. K zmenám nás nútia aj sezónne spotrebiteľské náyvky. Slováci iné jedia v zime a iné v lete. V lete sa viacej griluje. Okolo Veľkej noci idú údeniny. Úplne iný sortiment je počas zabíjačkovej sezóny. Veľmi často a doslova denne sa prispôsobujeme spotrebiteľským požiadavkám.
A korona zmenila spotrebiteľské požiadavky. Uzavreli sa reštaurácie, ľudia sa zrazu ocitli v domácnostiach, domovoch, odkázaní na svoj um. Prvé týždne a mesiace nám išla veľmi dopredu výroba párkov. V ďalších mesiacoch, keď už požadovali a chceli ľudia aj poriadnu varenú stravu, išlo mäso.
V potravinárstve je obzvlášť dôležitá bezpečnosť. Aké kroky navyše ste v Taurise ako preveneciu pred pandémiou urobili?
My sme dosiahli pomyselnú kolektívnu imunitu, teda percentuálnu preočkovanosť, už v máji. V tomto sme výrazne supľovali štát a robili edukáciu medzi zamestnancami v rámci našich podnikov. Asi pred mesiacom sme v niektorých závodoch mali 95-percentnú preočkovanosť. Potravinári majú byť totiž príkladom.
Prečo sú domáce potraviny o 20 percent drahšie než zahraničné a aké dostali predavači prémie
Aké produktové novinky chystáte?
V prvom rade chceme robiť to, čo robíme. Ale, samozrejme, chceme to posúvať ďalej, napríklad pripravujeme variáciu zipser párkov. Menej pikantnú pre deti, bude aj menšia. V septembri plánujeme otvoriť divinovú rozrábku diviaka, daniela, muflóna. Sú to trvanlivé výrobky, prémiovejšie salámy a klobásy. Potom je to segment pet food, sú to bravčové polovice, ktoré opustili porážku deň predtým. Sú to anatomické časti, čo sme nevedeli spotrebovať a končili v kafilérke. Tak sme začali sušiť žuvacie pamlsky.