Zníženie emisií skleníkových plynov v nákladnej doprave vrátane leteckej pri zachovaní ekonomickej rentability prinesie len správne a vyvážene nastavený mix alternatívnych palív. Zhodnú sa na tom experti logistických firiem i výrobcov alternatívnych palív. V súčasnosti je najekologickejšou a najekonomickejšou verziou takzvané udržateľné letecké palivo SAF (Sustainable Aviation Fuel), ktoré sa vyrába z udržateľných surovín.
Drahšie palivo z odpadu
Keďže segment logistiky zodpovedá za osem percent všetkých uhlíkových emisií, dopravné spoločnosti prevádzkujúce nákladné lietadlá sa už dnes snažia znížiť svoju uhlíkovú stopu. Jednou z nich je logistický operátor Kuehne+Nagel, ktorý si v spolupráci s iniciatívou Science Based Targets (SBTi) stanovil znížiť obsah oxidu uhličitého (CO2) o 33 percent do roku 2030.
Na splnenie cieľa využíva jednu z možností alternatívnych pohonných hmôt, a to biopalivá. Tie neprodukujú takmer žiadne škodlivé emisie a v zmesi s konvenčnými palivami pomáhajú znižovať uhlíkovú stopu.
V leteckej logistike využíva Kuehne+Nagel udržateľné letecké palivo (SAF) vyrobené z obnoviteľného a udržateľného odpadu a zvyškových surovín, ako je použitý kuchynský olej, odpad zo živočíšnych tukov i z rybieho tuku z potravinárskeho priemyslu. Svojím fyzickým aj chemickým zložením je pritom veľmi podobné tradičnému fosílnemu leteckému palivu.
Dostupné množstvo udržateľného leteckého paliva na trhu je podľa manažéra leteckej prepravy Kuehne+Nagel Slovensko Andreja Tomášika stále obmedzené a jeho nákup je finančne náročný. Pre nedostatok sa SAF štandardne mieša s leteckým palivom kerozínom.
„V súčasnosti je SAF okrem kompenzácie najúčinnejším spôsobom, ako výrazne znížiť emisie skleníkových plynov v leteckej doprave,“ podčiarkuje A. Tomášik s tým, že cena za biopalivo sa riadi trhovou cenou.
Keďže sa vyrába najmä z odpadových surovín, ide o recyklovaný odpad, ktorý je ešte udržateľnejším produktom ako iné biopalivá. Kuehne+Nagel sa orientuje na biopalivá, ktoré nevyžadujú poľnohospodársku pôdu a nezasahujú do pestovania potravín. Napriek tomu však natankovanie lietadla fosílnym palivom stojí menej ako je cena za použitie aj biopaliva.
Vlastná výroba pre nedostatok
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?