Automobilový priemysel má za sebou ťažký rok. Poznačili ho problémy s dodávateľským reťazcom, neistota spôsobená výpadkom v exporte, ako aj vojnový konflikt na Ukrajine. Najväčší slovenský podnik aj napriek tomu dosiahol vlani mierny rast tržieb.

Svoju pozíciu potvrdil nielen solídnymi finančnými výsledkami, ale najmä ďalšími investíciami do nových projektov, ktoré medziročne viac ako strojnásobil.

To všetko prispieva k väčšej stabilizácii bratislavského podniku na prahu elektromobility prinajmenšom na nadchádzajúcu dekádu. Navyše z pozitívnych správ budú čerpať aj zamestnanci fabriky, ktorých je v súčasnosti približne 11-tisíc, pričom ďalšie stovky závod hľadá aj v tomto roku.

Nové investície rozložené v čase dosiahnu celkovo takmer 1,5 miliardy eur, pričom už v tomto roku prinesú výrobu nielen nových modelov vozidiel so spaľovacími a plug-in hybridnými pohonmi, ale umožnia aj prípravu závodu na avizovanú produkciu prvého čisto elektrického SUV Porsche Cayenne, ktoré má prísť na trh už v druhej polovici tejto dekády.

Aj preto získala spoločnosť Volkswagen Slovakia už tretí krát nomináciu v rámci prestížneho ocenenia TREND Investor roka 2023. Cenu vyhral v roku 2016, vlani bol na ňu nominovaný.

Krivka rastie

Volkswagen Slovakia zaznamenal vlani hospodárske výsledky, ktoré podľa vedenia fabriky odzrkadľujú jej udržateľné riadenie. Spoločnosti sa aj tretí krízový rok po sebe podarilo dosiahnuť medziročne porovnateľný obrat aj čistý zisk.

V minulom roku vykázal podnik obrat necelých 9,8 miliardy eur a zisk pred zdanením 278 miliónov eur. Čistý zisk bol 202 miliónov eur, čo bol medziročný rast o desať miliónov eur. 

Volkswagen opäť výrazne investoval do rozvoja slovenského závodu. Investície presiahli 345 miliónov eur, pričom od vzniku firmy v roku 1991 podnik preinvestoval na Slovensku už viac ako päť miliárd eur. Je to takmer to isté, ako vybudovať štyri nové fabriky. Vlaňajšie investície smerovali predovšetkým do projektu, ktorého súčasťou je príchod nových modelov Volkswagenu Passat a Škody Superb.

„Pre Volkswagen Slovakia to bol už tretí mimoriadne náročný rok. Napriek extrémne náročným podmienkam a miestami vynútenému prerušovaniu produkcie sa nám podarilo ustáť krízové roky so solídnymi výsledkami. A to všetko vďaka kontinuálnemu zvyšovaniu efektivity a produktivity, pokračujúcej prísnej disciplíne v oblasti nákladov, optimalizácii procesov a v neposlednom rade flexibilite vo všetkých oblastiach,“ konštatuje Frank Rösler, člen predstavenstva pre finančnú oblasť.

Ako dodáva, vlaňajšok sa niesol v znamení veľkej investície do nového projektu BETA+, čiže do prípravy nábehu nových generácií modelov Volkswagen Passat a Škoda Superb. Z továrne by mali vďaka tomu začať vychádzať koncom roka.

„Nová investícia zároveň znamená perspektívnu prípravu podniku na budúcnosť a prispieva k udržateľnej zamestnanosti. Prípravy na nábeh nových produktov sú napriek mimoriadne ťažkým globálnym podmienkam v plnom prúde a idú podľa plánu,“ potvrdzuje F. Rösler.

Frank Rösler, člen predstavenstva pre finančnú oblasť
Zdroj: Volkswagen Slovakia
Frank Rösler, člen predstavenstva pre finančnú oblasť

Doba je náročná

Bratislavský podnik spoločnosti Volkswagen Slovakia, ktorá na Slovensku zastrešuje aj aktivity vo výrobnom závode v Martine, je už vyše tri desaťročia pilierom tunajšieho hospodárstva. Navyše v martinskom závode Volkswagenu bolo vyrobených v predchádzajúcom roku viac ako 20 miliónov komponentov pre prevodovky a podvozky.

V tomto roku sa výroba pripravuje na štart sériovej produkcie nového diferenciálu pre elektrické pohony. Táto investícia dosiahne 35 miliónov. eur. Na jeseň sa očakáva historický míľnik v podobe 600-miliónteho vyrobeného komponentu.

„Sústreďujeme sa na udržateľnosť v každej oblasti. Jednou z jasných priorít je pre nás preto zabezpečenie budúcnosti a zamestnanosti,“ naznačuje člen predstavenstva. Podľa neho vlaňajšie zrýchlenie investičného tempa a prípravy na nové projekty zvládol podnik na pozadí komplikovaného trhu so cťou, keďže dokázal investície výrazne zvýšiť. V roku 2021 predstavovali asi sto miliónov eur.

„Pôvodne sme očakávali doznievanie následkov epidémie koronavírusu a čipovej krízy. Začiatkom roka nás však zasiahla ľudsky aj pracovne náročná situácia – vojnový konflikt na Ukrajine. V úvode minulého roka to viedlo k dočasnému výpadku káblových zväzkov, bez ktorých nebolo možné vozidlá vyrábať.

Situácia s dodávkami dielov z Ukrajiny sa postupne stabilizovala. To však zároveň nemení nič na tom, že dostupnosť dielov je vo všeobecnosti dlhodobo náročná téma, nakoľko aj naďalej pretrvávajú problémy v dodávateľskej sieti,“ uvádza manažér podniku.

Volkswagen Slovakia
Zdroj: Volkswagen Slovakia

Kľúčové novinky

Podnik preto musí pokračovať v začatých procesoch. Predpokladané investície do ďalšieho rozvoja závodu a zabezpečenia budúcnosti predstavujú v strednodobom horizonte celkovo približne až jeden a pol miliardy eur.

„Jedným z očakávaných veľkých projektov je príchod novej generácie Porsche Cayenne, ktoré bude naším prvým čisto elektrickým SUV. Bratislavský závod zároveň zohráva dôležitú úlohu v produkčnej sieti značky Volkswagen nemeckého koncernu. Len v tomto roku pracujeme na nábehu šiestich produktových noviniek, z ktorých budú do výroby integrované aj spomínané dva nové modely Volkswagen Passat a Škoda Superb,“ avizuje F. Rösler.

V prvej polovici roka bol modernizovaný model Porsche Cayenne a neskôr aj Volkswagen Touareg. Len pred pár dňami oznámila značka Audi vynovenie modelu Q8, ktorý sa rovnako vyrába pre celý svet v bratislavskom závode. Šiestu novinku závod zatiaľ nekonkretizoval.

Nové elektrické Porsche Cayenne je nutným pokračovaním plánov skupiny Volkswagen a prechodu na elektromobilitu. „Bratislavský závod odviedol v predchádzajúcich rokoch skvelú prácu a bol mnohokrát ocenený. Budúci Cayenne bude prvým čisto elektrickým SUV, ktoré sa tu bude vyrábať.

Investície Volkswagen Slovakia
Zdroj: Volkswagen Slovakia

Som si istý, že tunajší tím sa na to precízne pripravuje a novú generáciu – hoci to je ešte ďaleko – prinesie na štart v príznačnej Porsche kvalite,“ povedal Albrecht Reimold, člen predstavenstva pre produkciu a logistiku značky Porsche, a zároveň niekdajší predseda predstavenstva Volkswagen Slovakia.

Tieto informácie sú kľúčové najmä pre súčasných aj budúcich zamestnancov závodu, ktorí môžu očakávať v prípade zlepšenia situácie na trhoch aj vyššiu stabilitu výrobného programu a aj naďalej dobré mzdové podmienky.

Odmena ako pred pandémiou

Práve mzdové benefity z minulého roku potvrdzujú, že podnik nemeckého koncernu pridal do kroku aj pri platoch. Podľa informácií vedenia Volkswagenu Slovakia od začiatku roka dostávajú zamestnanci mzdy o 12,8 percenta vyššie ako v rovnakom období minulého roka.

Navyše podnik sa zaviazal priebežne dorovnávať platy, ak by miera inflácie naďalej rástla. V tomto roku pritom bude zamestnancom platy zvyšovať na základe dohody v kolektívnej zmluve o ďalšie 4,2 percenta, a to od septembra. Za rok 2022 vyplatil Volkswagen Slovakia zamestnancom aj pravidelnú odmenu za hospodárske výsledky.

Tá v priemere dosiahla 1 768 eur, čo je spolu s 13. a 14. platom zhruba na úrovni ďalších dvoch až troch mesačných miezd navyše počas roka v závislosti od počtu odpracovaných rokov.

Platové podmienky ako i prvky odmeňovania a benefity zostali zachované napriek mimoriadne náročným časom. Priemerný hrubý mesačný príjem zamestnancov bez započítania manažmentu dosiahol v uplynulom roku 2 273 eur a na benefity pre zamestnancov podnik vynaložil približne 24,5 milióna eur. Tohtoročná odmena zo zisku sa tak postupne vracia na predpandemickú úroveň.

Investície Volkswagen Slovakia
Zdroj: Volkswagen Slovakia

Spoločne s už spomínanými pretrvávajúcimi nedostatkami v dodávateľskom reťazci v minulom roku došlo k poklesu v počte vyrobených vozidiel, čo však pri finančných ukazovateľoch vykompenzoval zvýšený podiel SUV vozidiel v porovnaní s rokom 2021.

Z výrobných liniek bratislavského závodu zišlo vlani takmer 269-tisíc automobilov štyroch koncernových značiek Volkswagen, Audi, Porsche a Škoda, z ktorých 82 percent tvorili SUV modely.

V polovici roka zároveň uplynuli dve desaťročia od výroby prvého SUV na Slovensku. Spustená bola aj predsériová výroba modelov strednej triedy Volkswagen Passat a Škoda Superb. 

Dve miliardy pre firmy

Volkswagen Slovakia naďalej zostáva najväčším exportérom v slovenskom priemysle. Z pohľadu obratu patrili vlani medzi najväčšie trhy podobne ako v minulých rokoch Čína (24 percent), Spojené štáty americké (23 percent) a Nemecko (14 percent). Celkový export predstavoval 9,7 miliardy eur.

Vďaka závodu však profitujú aj tunajší dodávatelia a firmy, keďže podnik na Slovensku na nákup výrobného materiálu pre produkciu áut minul asi dve miliardy eur.

„Dopyt po produktoch vyrábaných v Bratislave je stále vysoký. Naša spoločnosť dlhodobo vyzýva na zlepšovanie podnikateľského prostredia na Slovensku, aby sme si zachovali konkurencieschopnosť, ktorá je kľúčová pri investičnej aktivite firmy,“ tvrdí člen predstavenstva.

Volkswagen na Slovensku
Volkswagen Slovakia vyrobil na Slovensku od roku 1991 viac ako sedem miliónov vozidiel. Je pilierom slovenského exportu a zároveň najväčším súkromným zamestnávateľom v krajine. Volkswagen Slovakia je spolu so svojimi zamestnancami jedným z najväčších prispievateľov do verejných rozpočtov. Spoločnosť preinvestovala na Slovensku od svojho vzniku už vyše päť miliárd eur. Vyrába automobily Volkswagen Touareg, Audi Q7, Audi Q8, Porsche Cayenne, Porsche Cayenne Coupé, Volkswagen up!, Volkswagen e-up! a Škoda Karoq. Spoločnosť sa aktuálne pripravuje na nábeh nových produktov Volkswagen Passat a Škoda Superb, ktoré prinesú nové pracovné miesta do výroby vozidiel. V závode v Martine sa produkujú komponenty pre prevodovky a podvozky.

Podľa neho je preto dôležité nastavovať mechanizmy pomoci tak, aby boli porovnateľné s inými krajinami v hospodárskom priestore. Ide o nevyhnutné kroky na udržanie konkurencieschopnosti priemyslu i krajiny ako takej.

„Najväčšie výzvy nám prinášajú neustále zmeny vo výrobnom programe, ktoré sú spôsobené výpadkami v globálnom dodávateľskom reťazci. Ten je ešte stále príliš krehký na to, aby sme mohli povedať, že sa vrátili naspäť predkrízové časy.

Nedostatky v ňom z rôznych dôvodov naďalej pretrvávajú, ale vďaka komplexným opatreniam a dlhodobému mimoriadnemu nasadeniu logistických a nákupných tímov sa darí riadiť tok výrobného materiálu natoľko stabilne, že sme neboli nútení prerušovať v uplynulých mesiacoch výrobu, ako tomu bolo v predchádzajúcom roku,“ uzatvára F. Rösler.

Ďalšie dôležité správy

WA 21 archív Berlín - Na archívnej snímke zo 14. marca 2023 logo nemeckej automobilky Volkswagen (VW) sa nachádza na elektromobile I.D. Buzz počas tlačovej konferencie spoločnosti VW v Berlíine. Nemecká automobilová skupina Volkswagen (VW) zaznamenala v 1. polroku 2023 pokles zisku. Prispeli k tomu rast výrobných nákladov, negatívne kurzové vplyvy aj dôsledky odchodu z Ruska. FOTO TASR/DPA 

ARCHIV - 14.03.2023, Berlin: Das VW Logo an einem I.D. Buzz ist vor der Volkswagen AG Jahres Pressekonfer
Neprehliadnite

Volkswagen sa spolieha na rýchlu resuscitáciu. Jeho „elektrický Passat“ má poraziť aj Teslu